2021-04-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
"Den brittiska mutationen av coronaviruset dominerar nu i Region Kalmar.

Smittspårningsarbetet bland de som blivit sjuka i covid-19 visar dessutom att smittan sprids mycket snabbare än tidigare.

– Vi ser att smittan sprids där vuxna tränar tillsammans inomhus, vid samåkning till jobbet och i sociala sammanhang som middagar – även om man ses i mindre sällskap och tycker att man håller avstånd, även ibland utomhus, säger Lisa Labbé Sandelin i pressmeddelandet"

Alltså allvarligt talat, vem tror på detta bullshit?

Vi påstås alltså ha sjuka vuxna som tränar tillsammans? Hm, hur sjuka är de om de kan träna?
Och hur smittar de förresten, genom att hosta sina kamrater i käften som bara står där och tar emot?

Vid middagar? Så man är sjuk med ett dödligt virus men ändå så har man kraft nog att gå på middagar? Väl där så hostar man givetvis de andra rakt i nyllet som sitter där och glatt tar emot?

Är väl detta som är det som är klurigt med Covid. Hade alla varit halvt döende med viruset i kroppen så hade det inte varit några konstigheter alls att stoppa skiten. Nu smittar folk utan symptom.
Citera
2021-04-26, 17:23
Medlem
Citat:

Smittspårningsarbetet bland de som blivit sjuka i covid-19 visar dessutom att smittan sprids mycket snabbare än tidigare.

– Vi ser att smittan sprids där vuxna tränar tillsammans inomhus, vid samåkning till jobbet och i sociala sammanhang som middagar – även om man ses i mindre sällskap och tycker att man håller avstånd, även ibland utomhus, säger Lisa Labbé Sandelin i pressmeddelandet"

Vi påstås alltså ha sjuka vuxna som tränar tillsammans? Hm, hur sjuka är de om de kan träna?
Och hur smittar de förresten, genom att hosta sina kamrater i käften som bara står där och tar emot?

Vid middagar? Så man är sjuk med ett dödligt virus men ändå så har man kraft nog att gå på middagar? Väl där så hostar man givetvis de andra rakt i nyllet som sitter där och glatt tar emot?

Den här sjukdomen kan spridas innan man får symptom. Inkubationstiden är cirka fem dagar.
Det finns personer som har väldigt lindriga symptom också.
Hade det varit så att man bara smittade när man var sjuk så skulle vi nog inte haft någon smitta nu.
Citera
2021-04-26, 17:24
Medlem
Citat:

Viruset är delvis luftburet därför räcker det inte bara att tvätta händerna, hålla avstånd är det bästa och många slarvar nog med det. Två meters avstånd är längre än vad man tror.
Citera
2021-04-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fast nu är det ju 3 miljarder som behöver dö utan att någon föds. Vi är runt 3 miljarder människor för många för att planeten ska orka ned oss....

Ok då behövs det med andra ord ett mer effektivt virus för att alla Darwinistiska flashbackare ska bli nöjda..
Citera
2021-04-26, 17:26
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag skiter i om folk har mask eller inte men så fort någon presenterar en studie på att det inte skulle vara effektivt så går vissa (som du) i taket.
Så förklara då varför dessa studier som handlar om influensa inte skulle kunna gälla för corona?

Båda sprids på exakt samma sätt och båda är virus i samma storleksordning eller?

Så om du idiotförklarar någon annan så får väl du förklara den enorma skillnaden.
Men jag har Ett Problem med folk som är hänsynslösa mot sin omgivning och inte använder mask. Jag har Ett Problem med folk som kör rattfulla och utsätter andra för risk. Det är inte ok. Ju mer kunskap vi får om SARS-CoV-2, ju mer tydligt blir det att munskydd har en effekt.

Ta den första länken i bottenslams länksamling. https://jamesfetzer.org/2020/08/studies-of-surgical-masks-efficacy-masks-are-useless-in-preventing-the-spread-of-disease/ Vad är detta? En bloggare som överst på sin sida har en stor banner där det står "EXPOSING FALSEHOODS AND REVEALING TRUTH".

Och du fäster samma vikt vid ett sådant blogginlägg som vid artikeln i The Lancet som jag länkade till?

Den främsta anledningen till att studier som gäller för influensa har begränsad betydelse för SARS-CoV-2 är att de två virusen inte sprids på samma sätt. Ok?

Det är ju detta som är hela poängen. SARS-CoV-2 är inte ett influensavirus. Ett influensavirus är inte ett coronavirus. Förstår du?

Kunskapsläget av hur spridningen av SARS-CoV-2 går till har fortfarande brister. Dock ser vi flera saker rent empiriskt i datan, exempelvis att smittspridning via ytor och kontakt är väldigt ovanligt.

Man har även med modeller visat hur munskydd kan minska spridningen. Datan vi har stämmer väl överens med just detta: där munskydd används är det mindre spridning. Och eftersom smittan inte sprids via ytor så tycks det inte spela någon egentlig roll om folk råkar pillar på sina munskydd då och då.
Citera
2021-04-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Bättre att byta livsstil än att ha ihjäl massa människor bara för att man själv ska ha kvar sin ohållbara livsstil.

Verkligen men detta kommer ju inte i träffa. Snarare kommer hela västvärlden ta stora steg mot att bli mer som Flashbacks nya älsklingar viruskokarna kineserna.
Citera
2021-04-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Förintelsen........Menar du den med 6 miljoner judar trots att det bara existerade knappt 600 000? Varför i helvete ens ta upp den sagan i en tråd om Covid?

Se mitt svar till Captain hero innan du blir alltför upprörd.
Citera
2021-04-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
För att vara rent krasst så nej 3 miljoner människor är egentligen inte så mycket. Mindre än 0.1 % av befolkningen . Så om det skulle bli någon förändring i miljön och ”övertolkningen ” så behöver betydligt fler dö .

Skönt med en relativistisk livssyn. Då behöver du inte bli upprörd när folk dör.
Citera
2021-04-26, 17:55
Medlem
JedanProblems avatar
En rangordning gjord av Bloomberg: "The Covid Resilience Ranking uses a wide range of data to capture where the pandemic is being handled most effectively, with the least social and economic disruption—from mortality and testing rates to vaccine access and freedom of movement."

https://www.bloomberg.com/graphics/covid-resilience-ranking/

52 olika länder jämförs, och vi hamnar i den nedre halvan på 32a plats. Länder som exempelvis Indien, Nigeria, Sydafrika med mera anses ha klarat pandemihanteringen bättre. I topp ligger Singapore, Nya Zeeland och Australien.

Jag kan tycka att den här rangordningen är lite orättvis, men det speglar väl helt enkelt det väldigt dåliga rykte som vårt land har fått under pandemin.
Citera
2021-04-26, 18:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Smitta sprids i hemmen därför att någon familjemedlem har blivit smittad någon annan stans. Att det skulle spridas genom väggar, på balkonger eller genom ventilation är praktiskt taget omöjligt. Ventilationen suger ut luft ur lägenheter inte tvärt om. Skulle man prata med någon på balkongen räcker det med att man håller ett par meters avstånd.

Smittan sprids nästan alltid i nära kontakt mellan människor inomhus. Det kan också spridas utomhus ifall man står väldigt nära en person och pratar, men risken är i alla fall betydligt mindre.

Fast vänta nu, om ventilationen suger ut luft måste det ju komma in luft någonstans, för annars blir det ett dödligt vakuum. Men så tät är ingen lägenhet att det kan bli mer än lite marginellt undertryck på sin höjd.

Och star du på balkongen 2m från grannen så kan en mild bris kanske transportera virus i vindriktningen.

Ok, nu tror jag inte att det sprids så mycket smitta mellan hushåll på det sättet, men att tro att man kan undvika dödsfall om majoriteten sitter inne 23 timmar om dygnet är inte rimligt. Och kan man stå på balkongen 2m från grannen varför skulle man inte kunna sitta på stranden 2m från samma granne? Inte lyckades UK utrota smittan genom att bötfälla folk som satt på stranden. Långt därifrån. Folk blev bara sura och glåmiga av såna sadistiska åtgärder. Vi ska vara glada att vi sluppit sån fanatism.
Citera
2021-04-26, 18:07
Medlem
madchances avatar
Löfven:

Citat:
Nä, jag vill avvisa bestämt alla spekulationer som jag har hört nu under lång tid om att någon folk.. att nån immunitetsgräns att det va ingick i nån strategi att få en viss del av befolkningen smittad, självklart inte. Finns det nån som har hört något uttalande om nu nu låter vi en del bli smittade, nu kan väl hälften stanna hemma från jobbet men den andra hälften behöver inte göra det eller annan, vi ska pressa ner smittspridningen så mycket som det bara går, men däremot så inser ju vi, jag tror inte att nån ännu i alla fall, vi kanske hittar någon ö-värld, någon ö-nation lägre fram som kanske lyckades hålla borta, men att vi skulle helt och hållet få stopp på smittspridningen, det insåg i alla fall skulle vara oerhört svårt. Men så mycket som möjligt pressa ner, inte ha någon.. sen är det ett epidemiologiskt begrepp att man kan komma till en situation där man uppnått det här, folkimmunitet, folk, ja, folkimmunitet. Men det är något annat. Det är inte en del av strategi. Så jag vill bestämt avvisa det. Det fanns aldrig någonsin, aldrig, har naturligtvis regering suttit och spekulerat i hur många borde vi egentligen ha smittade, självklart inte.
????

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qm4bbV/stefan-lofven-om-flockimmuniteten-aldrig-nagonsin
Citera
2021-04-26, 18:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok dålig jämförelse medger jag. Jag ifrågasatte bara att du verkade tycka att 3 miljoner inte var något att gnälla över Ber om ursäkt om jag missförstod.
Varje år död 4 miljoner i lunginflammation kofta orsakade av infektion), utan att världen går i lockdown för att förhindra detta.

Jag förstår behovet av att hejda spridningen av ett nytt virus så att vården inte kollapsar fullständigt under de inledande topparna, men att införa en nollvision för dödsfall orsakade av infektioner är orimligt. Vi kan inte utrota alla smittämnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in