Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Jag skiter i om folk har mask eller inte men så fort någon presenterar en studie på att det inte skulle vara effektivt så går vissa (som du) i taket.
Så förklara då varför dessa studier som handlar om influensa inte skulle kunna gälla för corona?
Båda sprids på exakt samma sätt och båda är virus i samma storleksordning eller?
Så om du idiotförklarar någon annan så får väl du förklara den enorma skillnaden.
Men jag har Ett Problem med folk som är hänsynslösa mot sin omgivning och inte använder mask. Jag har Ett Problem med folk som kör rattfulla och utsätter andra för risk. Det är inte ok. Ju mer kunskap vi får om SARS-CoV-2, ju mer tydligt blir det att munskydd har en effekt.
Ta den första länken i
bottenslams länksamling.
https://jamesfetzer.org/2020/08/studies-of-surgical-masks-efficacy-masks-are-useless-in-preventing-the-spread-of-disease/ Vad är detta? En bloggare som överst på sin sida har en stor banner där det står "EXPOSING FALSEHOODS AND REVEALING TRUTH".
Och du fäster samma vikt vid ett sådant blogginlägg som vid artikeln i The Lancet som jag länkade till?
Den främsta anledningen till att studier som gäller för influensa har begränsad betydelse för SARS-CoV-2 är att de två virusen
inte sprids på samma sätt. Ok?
Det är ju detta som är hela poängen. SARS-CoV-2 är inte ett influensavirus. Ett influensavirus är inte ett coronavirus. Förstår du?
Kunskapsläget av hur spridningen av SARS-CoV-2 går till har fortfarande brister. Dock ser vi flera saker rent empiriskt i datan, exempelvis att smittspridning via ytor och kontakt är väldigt ovanligt.
Man har även med modeller visat hur munskydd kan minska spridningen. Datan vi har stämmer väl överens med just detta: där munskydd används är det mindre spridning. Och eftersom smittan inte sprids via ytor så tycks det inte spela någon egentlig roll om folk råkar pillar på sina munskydd då och då.