2021-04-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kommer det verkligen att bli som du beskriver det.
Det jag förstått är att man kommer att släppa tider i 10-års grupper nedåt från 50-59 och sedan vidare nedåt.

I Uppsala kommer man rentav kalla in 50+ med brev om jag förstått det rätt. Sen får däremot 18-49 boka in sig, men det kan man ju förstå, eftersom det kommer så mycket vaccin i en klump och fler och fler kommer tacka nej till vaccin ju längre ned i åldrarna man kommer.
Citera
2021-04-26, 15:02
Medlem
madchances avatar
Citat:
Giseke har ju medgivit att han hade fel i det inledande skedet.
  1. Han trodde smittspridningen skulle bli betydligt snabbare i samgället.
  2. Han trodde inte at ett vaccin skulle gå att få fram så snabbt som det gjorde.
Med det i "bagaget" så var strategin att låta smittan gå igenom samhället och skydda de äldre och svagare troligen en klok tanke.
Under de premisserna så håller jag med om att det hade varit klokt, men världen är inte statisk som en fyrkantig matematiskt ekvation. Det är inte bara vaccin som tagits fram utan även behandlingar av sjuka, massproduktion av skyddsutrustning till vården och äldreomsorgen m.m. I brist på annat så tillverkades visirer av OH-papper för den som minns det.

Dessutom så fanns det mycket som pekade på att smittspridningen inte alls var så hög som FHM och Giesecke trodde, väl dokumenterat i denna tråd i diskussionerna om IFR. Men det var ju inte polerad vetenskap i början utan indikationer som Giesecke med flera helt enkelt inte klarade av att smälta, tror jag. Därför dillade de på om flockimmunitet "nästa månad" pinsamt länge.
Citera
2021-04-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jaså? Allt prat om att det sprids med ventilationen då? Och tror du ingen vill ha fönster öppet eller gå ut på balkongen och säga hej till grannen ibland under en tvåårig pandemi?

Du kan inte bo i ett hermetiskt tillslutet hem, då dör du nästan omedelbart. Virus sprids med luften, och luften går in och ut genom (ventilationstrummor i) väggar och tak.

Det är svårt nog att skapa en helt steril miljö i sjukhusmiljö, därför finns det stora problem med "sjukhusbakterier". Hur har du då egentligen tänkt dig skapa en steril miljö i alla landets hem? Särskilt eftersom många måste gå till jobbet (läkare t ex), mat måste in och sopor ut, och utomhusmotion är nödvändigt för de flesta för att må bra.

I Sverige har vi inte försökt leva sterilt, sant, men det är heller inte önskvärt. Din nollvision håller inte.

Smitta sprids i hemmen därför att någon familjemedlem har blivit smittad någon annan stans. Att det skulle spridas genom väggar, på balkonger eller genom ventilation är praktiskt taget omöjligt. Ventilationen suger ut luft ur lägenheter inte tvärt om. Skulle man prata med någon på balkongen räcker det med att man håller ett par meters avstånd.

Smittan sprids nästan alltid i nära kontakt mellan människor inomhus. Det kan också spridas utomhus ifall man står väldigt nära en person och pratar, men risken är i alla fall betydligt mindre.
Citera
2021-04-26, 15:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Spontant skulle jag naturligtvis säga att den mutation som kan ta sig förbi immunförsvaret har en fördel, naturligtvis.

MEN: Man ska komma ihåg att ett virus (eller bakterie för den delen) inte kan mutera i all oändlighet! Viruset måste fortfarande kunna binda till receptorer på kroppens celler för att orsaka infektion. Det måste alltå likna det ursprungliga viruset till stor del.
Ett muterat virus som muterar riskerar alltså att blir bli mindre livskraftigt (eller helt "dött"), tänker jag rätt?
Citera
2021-04-26, 15:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Fast så illa är det ju inte på landsnivå i Indien, men bryter man ner det i delstater eller stora städer tror jag det är riktigt illa. Det stora antalet människor i landet gör att ett mera lokalt utbrott blir väldigt utspätt.

Någon som vet om det finns statistik på delstatsnivå för indien?

Fattar inte varför du inte tror att det är illa, även om myndigheterna inte skulle ljuga skulle det betyda att 25% av alla döda i covid i Indien har dött de senaste 4 veckorna. Indien är skräckexemplet som alla haft i bakhuvudet ända sen den här tråden började. De har ingen vinter, de skötte sig ganska bra första vågen. Det vi ser nu är den andra vågen, inte den tredje, fjärde eller femte.
Citera
2021-04-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ett muterat virus som muterar riskerar alltså att blir bli mindre livskraftigt (eller helt "dött"), tänker jag rätt?
Nja det måste ju fortfarande kunna binda till sin receptor; Kan det inte det så dör det ut.

(Till alla aspies därute: Nej. Virus lever inte men det kan vara aktivt eller inaktivt.)
Citera
2021-04-26, 15:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Om det är ett naturligt virus brukar det vara så rent statistiskt men nu är det ganska sannolikt att det inte är ett helt naturligt virus. Det är rätt mycket med alla mutationer som tyder på att de har typiska GOF-egenskaper.
Citera
2021-04-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte varför du inte tror att det är illa, även om myndigheterna inte skulle ljuga skulle det betyda att 25% av alla döda i covid i Indien har dött de senaste 4 veckorna. Indien är skräckexemplet som alla haft i bakhuvudet ända sen den här tråden började. De har ingen vinter, de skötte sig ganska bra första vågen. Det vi ser nu är den andra vågen, inte den tredje, fjärde eller femte.
Situationen i Indien är inte bra. Det är väl mest i vissa storstäder som det är problem men smittan har spridits över stora delar av landet. Dödsfall i covid underrapporteras så det är troligen betydligt fler som har dött i covid än som framgår av statistiken. Det lär visa sig på överdödligheten.

Ett av de största problemen nu är bristen på vård och syrgas. Många får klara sig hemma trots att de knappt kan andas. Det leder till att många dör innan man ens kunnat ställa diagnos.

Men nu tänds ett hopp då många länder har börjat leverera hjälp i form av vacciner och syrgas. Bland annat USA ställer upp nu då de själva har fått bukt med problemen på hemmaplan.
Citera
2021-04-26, 15:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Situationen i Indien är inte bra. Det är väl mest i vissa storstäder som det är problem men smittan har spridits över stora delar av landet. Dödsfall i covid underrapporteras så det är troligen betydligt fler som har dött i covid än som framgår av statistiken. Det lär visa sig på överdödligheten.

Ett av de största problemen nu är bristen på vård och syrgas. Många får klara sig hemma trots att de knappt kan andas. Det leder till att många dör innan man ens kunnat ställa diagnos.

Men nu tänds ett hopp då många länder har börjat leverera hjälp i form av vacciner och syrgas. Bland annat USA ställer upp nu då de själva har fått bukt med problemen på hemmaplan.

Även Sverige väntas bidra med bl.a. syrgas till Indien.
Citera
2021-04-26, 15:19
Medlem
Citat:

Det fungerar som med allt liv på jorden. Det förekommer hela tiden slumpmässiga mutationer. Naturligtvis leder de flesta till att viruset blir mindre effektivt, men ett litet fåtal gör viruset mer effektivt och det är dessa mutationer som sprids och kan konkurrera ut andra mutationer. Det kan i princip hålla på i all evighet. Men det är till exempel inte säkert att en viss mutation är effektiv över allt. Kanske sprids den jättemycket i Indien men den kanske inte funkar i Sverige.
Citera
2021-04-26, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du uppfattar det som att jag inte tror det är illa (eller i alla fall på väg att bli) i Indien så är det fel.

Det jag skrev är att det ser inte så illa ut eftersom utspädningen av de som insjuknar blir stor så länge inte hela Indien är drabbat.

Just nu har Indien 2 816 962 aktiva fall enligt https://coronaclusters.in/
Citera
2021-04-26, 15:32
Medlem
madchances avatar
Lite goda nyheter: Region Skåne har gjort en pilottest med sprutor nästan utan svinn vilket i ett slag ökar tillgången på vaccin med 17% utan ökade leveranser. Bra gjort, detta kan rädda livet på många!

Tyvärr så är de andra regionerna inte riktigt med i matchen.

https://www.dn.se/sverige/region-skane-testar-specialspruta-hoppas-fa-ut-extra-vaccindos-ur-flaskan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in