2021-04-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ngar6700
När tror folket i trådet att Corona är över och specifikt, när vi kommer sluta jobba hemifrån?
Den är nog här för att stanna och lär återkomma varje vinter i olika varianter precis som influensan. Så det lär bli en årlig Corona vaccinering för alla gamlingar.

Många företag har aldrig vågat sig på hemmaarbete för vanligt folk tidigare (varför skulle folk jobba om inte chefen flåsar en i nacken?), och nu insett fördelarna med det. I framtiden kan många företag med 100 anställda nöja sig med ett kontor för 20. Inte bra för fastighetsägare, men det för de leva med.
Citera
2021-04-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Även om Norges smittspridning vid några tillfällen legat högre än Sveriges så verkar det inte avspegla sig i deras dödstal med tanke på att Sverige har 19 gånger fler döda.

Och USA har 30 ggr fler döda än Sverige.. om man nu vill räkna på det sättet
Citera
2021-04-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Och USA har 30 ggr fler döda än Sverige.. om man nu vill räkna på det sättet

Det kan man såklart men nu gällde jämförelsen Norge vs Sverige utifrån Annika Lindes uttalande idag.
Citera
2021-04-25, 21:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
För en månad sedan jämförde jag antalet svårt sjuka patienter med Covid-19 i grannländerna Storbritannien och Frankrike. Båda länderna har ungefär samma befolkningsmängd. Redan då, för en månad sedan, hade Storbritanniens snabba vaccinering gjort stort avtryck i antalet patienter på brittiska intensivvårdsavdelningar.

Mitt inlägg 25:e mars:
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tittar på antalet allvarligt sjuka patienter, och jämför Storbritannien med deras södra grannland. Storbritannien rapporterar 711 svårt sjuka patienter. Frankrike rapporterar 4634 svårt sjuka patienter. Det kan förvisso finnas vissa skillnader i ländernas definition av allvarligt sjuka patienter. Men det går inte att komma ifrån att Frankrike har många fler allvarliga sjukfall, på ungefär lika stor befolkning som Storbritannien.

Under den här månaden, så har antalet svårt sjuka patienterbrittiska sjukhus rasat, från 711 patienter till 243 patienter idag.

franska sjukhus har antalet svårt sjuka patienter samtidigt ökat, från 4634 patienter till 5978 idag.

Vaccineringen har gjort underverk i Storbritannien.
Citera
2021-04-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För en månad sedan jämförde jag antalet svårt sjuka patienter med Covid-19 i grannländerna Storbritannien och Frankrike. Båda länderna har ungefär samma befolkningsmängd. Redan då, för en månad sedan, hade Storbritanniens snabba vaccinering gjort stort avtryck i antalet patienter på brittiska intensivvårdsavdelningar.

Mitt inlägg 25:e mars:

Under den här månaden, så har antalet svårt sjuka patienterbrittiska sjukhus rasat, från 711 patienter till 243 patienter idag.

franska sjukhus har antalet svårt sjuka patienter samtidigt ökat, från 4634 patienter till 5978 idag.

Vaccineringen har gjort underverk i Storbritannien.

Samtidigt har UK 25,000 fler covid-dödsfall än Frankrike.
Citera
2021-04-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Mig veterligen finns det ingen sätt att dokumentera att man tillhör en riskgrupp. Täta kontakter är väl i så fall ett sätt att fastställ det. Men vad menas med "täta" hur täta ska det bara gälla för "en" sjukdom men om det samlade antalet vårdkontakter gäller flera tillstånd diagnoser???

Vet en som blev inbokad för vaccination av sin läkare vid ett annat besök så det är väl det som menas med täta vårdkontakter. Har man kontakt med doktorn får man en tid om denne tycker det är motiverat.

Det räcker med att din läkare skriver att intyg att du har sjukdomen. Sen finns det listor på vilka sjukdomar som tillhör riskgrupp för Corona.

Täta vårdkontakter har inget ting med riskgrupper att göra bara ett urval några regioner valt för vilka som är i riskgrupp de har tid att letareda på för vaccination.
Citera
2021-04-25, 21:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Börjar vi kunna urskilja en vaccineffekt på IVA redan? Nere på 387 nu enligt SVT.
Oavsett skälet så är det snabb nedgång på IVA. För bara några dagar sedan var det 416. Mycket bra. Men det är säkert mycket tufft fortfarande i flera regioner.
Citera
2021-04-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det kan man såklart men nu gällde jämförelsen Norge vs Sverige utifrån Annika Lindes uttalande idag.

Vad jag emotsatte mig var att jämföra döda i absoluta tal.
Det är felaktigt oavsett vad man vi säga.

De värsta sverigehatarna borde förstå att även med korrekt jämförelse, ser det illa ut för Sverige..
Citera
2021-04-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett skälet så är det snabb nedgång på IVA. För bara några dagar sedan var det 416. Mycket bra. Men det är säkert mycket tufft fortfarande i flera regioner.

Vi avvaktar morgondagens rapportering innan vi drar några slutsatser tycker jag.
Helgernas rapportering kan peka hur som helst..

Dock är det bättre med en minskning under helgen än tvärt om förstås..
Citera
2021-04-25, 22:00
Medlem
Citat:
Vad jag emotsatte mig var att jämföra döda i absoluta tal.
Det är felaktigt oavsett vad man vi säga.

De värsta sverigehatarna borde förstå att även med korrekt jämförelse, ser det illa ut för Sverige..

Ok jag förstår. Tog mig friheten att jämföra rakt av i detta fallet av ren lathet Men, som du är inne på, ser det dåligt ut för Sverige (i jämförelse med Norge alltså) även när man jämför per miljon invånare etc.
Citera
2021-04-25, 22:02
Medlem
Citat:
Vi avvaktar morgondagens rapportering innan vi drar några slutsatser tycker jag.

Jag har förhoppningar att toppen på IVA faktiskt är nådd. Föregående helger har det ökat även under helgen men denna så minskar det istället. Kan iofs vara eftersläpningar. Vi får se i veckan som sagt.
Citera
2021-04-25, 22:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Ja, jag tror det brukar ticka upp på måndagar.

Tyvärr ligger den här länke nere: https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Annars hade jag tänkt jämföra dagens siffra med förra söndagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in