Citat:
Tjena!
Ni läser ju en hel del farmakologi i utbildningen. Får ni lära er att värdera information från dom företagen som säljer läkemedel? Det är ju rätt mycket pengar dom tjänar på att ni skriver ut deras produkter tänker jag. Utgår ni från att dom myndigheter som godkänner företagens produkter inte har köpta nyckelpersoner som arbetar på just dom här myndigheterna och hur kan ni veta det helt säkert i så fall? Nu när det ska säljas vacciner för enorma belopp så får jag ju känslan att vetenskap och beprövad erfarenhet får backa undan lite för pengarna som finns att ta in på dessa produkter.
Ni läser ju en hel del farmakologi i utbildningen. Får ni lära er att värdera information från dom företagen som säljer läkemedel? Det är ju rätt mycket pengar dom tjänar på att ni skriver ut deras produkter tänker jag. Utgår ni från att dom myndigheter som godkänner företagens produkter inte har köpta nyckelpersoner som arbetar på just dom här myndigheterna och hur kan ni veta det helt säkert i så fall? Nu när det ska säljas vacciner för enorma belopp så får jag ju känslan att vetenskap och beprövad erfarenhet får backa undan lite för pengarna som finns att ta in på dessa produkter.
Citat:
Sen har vi ett problem och det är att jag litar inte ett skit på att du är läkare bara för att du skriver att du är det. Är du läkare så förstår du säkert logiken i det
Jag vill ha bevis på det. Vill säkert alla andra i den här tråden också ha
Vill inte stressa dig men du får köra fram något trovärdigt nu. Kram på dig experten.
Jag vill ha bevis på det. Vill säkert alla andra i den här tråden också ha
Vill inte stressa dig men du får köra fram något trovärdigt nu. Kram på dig experten.Hej,
Ja. Ja, det utgår jag ifrån. På Läkemedelsverket får de som granskar läkemedelskandidater inte äga aktier i läkemedelsbolag. Jag antar att EMA har liknande etiska regler, men det vet jag inte.
Det kostar ju enorma summor att utveckla ett läkemedel (x miljarder kronor) och de flesta kandidater når aldrig så långt att de blir godkända läkemedel.
Nya läkemedel ska också dokumenterat vara bättre än de befintliga.
De bolag som stått för dessa enorma pengar måste ju få tillbaka sin investering annars går de i konkurs. Ett bolag tjänar ju pengar så länge patentet gäller för läkemedlet så det är ju en begränsad period. Sedan när patentet går ut tar ju generika producenterna oftast över.
Det är ju läkemedelsbolagen som står för utvecklingen av nya läkemedel. Ibland i samarbete med institutioner och mindre biotechbolag. Skulle inte de finnas skulle det ju inte utvecklas nya mediciner. Därför förstår jag inte varför många verkar ha sånt agg mot läkemedelsbolag. Att de på något konstigt sätt är onda.
Om dessa personer eller deras nära och kära drabbas av en allvarlig sjukdom ex cancer, hjärtinfarkt, diabetes, infektion så tar de väl tacksamt emot medicinerna? Duger läkemedelsbolagen bara just då?
Förstår faktiskt inte.
Sedan verkar det cirkulera en myt om att läkarkåren är så korrupt och köpta av läkemedelsbolag.
Som läkare i Sverige följer man oftast regionala riktlinjer där det vanligen finns ett förstahandsval, andrahandsval o s v. Ofta generika läkemedel. I de fall där det kommit ut nya bättre mediciner väljer vi det som är bäst för patienten.
Lite märkligt är det också att det klagas här i Sverige eftersom läkemedlen är så kraftigt subventionerade och gratis efter man uppnått högkostnadsskyddet.
I länder där korruption är vanligare kan det kanske förekomma.
Som jag tidigare skrivit i tråden så bolag som Moderna och Pfizer kommer antagligen tjäna bra med pengar på sina covid-19 vaccin. Ser inget fel i detta. Det är väl bra. Då har de möjligheter att utveckla nya läkemedel som kan komma oss alla till godo. Däremot tror jag inte AZN kommer tjäna så mycket utan att de framförallt gjorde detta som goodwill och ur humanitär synpunkt.
Slutligen att du inte litar på att jag är läkare är givetvis upp till dig. Det är bra att du är källkritisk. Jag har svarat på över 700 frågor i över ett års tid så du får själv göra en bedömning. Det har varit flera kollegor i tråden och också sjuksköterskor så om du inte litar på mig kan du gärna läsa vad de skrivit för frågor/kommentarer.
Bara som kuriosa. Vad skulle du betrakta som bevis?
Kram
Senast redigerad av En..andra..chans 2021-04-19 kl. 23:15.
Senast redigerad av En..andra..chans 2021-04-19 kl. 23:15.