2021-04-11, 11:17
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Hej Flashback!

Ibland när jag duckduckgoar runt händer det att jag stöter på en viss typ av hemsidor som förbryllar mig väldigt. Jag har stött på dessa ganska sällan och på grund av deras karaktär är det inga sidor jag direkt återkommer till eller lägger på minnet. Nu har jag dock hållit utkik efter dem ett tag och har två exempel sparade:
  1. https://glimit.se/
  2. http://dengilidengan.se/
Jag vet dock att jag har stött på många andra liknande sidor.

För att karaktärisera sidorna kan det sägas att gemensamt för dem är att de tycks vara gjorda i något bloggramverk. Varje inlägg är i form av en artikel om något vardagligt ämne, men det verkar inte finnas någon gemensam nämnare för inläggen. Till exempel är rubrikerna för de tre senaste inläggen på sidorna som länkas ovan idag: Tandläkare i Kista, Att beställa frigolitskyltar och Boka din konferans i trevlig lokal i Värmdö, respektive Studera på de mest populära Prestationshöjande kosttillskotten, Vad betyder vaping eller vaping? och IPTV-anslutning.

Många inlägg har en "konsumentupplysande" ton med en länk till något obskyrt företag som tycks ha något med ämnet som inlägget behandlar att göra. Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att sidorna är något sorts marknasföringsplats. Detta motsägs dock av många inlägg inte länkar till något företag och att vissa inte tycks avhandla något säljbart.

Den konsumentupplysande tonen till trots är inläggen väldigt substanslösa i det att råden som ges är självklara och allmänt hållna. Precis som att sidorna har ett väldigt vardagligt, ospecifikt och intetsägande innehåll, bildsätts de också med intetsägande genrebilder.

Utan att vidare kunna styrka det anser jag själv att språket i inläggen ger intryck av att vara genererade av en dator. Hade det inte varit för att ämnena rör svenska förhållanden hade jag också kunnat tänka mig att de var maskinöversatta.

Som författare till inläggen anges ofta ett "vardagligt" namn, till exempel Patrik Pettersson eller William Eriksson.

Frågeställningar:
  1. Vem skapar sidorna?
  2. Hur skapas sidorna?
  3. Vem är sidornas målgrupp?
  4. Vad är sidornas syfte?
  5. Vem finansierar sidorna?
  6. Existerar företagen som sidorna länkar till och är de seriösa?
  7. Har du exempel på andra liknande sidor?

Det paradoxala i att sidorna existerar samtidigt som de inte tycks ha något syfte gör att jag nästan tror att de är någon modern sorts nummersändare.

Jag har ingen koppling till sidorna och detta är inte ett försök att dra trafik till dem.
Citera
2021-04-11, 12:07
Bannlyst
Nu vet jag inte vad TS har för agenda, men sidorna se ut som SEO sidor. Man sökords optimera.

Dvs man försöker med innehåll skapa länka upp kunder så det får högre rakning på google.

Klickar på t.ex tandläkare kista så finns en länk till en tandläkare i Kista , som har en domän som heter tandläkare kista, men företag ligger Järfälla och heter https://www.allabolag.se/5590349311/barkabystad-dental-ab , dom som sitter i Styrelsen för bolaget har inga blod och jord kopplingar till Sverige direkt.

1) Sidan finansieras av dem som köper SEO .
2) Ser ut som man har använt word press.
3) Målgruppen är sökmotorer, framförallt google.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2021-04-11 kl. 12:13.
Citera
2021-04-11, 12:16
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Nu vet jag inte vad TS har för agenda, men sidorna se ut som SEO sidor. Man sökords optimera.

Dvs man försöker med innehåll skapa länka upp kunder så det får högre rakning på google.

Klickar på t.ex tandläkare kista så finns en länk till en tandläkare i Kista.

Jag har ingen agenda utan vill bara veta vad det är för sorts sidor. Om jag förstår dig rätt är målgruppen för sidorna inte människor utan sökmotorer och de används indirekt för att höja rankingen på de sidor som inläggen länkar till. Det låter ju rimligt, men, vilken funktion fyller då de sidor som saknar länkar? Och varför bemödar man sig med bilder och annan layout?
Citera
2021-04-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Jag har ingen agenda utan vill bara veta vad det är för sorts sidor. Om jag förstår dig rätt är målgruppen för sidorna inte människor utan sökmotorer och de används indirekt för att höja rankingen på de sidor som inläggen länkar till. Det låter ju rimligt, men, vilken funktion fyller då de sidor som saknar länkar? Och varför bemödar man sig med bilder och annan layout?

Google gillar innehåll, google gillar unikt innehåll. Om du lägger upp en kopia på en bild på nätet, så vet google du inte är först med innehållet, eftersom google algoritmer känner ingen bilden. Samma sak är det med text.

Word press är en SEO vänlig plattform. En domän kostar 100:- / året , webhotell kan man få nästa gratis och word press kostar ingenting, sedan är man man på banan.
Citera
2021-04-11, 12:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Stött på liknande i tråden om sopföretaget (detta inlägg), men det kanske inte är exakt det du är ute efter men där verkar det vara låtsasartiklar för att skapa cirkelreferenser.
Citera
2021-04-11, 12:57
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Stött på liknande i tråden om sopföretaget (detta inlägg), men det kanske inte är exakt det du är ute efter men där verkar det vara låtsasartiklar för att skapa cirkelreferenser.
Jo. Det är exakt sådana sidor. Går man till sidorna du länkar till och klipper bort allt utom domännamnet hamnar man på sådana sidor.

Är texterna genererade eller är det någon som faktiskt jobbar med att skriva dem för hand?
Citera
2021-04-11, 22:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2021-04-12, 04:14
Medlem
Dagens mest intressanta tråd. Då har jag lärt mig något nytt. Det handlar säkert om search engine-optimization (SEO), som föreslagits.
Men man undrar ju om Google och andra sökmotorer verkligen går på en sådan bluff, borde inte deras algoritmer kunna se att innehållet är skit och inte drar till sig någon verklig interaktion från människor? Google ser ju vilka länkar människor klickar på, dessutom har de tillgång till massor av annan data om vad människor gör på internet (genom Google Ads, Google:s DNS-tjänst m.m.). De borde kunna genomskåda sånt material.

Jag har sett något som är rätt likartat det du beskriver men inte helt, nämligen dessa webbsidor (och flera liknande) med närmast helt meningslöst innehåll:
https://www.filmtopp.se/artikel/nyafilmerhd-vip-med-nya-filmer
https://kollafilm.nu/undvik-olagliga-sajter-nyafilmer/
https://streamat.se/nyafilmer/
Gissar att avsikten med dessa sidor kan vara att dra in reklamintäkter, genom att skriva "långa artiklar" där populära söktermer används, typ "dreamfilm", "swefilmer" och liknande termer som snåla svenskar söker efter ofta och säkert klickar på mycket, i förhoppning om att nå riktiga piratsajter?

Sen minns jag också några andra liknande webbsidor på svenska där en rätt ung kille skrev rätt meningslösa artiklar och recensioner, tror det var en sida om "android-nyheter" och en sida om "filmrecensioner" där innehållet faktiskt kan vara till någon nytta, det är inte helt substanslöst, men ändå är innehållet helt kasst i jämförelse med riktiga publikationer, men där killen ändå framträdde med namn och bild som skribent under artiklarna, och han gick att hitta på ratsit minns jag. Var ett tag sedan, så minns inte alla detaljerna exakt. Men även där har jag funderat på vad som är avsikten. Vill han bli stor skribent och skapa en populär webbplats (men fattar inte att han skriver kass smörja), eller är syftet enbart reklamintäkter?

Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Det paradoxala i att sidorna existerar samtidigt som de inte tycks ha något syfte gör att jag nästan tror att de är någon modern sorts nummersändare.
"Modern sorts nummersändare" - du tänker meddelanden till spioner (illegalister) som befinner sig i ett främmande land och anonymt behöver ta emot instruktioner från hemmanationen?
Kul tanke, det finns säkert någon modern motsvarighet till nummersändare, gömd någonstans på Internet. Undrar hur man gör en sådan sak idag. Antagligen inte i form av webbsidorna ovan dock, som borde ha naturlig förklaring. Har du fler tankar om hur en modern nummersändare på Internet kan fungera?
FSB-spionen som sålde Volvo- och Scania-hemligheter till Ryssland (åtal skedde nyligen, det behandlas i en tråd här på Flashback) tycktes ju kommunicera mycket med sin handledare genom "möten på stan", förvisso personliga möten där inga tekniska spår lämnas, men ändå helt öppet där de kunde noteras av massor av människor, vilket inte känns helt smart om man vill hemlighålla en förbindelse. Tror nog FSB/GRU/SVR har bättre metoder, för de mer känsliga spionerna de har. För de verkligt viktiga spionerna Ryssland har i Sverige så kan man ju tänka sig något avancerat upplägg, bl.a. kommunikation på Internet, dock avsett att inte fastna på FRA:s och andra myndigheters radar i så fall.
Citera
2021-04-12, 16:48
Medlem
brianmolkos avatar
Påminner mig om sidor som verkar vara skrivna på ett annat språk men översatta till svenska

Om diverse datorrelaterat eller trädgårdsrelaterat. som exempel som jag råkat utför dessa sidor

De verkar skrivna på ett annat språk men blir översatta till det språk/land man råkar befinna sig i tror jag
dvs Skulle jag vara i Frankrike och kolla samma sida, skulle den kanske vara på franska osv
Har lite skumma meningar och ordval ibland liksom
Citera
2021-04-24, 22:57
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Påminner mig om sidor som verkar vara skrivna på ett annat språk men översatta till svenska

Om diverse datorrelaterat eller trädgårdsrelaterat. som exempel som jag råkat utför dessa sidor

De verkar skrivna på ett annat språk men blir översatta till det språk/land man råkar befinna sig i tror jag
dvs Skulle jag vara i Frankrike och kolla samma sida, skulle den kanske vara på franska osv
Har lite skumma meningar och ordval ibland liksom
Det borde man kunna testa genom att använda samma domännamn men byta landskoden från t.ex .../se till .../fr och kolla vad som sker?
Citera
2021-04-26, 17:16
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Det borde man kunna testa genom att använda samma domännamn men byta landskoden från t.ex .../se till .../fr och kolla vad som sker?

Jag vet inte då jag inte minns adress eller exakt hur jag fann sidan sökterm jag använde, men var något om dator samt trädgård (olika sidor givetvis)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in