2021-04-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha. Har du källor på detta eller?

Det är fortfarande krav på munskydd inomhus i vissa miljöer och i stora sammankomster. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/israel-stoppar-kravet-pa-munskydd-utomhus

Lite bonus, Israel kommer att öppna sina gränser för första gången på över ett år. I Maj för vaccineradehttps://www.varldenidag.se/nyheter/i-maj-oppnar-israel-upp-for-vaccinerade-turister/repudn!TQl5lvP6RarjIKvqE2yFg/

Man öppnade samhället för drygt en månad sedan, inte så jätte länge sedan.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gladjen-i-israel-nar-landet-oppnar-upp-far-ga-pa-konserter-igen/

Edit. Bara ett litet råd. Friska upp minnet innan du skriver, så du får det rätt.

Källor finns det gott om hur länder har klarat ekonomin. Även där är Sverige en av de bästa i Europa.

Ja jag vet att Israelerna fortfarande springer runt med en trasa runt käften inomhus och tror det påverkar smittspridningen. Helt urblåsta i skallen från deras regering. Som så många andra.

Min poäng är att ingen smitta har ökat trots öppnat samhälle. Vi bör göra likadant nu när alla de äldre vaccinerats.
Citera
2021-04-24, 20:43
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Hot”.
Ha.
Ett par månader till och majoriteten är vaccinerade och saken är biff. Vi kan leva normalt.
”Nya” mutationer hit och dit. Va?
Virus muterar hela tiden.
Nu har det gått ett par månader och tyvärr är varken majoriteten vaccinerad eller läget normalt.
Citera
2021-04-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Undrar vad det kan bero på?
Var det inte en viss myndighet som trodde att det inte skulle bli någon andra våg i Sverige?
För övrigt tar det längre tid än ett år att utbilda läkare och sjuksköterskor, om man bortser från svårigheten att ens hitta det rätta virket.

Självklart kan du snabbutbilda personal under 1 års tid för att göra en herrans massa nytta på IVA. Detta har inte gjorts. Istället stänger man korvkiosker och sitter med en tygtrasa runt käften på bussar... HAHA!
Citera
2021-04-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det går ju inte att besegra viruset genom att låta det spridas fritt. Detta har även Tegnell insett. Vad det handlade om var snarare att komma igenom detta snabbare än andra. När vi hade uppnått flockimmunitet så skulle de andra länderna titta avundsjukt på Sverige när de hade halva vägen kvar att gå.
De mest optimistiska på FHM trodde väl Sverige skulle vara klara på tre månader med hjälp av det så kallade mörkertalet.

Det finns väl uttalanden från Tegnell om att flockimmunitet skall vara uppnådd i maj vill jag minnas.
Citera
2021-04-24, 20:45
Medlem
Citat:
Du tänker inte ordentligt. Vad betyder ens "förbjuda trafik" och hur är det ekvivalent med smittskyddsrestriktioner? Det ekvivalenta där vore något i stil med "förbjuda virus".

Jämförelsen ligger i försiktighetsåtgärdernas förhållande till överdödlighet, det är du som valt det jämförelsetalet och det är försiktighetsåtgärderna du kritiserar. Det vidtas enormt omfattande och kostsamma åtgärder för trafiksäkerhet och lagstiftningen är långtgående, inklusive med åtgärder som inkräktar på den personliga friheten. Många sådana. T.ex. hastighetsbegränsing och förbud att åka berusad. Covid-åtgärderna är rätt fjuttiga i jämförelse och framförallt temporära.

Vad jag förstår vill du helt avskaffa alla covid19-restriktioner så frågan kvarstår. Vill du också avskaffa alla trafiksäkerhetsåtgärder och lagstiftning kring detta med utgångspunkt i att det inte kommer påverka några totala överdödlighetstal i nämnvard utsträckning?

Var nu konsekvent. Det är ditt eget sätt att jämföra. Överdödlighet och försiktighet är alltså utgångspunkten.

Lägg ner tramset. Vi har tusen sjukdomar där ute som vi inte bryr oss ett dyft om. Många långt dödligare och farligare än snuvan från Wuhan.

Samtidigt som folk sitter och röker ihjäl sig på sin balkong så drar de sedan på sig en trasa runt käften när de lämnar lägenheten i rädsla för detta HEMSKA virus

Vi ska leva med detta virus för all framtid. Då är det dax att börja göra det också.
Citera
2021-04-24, 20:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Låter lite som om FoHM inte ens har läst EMAs rapport.

Någon borde ha satt sig ner med FoHM och pekat var informationen var någonstans. Rapporten är säkert jätte lång och jobbig att läsa, säkert på engelska också. Inte lätt för FoHM då...
Inte konstigt att de inte hinner sätta sig in i saker när de skall hålla långa presskonferenser två gånger i veckan. Det måste vara något slags rekord.
Citera
2021-04-24, 20:47
Medlem
Citat:
Så att det var sportlovsvecka skall man inte beakta menar du?
Det är annars precis det där konstiga tänkandet min kritik gäller.
När det är en pandemi under uppseglande kanske man kan tänka om lite kring vad ett sportlov måste vara och hur man hanterar inresor och utresor.

Ja, det är över ett år sedan men det är inte jag som försvarar hanteringen. Jag har aldrig uttryckt några exakta åsikter kring grad av restriktioner men i Sverige har det generellt haltat, vi har varit sena på bollen och nästan eller helt och hållet gjort tvärtemot.

Det är definitivt ingen slump kring hur smittan spridits, däremot kommer det inte att gå att ta reda på precis orsaken till alla variationer. Men en hel del kommer man naturligtvis kunna reda ut, särskilt stora skillnader. Sveriges tidiga och höga topp vet ju alla vad den berodde på men sosseriet jobbar som bekant för högtryck för att skriva om historien.

Självklart finn det en stor stor slumpfaktor i hur smittan sprids. Bara att titta inom Sverige så förstår du.

Sverige har endast varit sen på en enda boll och det är att öppna samhället som redan borde ha skett då alla äldre nu är vaccinerade.
Citera
2021-04-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Här är det fulla krogar och restauranger...

Att du inte vågar gå utanför dörren betyder ju inte att andra inte vågar.
Livet ska levas. Inte överlevas.

Fin poesi men livet kan inte levas av den som inte överlever.
Citera
2021-04-24, 20:48
Medlem
Citat:
Jag hade gärna sett mer IVA-platser också...
...men är inte du en av dem som påpekat att många äldre inte klarar IVA?
Det talar för att man hade behövt mota smittan i grind också. IVA räddar många men inte alla.

Det ena utesluter inte det andra.
Eller för att jämföra med trafik; man kan ha hastighetsbegränsningar och sjukvård som är duktig på att rädda trafikskadade. Det står inte i konflikt med vartannat.

Äldre kommer aldrig att vårdas på IVA. Varken förr, nu eller i framtiden. Av förklarliga skäl.

Men vi hade fått tyst på gapandet om semestrar och bull-fika ifrån IVA personal om vi utbildat fler "avlösare". Vilket inte gjorts. Istället ska vi springa runt och tramsa med trams-restriktioner som inte fungerar. Otroligt.
Citera
2021-04-24, 20:50
Medlem
Citat:
Fin poesi men livet kan inte levas av den som inte överlever.

Nä och den som lever i rädsla får väl låsa in sig och göra det. Det ska inte drabba alla andra.

Jag skiter fullständigt om du låser in dig. Det är upp till dig.

Vi andra vill leva livet. Den enda tid vi har på jorden. Då kan inte detta fortgå såklart. Totalt ovärdigt mot precis alla.
Citera
2021-04-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo jag vet att Israelerna fortfarande springer runt med en trasa runt käften inomhus och tror det har nån påverkan Blåsta i skallen sedan länge av deras regering. Precis som så många andra.

Min poäng var att de har öppnat samhället fullständigt och ingen smitta ha ökat.

Vi bör göra likadant nu när alla äldre redan är vaccinerade. Allt annat är vansinne såklart.

Aha, detta har jag missat.
Du var alltså för restriktionerna fram till dess vaccinationerna tog fart?

Jag håller delvis med om att nu när de börjar ta fart så kan man lätta på dem. Men några veckor till tycker jag nog vi skall vänta i och med att kurvan fortfarande står o väger.
Citera
2021-04-24, 20:53
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det finns väl uttalanden från Tegnell om att flockimmunitet skall vara uppnådd i maj vill jag minnas.
Med en rejäl portion tur kanske vi hinner. För han sa väl inte vilket år?

Vilken helt sagolik felbedömning av någon som sysslat med detta i stort sett hela sitt yrkesliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in