2021-04-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, och det handlar inte bara om immigranter om man skall vara ärlig.
Men däremot är jag inte så säker på att de felbedömde i egentlig mening eftersom målet inledningsvis var flockimmunitet. Det är rätt uppenbart om man lyssnar/läser tidiga uttalanden från ansvariga och deras hangarounds, de ville bli berömda för att besegra viruset på ett annorlunda sätt. Men se, det struntade viruset högtidligen och komplett i.
Det går ju inte att besegra viruset genom att låta det spridas fritt. Detta har även Tegnell insett. Vad det handlade om var snarare att komma igenom detta snabbare än andra. När vi hade uppnått flockimmunitet så skulle de andra länderna titta avundsjukt på Sverige när de hade halva vägen kvar att gå.
De mest optimistiska på FHM trodde väl Sverige skulle vara klara på tre månader med hjälp av det så kallade mörkertalet.
Citera
2021-04-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Intressant att du tar upp trafiken.

För friska personer under 50 år är just trafiken farligare än Covid-19. Både vad gäller dödlighet men framförallt svårt skadade.

Ska vi då implementera covid-rädslan även på trafiken och förbjuda den?? Kanske ska vi hålla 100m avstånd i trafiken? Kanske förbjuda trafik efter klockan 20:30? Kanske täcka grillen med nått sorts mjukt tyg som agerar dämpare vid krock?

Det finns ingen anledning för friska människor under 50 år att inte kunna leva som vanligt. Det är inte den här gruppen som dör och det är inte den här gruppen som belastar sjukvården. Medianåldern på IVA är exempelvis dryga 60 år.

Är man i riskgrupp ska man hålla sig borta om man anser att det är ett liv att leva. De övriga ska såklart kunna leva som vanligt.

Och varför fullvaccinerade (snart 1 milj människor) inte tillåts leva normalt är en stor gåta.
Det är ju hela anledningen till att man vaccineras.

Du tänker inte ordentligt. Vad betyder ens "förbjuda trafik" och hur är det ekvivalent med smittskyddsrestriktioner? Det ekvivalenta där vore något i stil med "förbjuda virus".

Jämförelsen ligger i försiktighetsåtgärdernas förhållande till överdödlighet, det är du som valt det jämförelsetalet och det är försiktighetsåtgärderna du kritiserar. Det vidtas enormt omfattande och kostsamma åtgärder för trafiksäkerhet och lagstiftningen är långtgående, inklusive med åtgärder som inkräktar på den personliga friheten. Många sådana. T.ex. hastighetsbegränsing och förbud att åka berusad. Covid-åtgärderna är rätt fjuttiga i jämförelse och framförallt temporära.

Vad jag förstår vill du helt avskaffa alla covid19-restriktioner så frågan kvarstår. Vill du också avskaffa alla trafiksäkerhetsåtgärder och lagstiftning kring detta med utgångspunkt i att det inte kommer påverka några totala överdödlighetstal i nämnvard utsträckning?

Var nu konsekvent. Det är ditt eget sätt att jämföra. Överdödlighet och försiktighet är alltså utgångspunkten.
Citera
2021-04-24, 20:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tegnell har återigen varit ute och farit med osanning.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fhm-hade-fel-om-astra-zeneca-fall-7013475
Tack för länk. Detta hade jag missat.

Artikeln är lite rolig.

Citat:
Tidigare har Folkhälsomyndighetens vaccinchef Sören Andersson beskrivit resonemanget kring åldersgränsen.

– Det har rapporterats fall bland personer runt 60 år som äldst och då vill vi också ha en marginal utifrån de kända fallen, sade han till TT den 8 april.

Statsepidemiolog Anders Tegnell beskrev nyligen en liknande bild för Aftonbladet:

– Vi har det underlaget att vi vet att alla inrapporterade fall i Europa och världen hittills, att ingen av dem har varit över 65 år, sade han till tidningen i lördags.
Citat:
Karl-Mikael Kälkner, klinisk utredare på Läkemedelsverket, hänvisar till en EMA-rapport som publicerades den 8 april. Där finns åtminstone ett fall med en person som är 73 år.

– Det har funnits misstänkta fall över 65 år, men de fall som EMA (EU:s läkemedelsmyndighet) har diskuterat och dragit slutsatser utifrån är yngre än 65 år, säger han.

TT: Vet Folkhälsomyndigheten om att det finns sådana misstänkta fall?

– Det förutsätter jag, säger han.
Låter lite som om FoHM inte ens har läst EMAs rapport.

Citat:
TT: FHM har sagt att det inte finns några inrapporterade fall över 65 år, men det stämmer ju inte?

– ... Några inrapporterade fall som vi har blivit uppmärksammade på, förtydligar Tegnell.
Någon borde ha satt sig ner med FoHM och pekat var informationen var någonstans. Rapporten är säkert jätte lång och jobbig att läsa, säkert på engelska också. Inte lätt för FoHM då...
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-24 kl. 20:28.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Framgår klart och tydligt i inlägget du citerade att det inte fanns personal att befolka anläggningen.

.... och det framgick i mitt inlägg det idiotiska att inte ens göra en ansats efter som man ”tror” att det inte går

Hade istuationen varit alvarlig på riktigt hade vi sett till att investera i kapaciteten.

Har vi kunnat göra enorma avsteg i godkännandet av vaccinet hade vi kunnat göra detsamma gällande petsonalen... eller?????

Förstår du nu?
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-04-24 kl. 20:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det var definitivt en slump. Hade det inte varit sportlovsvecka hade det sett annorlunda ut. En ren slump att pandemin föll sig så.

Men det gällde där och då. I det stora hela såhär 500dgr senare så spelar det varken till eller ifrån. Vi hade slutat ungefär på samma plats ändå.

En ENORM övertro på restriktioner. Min fullständiga övertygelse (och jag är helt säker på att FHM håller med om du tar ett snack under bordet) är att pandemin har sin stilla gång oavsett vad. Vi kan nagga lite i kanten javisst. Men i det stora hela följer den sina naturliga kurvor.

För som du ser så går det upp och ner hela tiden. I alla länder. Oaktat vilka restriktioner man har.

Eller har vi helt plötsligt gjort nått nytt nu igen nu när kurvan letar sig nedåt? Nä...just det.

Är det en slump att Gävleborg har högst dödstal i Sverige medans Värmland och Västerbotten har lägst?? ja det är det.
De har gjort exakt likadana saker men med totalt olika utfall... som så många andra länder och regioner.

Så att det var sportlovsvecka skall man inte beakta menar du?
Det är annars precis det där konstiga tänkandet min kritik gäller.
När det är en pandemi under uppseglande kanske man kan tänka om lite kring vad ett sportlov måste vara och hur man hanterar inresor och utresor.

Ja, det är över ett år sedan men det är inte jag som försvarar hanteringen. Jag har aldrig uttryckt några exakta åsikter kring grad av restriktioner men i Sverige har det generellt haltat, vi har varit sena på bollen och nästan eller helt och hållet gjort tvärtemot.

Det är definitivt ingen slump kring hur smittan spridits, däremot kommer det inte att gå att ta reda på precis orsaken till alla variationer. Men en hel del kommer man naturligtvis kunna reda ut, särskilt stora skillnader. Sveriges tidiga och höga topp vet ju alla vad den berodde på men sosseriet jobbar som bekant för högtryck för att skriva om historien.
Citera
2021-04-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja jag blandade nog ihop er men jag tycker fortfarande att det är alarmistpropaganda att påstå att läget i Indien är kritiskt nu. Det kan säkert bli men just nu har Indien till och med lägre dödlighet än vad vi har som ändå ligger rätt bra till.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IND~SWE
Jag befarar dock att läget kommer bli betydligt sämre där borta.

Jag tror man måste dela ner det på regioner, Indien är ju som en världsdel befolkningsmässigt. Jag har inte själv närstuderat det men det är väl rimligt att anta att vissa regioner är hårt drabbade? Med tanke på hur brant kurvan pekar uppåt för landet som helhet så gissar jag att det nog inte är så trevligt på en del platsers sjukvårdskliniker:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~IND
Citera
2021-04-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det tar mer än 1 år att förstärka sjukvården personalen är en kritiks faktor. Nu valde samhällets samlade elit i Sverige och hela världen att vaccinera. Ekonomisk klokt etiskt, inte tusentals döda men många tillräcklig.

Men din korkade idé hade det inte varit slut nu. Det hade fortsatt mycket länge till med tömmda äldreboenden och rädda medborgare som inte vågat sig ut.

Om du nu har en egen krog, eller bara älskar att hänga där hade ingen annan vågat gå dit om pandemin inte bromsats. Nu gör den det sannolikt men inte på grund av den metod du förespråkar.

Här är det fulla krogar och restauranger...

Att du inte vågar gå utanför dörren betyder ju inte att andra inte vågar.
Livet ska levas. Inte överlevas.
Citera
2021-04-24, 20:38
Medlem
Citat:
Hur hade Sverige fått fram den personalen? Om det byggts en anläggning redan för 150 miljoner kronor och det bevisligen inte finns personal att bemmanna den. Skall outbildade skickas in att intensivvårda patienter eller hur är det menat?

Självklart minskar inlagda på IVA om incidensen minskar. Det finns det konkret statistik på. Att enbart tycka att restriktioner är meningslösa är enbart en åsikt.

Att, för att använda ett favorituttryck, körsbärsplocka Frankrike eller som tidigare Tyskland i ditt fall hedrar dig knappast. När du samtidigt anklagar andra för att göra just detsamma.

Du har målat in dig i ett hörn och står naken för alla att se. Taktiken är uppenbar. Länder med hårda restriktioner som lyckats dämpa incidensen med omfattande restriktioner avfärdar du med mummel om korvkiosker och liknande. I de länder där det går trögare beskriver du det som att de låst in befolkningen på riktigt.

Var och en inser ju att du är den främste körsbärsplockaren av alla som dessutom endast besvarar utvalda delar av inlägg med ett monotont tröttsamt upprepande.

Jag körsbärsplockar ingenting. Jag jämför med HELA Europa som jag alltid gör.

Sverige har en av de lägsta antalet IVA platser i HELA Europa.
Inte ens det vet du eller förstår.

På 1 år kan man naturligtvis snabbutbilda massor av personal för specifika uppgifter om intresset hade funnits. Men det gör det inte. Man stänger korvkiosker istället.
Citera
2021-04-24, 20:39
Medlem
Citat:
Om det hade varit kris på riktigt och inte bara en massa gapande alarmister på IVA som inte vet vad de pratar om, så hade naturligtvis Sverige redan fått fram denna personal. Vi har haft +1 år på oss.

Det är så man löser kriser. Inte genom att låsa in en befolkning.

I Frankrike ligger 6000 på IVA i Sverige 400st...
Vi har bland de lägsta antalet IVA platser i hela Europa. Det är DÄR vi ska göra åtgärden. Inte genom tramsande restriktioner som fyller NOLL syfte.

Jag hade gärna sett mer IVA-platser också...
...men är inte du en av dem som påpekat att många äldre inte klarar IVA?
Det talar för att man hade behövt mota smittan i grind också. IVA räddar många men inte alla.

Det ena utesluter inte det andra.
Eller för att jämföra med trafik; man kan ha hastighetsbegränsningar och sjukvård som är duktig på att rädda trafikskadade. Det står inte i konflikt med vartannat.
Citera
2021-04-24, 20:40
Medlem
Citat:
Det är fortfarande krav på ansiktsmask i inomhuslokaler.

https://science.thewire.in/health/israel-fully-vaccinates-majority-no-longer-needs-people-to-wear-masks-outdoors/

Dessutom är det bara vaccinerade som får "leva fritt". De icke-vaccinerade då? Du understödjer alltså tanken på att skapa ett A- och ett B-lag?

Oavsett ligger dina fula brallor väl förankrade vid fotknölarna.

Jo jag vet att Israelerna fortfarande springer runt med en trasa runt käften inomhus och tror det har nån påverkan Blåsta i skallen sedan länge av deras regering. Precis som så många andra.

Min poäng var att de har öppnat samhället fullständigt och ingen smitta ha ökat.

Vi bör göra likadant nu när alla äldre redan är vaccinerade. Allt annat är vansinne såklart.
Citera
2021-04-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk. Detta hade jag missat.

Artikeln är lite rolig.

Låter lite som om FoHM inte ens har läst EMAs rapport.

Någon borde ha satt sig ner med FoHM och pekat var informationen var någonstans. Rapporten är säkert jätte lång och jobbig att läsa, säkert på engelska också. Inte lätt för FoHM då...

Det är buskisnivå på FHM nu, Stefan och Krister hade haft mer koll.
Citera
2021-04-24, 20:41
Medlem
Citat:
Men det kostar mer att INTE ha ett öppet samhälle.

Israel har vaccinerat bort sin smitta fullständigt. Rapporterade 0 dödsfall igår för första gången på 9 månader.
De har öppnat upp klubbar, restauranger och allt sedan länge. De har t om kastat den verkningslösa ansiktsblöjan.

Vad har hänt med smittspridningen? Ingenting.

Har det inte hänt något?
Den har väl gått ner,rejält, eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in