2021-04-24, 20:44
Moderator
Lapapps avatar
Funderar på att lägga på något lager ny färg på staketet i sommar. Färgen är blekt men i övrigt i bra skick. Hur kritiskt är det att man tvättar staketet innan? Det finns ingen synlig smuts och om det inte finns en riktig och bra anledning hade man ju gärna sluppit tvätta det.
Citera
2021-04-24, 20:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Funderar på att lägga på något lager ny färg på staketet i sommar. Färgen är blekt men i övrigt i bra skick. Hur kritiskt är det att man tvättar staketet innan? Det finns ingen synlig smuts och om det inte finns en riktig och bra anledning hade man ju gärna sluppit tvätta det.

Förarbete är viktigast för ett fint resultat. Men fuska du, det kommer att synas förr snarare än senare.
Citera
2021-04-24, 21:04
Medlem
Deckard-Cains avatar
Köp en smidig slip och dra över med
Citera
2021-04-24, 21:22
Medlem
maxidos avatar
Känns inte som du behöver slipa om det bara är blekt. Har det däremot flagnat så får du skrapa bort det. Annars använd bara målartvätt
Citera
2021-04-24, 21:47
Medlem
När jag jobbade som målare så skrapade och borstade man bara av utomhus aldrig att vi tvättade det fanns inte bland behandlingarna. Men inomhus så skall man tvätta då det är lite mer som fastnar på snickerierna. Som någon har skrivit allt löst skall tas bort.
Citera
2021-04-24, 21:58
Medlem
Henriksss avatar
Jag målade om huset utan att tvätta. 11 år senare ser det fortfarande fint ut.
Citera
2021-04-24, 23:35
Medlem
MachoAlgs avatar
Du ska nog tvätta det innan ja. Jag köpte gjöco krafttvätt när jag målade om huset förra året. Va bara att spruta på och sen skölja bort med vattenslangen efter några minuter. Så den korta tiden på att tvätta ett staket (utan att veta hur stort staket du har) ska du nog lägga.
Citera
2021-04-25, 10:25
Medlem
Försök hitta oljebaserad färg av den gamla sorten. Vattenbaserad färg blir inte bra på icke rena ytor. Oljebaserad färg kan vara svårt att få tag på idag.
Citera
2021-04-25, 13:05
Medlem
killawifes avatar
Jag säger som jag alltid gjorde när kunder frågade mig om de behöver tvätta och grunda innan de målar med färdigfärgen: "Nä, bara om du vill att färgen ska sitta kvar". Otroligt nog så var det ändå kunder som inte köpte varken målartvätt eller grundfärg.
Citera
2021-04-25, 21:01
Moderator
Lapapps avatar
Med hänsyn taget till de erfarenheter här tänker jag inte tvätta. Om färgen trillar av uppdaterar jag tråden. Tack för hjälpen!
Citera
2021-04-26, 11:02
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Om det inte är jättesmutsigt kan man få ett hyfsat resultat utan att rengöra först, men borsta åtminstone av allt löst.
Med tanke på hur lätt det är att spruta på och sen spola av lite målartvätt är det absolut att föredra, det kan öka hållbarheten rejält. Även om det inte syns kan det sitta en fet hinna på den gamla färgen, vilket gör att färgen inte fäster så bra som den skulle kunna göra.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag säger som jag alltid gjorde när kunder frågade mig om de behöver tvätta och grunda innan de målar med färdigfärgen: "Nä, bara om du vill att färgen ska sitta kvar". Otroligt nog så var det ändå kunder som inte köpte varken målartvätt eller grundfärg.

Det var väl ändå ett onödigt dumt och spydigt svar på en enkel och rak fråga?
Det otroliga är att de köpte något alls av dig, och inte bara gick vidare till nästa butik.
Citera
2021-04-26, 19:05
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Om det inte är jättesmutsigt kan man få ett hyfsat resultat utan att rengöra först, men borsta åtminstone av allt löst.
Med tanke på hur lätt det är att spruta på och sen spola av lite målartvätt är det absolut att föredra, det kan öka hållbarheten rejält. Även om det inte syns kan det sitta en fet hinna på den gamla färgen, vilket gör att färgen inte fäster så bra som den skulle kunna göra.

Det var väl ändå ett onödigt dumt och spydigt svar på en enkel och rak fråga?
Det otroliga är att de köpte något alls av dig, och inte bara gick vidare till nästa butik.

Jag håller med. De borde gått nån annanstans med sin otroligt korkade fråga. Jag är utbildad yrkesmålare och den dag en yrkesmålare målar nåt utomhus utan att tvätta det och skrapa bort all lös färg innan kommer inte att inträffa. Det är nämligen något som är så självklart att man bara undrar hur nån kan ställa frågan. Speciellt som att denna information går att hitta väldigt enkelt om man bara läser vad som står på burken med färg som man har köpt.
Man kan jämföra det med att man skulle vaxa sin bil utan att tvätta den först.
Och att se att folk i denna tråden rekommenderar att detta är nåt man skulle göra är ju egentligen helt otroligt. Hur kan man vara så jävla dum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in