2021-04-24, 12:07
Medlem
Revelationss avatar
Jag är ganska äventyrlig och vill se världen. Dessutom önskar jag mer sol än vad Sverige har att erbjuda :-)

Jag har varit inne och kikat på Internationell Redovisningsekonom och det verkar vara intressant. Jag gillar siffror men just ekonomi är jag inte riktigt 100% på.
Men just det jobbet kan man göra vart som helst, på både stora eller små företag, privat eller statligt.
Kanske mer inom rådgivande roll eftersom många beräkningar görs av datorn och kommer bara att bli mer och mer med AI utvecklingen.

Några andra (seriösa) förslag?
Jag tänker på utbildningar som kommer inte att försvinna närmaste 30 år.
Citera
2021-04-24, 12:19
Bannlyst
Läkare

Farmaceut

Utbildningar inom teknik och fysik.
Citera
2021-04-24, 12:21
Medlem
Blir inte mycket siffror, men kock fungerar bra o hanka sig runt på.
Citera
2021-04-24, 12:46
Medlem
Vården och data/IT är väl det bästa

Ingenjör kanske?
Citera
2021-04-24, 12:57
Avslutad
Du säger att du är äventyrlig - men vill jobba som redovisningskonsult? Ja, det låter fantastiskt äventyrligt. ;-)

Jag skulle satsa på:

Frilansjournalist med fokus på konflikt/miljö
Frilansfotograf med fokus på djur/konflikt
Veterinär och jobba på till exempel African Wildlife Foundation
Disaster management på Internationella Röda Korset
Bush pilot
FN har en massa jobb på marken i många länder
Jobba på WHO och till exempel vaccinera barn på landsbygden i Centralafrikanska Republiken
Läkare utan gränser

Osv osv
Citera
2021-04-24, 14:33
Medlem
Jag skulle satsa på en utbildning som inte låser dig till ett specifikt yrke utan som går att applicera på mycket. Om du inte såklart redan vet vilket område du vill jobba inom?
Citera
2021-04-24, 16:49
Medlem
EEJos avatar
Programmerare, de behövs överallt. Dessutom är det enkelt att jobba på distans från var som helst i världen.

Annars, om du gillar siffror, kanske något inom statistik eller liknande. Forskningsinstitut som behöver statistiker finns över hela världen.
Citera
2021-04-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EEJo
Programmerare, de behövs överallt. Dessutom är det enkelt att jobba på distans från var som helst i världen.

Annars, om du gillar siffror, kanske något inom statistik eller liknande. Forskningsinstitut som behöver statistiker finns över hela världen.

Felet med distansprogrammerare är att du får enorm konkurrens från duktiga indier, kineser och en och annan östeurope... HÄR i Sverige har du en fördel, för du kan snacka svenska med beställaren.

Men den lokalfördelen försvinner när du väl är ute och skall ta internationella uppdrag på distans...

Däremot statistik är bra. Många saknar gedigna kunskaper i statistik. jag vet många forskningsuppsatser som antingen somnat av, eller blev iaf halvdana, eftersom de blivande forskarna ifråga inte kunde tillräckligt med statistik.

Så, gedigna statistikkunskaper kommer alltid att ge dig, om inte levebröd, så i alla fall en säker biinkomst...
Citera
2021-04-24, 21:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KELOWNA
Läkare

Farmaceut

Utbildningar inom teknik och fysik.

Exakt - allt inom medicin är internationellt gångbart så länge man kan språket. Teknik likaså. Ekonomutbildningar...? Nja - mot finans och marketing, mindre redovisning/revision. Observera att kompletteringsutbildningen för utländska jurister i Sverige är två år lång (och fylls av tyskar, greker och folk med liknande rättssystem, Ibrahim som läst Straffrätt i MENA med vilka kroppsdelar som ska bort beroende på straffvärde får nog inte så mkt tillgodoräknat... ).
Citera
2021-04-26, 19:58
Medlem
Eventkoordinator
Citera
2021-04-26, 22:40
Bannlyst
Programmering, helt klart. Känner en hel drös med grabbar/gubbar som gör det. Fler och fler företag låter sina arbetare köra remote hur mycket de vill, jag ger det 5-10 år så kommer i princip alla företag göra det. Extremt fritt arbete.
Citera
2026-07-12, 02:45
Medlem
Acid-Brains avatar
Redovisning, styrning och finans samt skatterätt ger dig möjligheter att jobba var som helst i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in