2021-04-24, 14:38
Bannlyst
vaccinet verkar funka riktigt "bra"

Vilken räddning alltså...

http://www.bilddump.se/bilder/20210424143559-90.230.155.198.jpg

Mer fall nu än INNAN vaccinet 😅😅😅😅😅
Citera
2021-04-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Klart vi kan jämföra oss med Norden? Alla vi nordiska länder tillhör de som klarat sig bäst.

Du ser inte att din mening är en aning inkonsekvent?
Du jämför ju inte med Norden i den.
Precis det jag skrev att den som ville må bra brukar välja att göra.
Citera
2021-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så Sveriges utfall med tidig stor smittspridning och därpå stora ackumulerade dödstal är en slump och Tegnell et all skall varken ha äran eller klander?

Förstår ärligt talat inte din liknelese, jag pekade på att både smittan och restriktioner påfrestar ekonomin. Menar du att det är fel?
Jag menar att det är för simpelt att utgå från att hade man applicerat den norska strategin i Sverige så hade den genererat färre dödsfall och mindre ekonomiskt skada. Detta då länderna är annorlunda.
Citera
2021-04-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad fan har det här mes Sossar att göra? Vad fan har en pandemi med sossar att göra? Försök inte göra det här till en fråga det inte är nu tack.

Självklart ska vi vara nöjd med att ha frihet. Att du föredrar inlåsning, auktoritära metoder och annat trams som inte fungerat nånstans får stå för dig.

Frågar du mig ska vi lägga ner alla restriktioner överhuvudtaget då jag inte styrs av rädsla som du och många andra gör. Utan har insett för LÄNGE sedan att vi måste leva med detta viruset för all framtid.

Ah... "rädsla".
Den känner vi igen från sosseriet. Den som inte tycker som en sosse är rädd.
Förekom även rikligt i beskrivningarna av Trumpväljarna.
De var "rädda".
Psykologerna kallar det projektion.

Men om du mår dåligt över politikklassificeringen så kan jag erbjuda "sosse" inom citattecken. Sosseri är inte ett partipolitikst begrepp utan ett mentalt tillstånd som leder till medelmåttighet och funktionell dumhet. Tegnell är ett praktexemplar.

Och just det att du använder begrepp som "rädsla" i sammanhanget visar med all önskvärd tydlighet att jag nog prickat in orsaken till ditt extrema Sverige-gjorde-rätt postande rätt väl.
Citera
2021-04-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag menar att det är för simpelt att utgå från att hade man applicerat den norska strategin i Sverige så hade den genererat färre dödsfall och mindre ekonomiskt skada. Detta då länderna är annorlunda.

Exakt samma utfall hade det naturligtvis inte blivit men att tro att Sveriges tidiga agerande i pandemin inte spelat någon roll är naturligtvis helt orimligt också. Just därför tycker jag jämförelser med länder som hade liknande förutsättningar och kultur är intressant och viktig. Vi hade kunnat bättre tror jag.
Citera
2021-04-24, 14:48
Medlem
Citat:
Så Sveriges utfall med tidig stor smittspridning och därpå stora ackumulerade dödstal är en slump och Tegnell et all skall varken ha äran eller klander?

Förstår ärligt talat inte din liknelese, jag pekade på att både smittan och restriktioner påfrestar ekonomin. Menar du att det är fel?

Helt rätt. Underskatta inte slumpens betydelse i detta.

Varför har exempelvis Värmland och Gävleborg HELT olika utfall inom Sverige?
Trots exakt likadana restriktioner?

Gävleborg har de högsta dödstalen i landet per capita medans Värmland och Västerbotten har de lägsta i landet. En ENORM skillnad dessutom.

Alla tre är glesbygd, skogslän med få städer.

Varför följer inte Skånes kurvor övriga Sverige?

Så visst finns slumpen med i detta. En långt större faktor än de flesta tror.
Citera
2021-04-24, 14:50
Medlem
Citat:
Helt rätt. Underskatta inte slumpens betydelse i detta.

Varför har exempelvis Värmland och Gävleborg HELT olika utfall inom Sverige?
Trots exakt likadana restriktioner?

Gävleborg har de högsta dödstalen i landet per capita medans Värmland och Västerbotten har de lägsta i landet. En ENORM skillnad dessutom.

Alla tre är glesbygd, skogslän med få städer.

Varför följer inte Skånes kurvor övriga Sverige?

Så visst finns slumpen med i detta. En långt större faktor än de flesta tror.

Varför hyllar du Tegnell och regeringen om det är slumpen som avgjort det hela?
Citera
2021-04-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ah... "rädsla".
Den känner vi igen från sosseriet. Den som inte tycker som en sosse är rädd.
Förekom även rikligt i beskrivningarna av Trumpväljarna.
De var "rädda".
Psykologerna kallar det projektion.

Men om du mår dåligt över politikklassificeringen så kan jag erbjuda "sosse" inom citattecken. Sosseri är inte ett partipolitikst begrepp utan ett mentalt tillstånd som leder till medelmåttighet och funktionell dumhet. Tegnell är ett praktexemplar.

Och just det att du använder begrepp som "rädsla" i sammanhanget visar med all önskvärd tydlighet att jag nog prickat in orsaken till ditt extrema Sverige-gjorde-rätt postande rätt väl.

Men nu ser det ju inte ut som att Sverige är en medelmåtta utan verkar komma ur det här riktigt, riktigt bra.

Vilket överdödligheten kommer visa om några år när det mesta lagt sig.

Så nej, det där är bara trams det du håller på med. Förmodligen superbitter för att Sverige faktiskt gått så bra som dem gjort. Det trodde du inte förra våren när du satt och gapade...
Citera
2021-04-24, 14:55
Medlem
Citat:
Varför hyllar du Tegnell och regeringen om det är slumpen som avgjort det hela?

Jag har inte hyllat någon. Vart har du läst det? Du ljuger ju...

Jag hävdar att Sverige klarat detta riktigt bra så långt i jämförelse med Europa där vi nu är nere på 24:e plats i döda/capita och sjunker hela tiden.

Det verkar mest vara du som har en fetisch på Anders Tegnell av någon anledning?? Som verkar tro att det är en ensam person som sitter och beslutar vad som görs och inte.
Du vet ju inte vad du pratar om uppenbarligen.

Regeringen har jag inte ens nämnt men om du vill att jag ska göra det så... nej, de är usla. De bör skrota restriktionerna fullt ut. Att leva i detta vansinne är inget jag förespråkar nej.

Lyckligtvis har vi inte Åkesson som beslutsfattare som vill pådyvla människor en trasa runt käften eller Kristersson var auktoritära metoder tror på fullt allvar hade gjort nån skillnad.

Liberalerna är den enda vettiga rösten just nu som kräver återöppning av samhället. Och en plan för att komma dit. Den ENDA politiska röst som är vettigt i denna fråga just nu.

Vad oppositionen i övrigt håller på med är det nog ingen som vet.
Citera
2021-04-24, 14:57
Medlem
Citat:
Men nu ser det ju inte ut som att Sverige är en medelmåtta utan verkar komma ur det här riktigt, riktigt bra.

Vilket överdödligheten kommer visa om några år när det mesta lagt sig.

Så nej, det där är bara trams det du håller på med. Förmodligen superbitter för att Sverige faktiskt gått så bra som dem gjort. Det trodde du inte förra våren när du satt och gapade...

De som dog då är fortfarande lika döda, även om många dött i Tjeckien på sista tiden.
Citera
2021-04-24, 14:58
Medlem
Citat:
Exakt samma utfall hade det naturligtvis inte blivit men att tro att Sveriges tidiga agerande i pandemin inte spelat någon roll är naturligtvis helt orimligt också. Just därför tycker jag jämförelser med länder som hade liknande förutsättningar och kultur är intressant och viktig. Vi hade kunnat bättre tror jag.
Fast Sverige och övriga norden är inte speciellt lika, vilket var lite av min poäng. Möjligen har delar av norrland vissa likheter med Finland och Norge men våra storstäder går knappast att jämföra. Självklart fanns det förbättringspunkter dock. En sådan är att man bör ha utgått från asymtomatisk spridning och därmed lagt all tillgänglig testning på personal inom SÄBO, likt man gjorde i Norge.
Citera
2021-04-24, 15:04
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur många vill du ha?
Jag har inte hittat en enda där dom tror att IFR ligger så högt som 2,1%

0,003% för barn bl.a

https://www.google.com/amp/s/reason.com/2021/04/02/new-cdc-estimates-suggest-covid-19-is-deadlier-than-the-agency-previously-thought/%3famp

Beräknat 0,7% i US

https://www.cdc.gov/library/covid19/04092021_covidupdate.html

Upp till.0,57%

https://www.researchgate.net/publication/348223673_Infection_fatality_rate_of_COVID-19_inferred_from_seroprevalence_data

Beräknat 0,6% i Stockhom

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784

0,15% i världen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13554

Beräknat 0,36% i Tyskland.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-19509-y

Global IFR efterfrågades. Inte enskilda länders...

Många länkar. inte ett enda rätt.

Din länk för 0,15% för "världen" hämtade data från Amerika och Europa...
"Most of the evidence (78%‐100%) comes from Europe or the Americas."

Tyskland: 0,83% enligt https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.26.21250507v1
Din Tysklandslänk gällde ett enskilt superspridarevent, inte IFR för Tyskland som helhet under hela pandemin.

Svaret är att ingen vet. IFR är bara guesstimates i dagsläget.
Ligger dock nära till hands att IFR ligger en bit över 1% om man räknar med u-länder också.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-04-24 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in