2021-04-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Klart man kan jämföra Norden med Europa och konstatera att Norden klarat sig bra. Även Sverige.

Ja tricket är ju att jämföra varje land i Norden med Europa var för sig och se att det ser bra eller ok ut . Sedan låta bli att jämföra Sverige med Norden.
Då känns det finfint.

Det gäller att aldrig jämföra sig med de som är bättre om man vill må bra.
Senast redigerad av Varglig 2021-04-24 kl. 14:09.
Citera
2021-04-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I mainstreammedia...
Vem är förvånad?

Men han har ju tur att vaccinet kommer nu när det håller på att gå åt helvete för tredje gången. Men visst, Tegnell och Giesecke har ju fått lite mer rätt i och med att flera länder till slut kastat in hatten och släppt lös viruset precis i lagom tid till innan vaccineringarna så att de sakta kryper upp till Sveriges nivå. Men grejen är ju att detta inte gäller alla länder, så att det finns fler som till slut också misslyckas är ju inget bevis för att Tegnell har lyckats.

Skillnaden på oss och de 23 länder i Europa som klarat detta långt sämre och ett 10-tal som klarat det ungefär likadant som Sverige är ju att de varit inlåsta, bötfällts, förstört folks liv och raserat hela länders ekonomier...

Något vi inte gjort. ska man ändå sluta på samma ställe så är ju ett öppet samhälle att föredra eller hur?

Våra strategi är alltmer klockren för varje dag som går.
Det kommer visa sig att vi gjorde helt rätt som dumpade nedstängningar, tygtrasor runt käften och böter till medborgarna. Var så säker.
Citera
2021-04-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ja tricket är ju att jämföra varje land i Norden med Europa och se att det ser bra eller ok ut för alla ut men låta bli att jämföra Sverige med Norden så känns det finfint.

Så Norge sitter och körsbärsplockar bland Grönland, Island, Taiwan och NZ och tycker de är för jävla dåliga tror du?

Det enda Norrmännen klagar på är restriktionerna som inte är i proportion till smittan överhuvudtaget. Norska staten är väl stämd både en och 10 gånger nu för vanskötseln av sina medborgare där de inte ens har fått besöka sina egna egendomar.
Citera
2021-04-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi ska självklart jämföras med Europa. Ditt jävla körsbärsplockande bland länder som är outliers i hela världen ger absolut ingenting.

Tidigare höll körsbärsplockarna på med Tyskland, Danmark och baltikum också. Något som de nu släppt för länge sedan. Kvar återstår två outliers...

Även Norge och Finland är med i jämförelsen i Europa såklart så de är inte bortglömda.

Men faktum kvarstår. Vi har klarat detta väldigt, väldigt bra och allt bättre för var dag som går i jämförelse med omvärlden.

DET är fakta vare sig du vill det eller inte.

FHM har haft en helt rätt approach i detta och insett det TOTALT meningslösa med både nedstängningar och ansiktsblöjor. I övrigt gör vi sedan lång, lång tid tillbaka som övriga Norden och Europa.
Hehe ja. Jag har noterat detta fenomen också. Jämförelsen förra våren var världen, för att sedan reduceras EU länder under hösten, och nu har jämförelsen reducerats ännu ett steg till att enbart jämföra med Norge, Finland och i viss mån Danmark.
Citera
2021-04-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så Norge sitter och körsbärsplockar bland Grönland, Island, Taiwan och NZ och tycker de är för jävla dåliga tror du?

Det enda Norrmännen klagar på är restriktionerna som inte är i proportion till smittan överhuvudtaget. Norska staten är väl stämd både en och 10 gånger nu för vanskötseln av sina medborgare där de inte ens har fått besöka sina egna egendomar.

Jag vet att du fördrar att plocka lite sämre frukt så jag orkar inte köra fruktsallad med stötta bananer en gång till med dig.

En del nöjer sig helt enkelt, antagligen för de är sossar.
I Sverige är många sossar även om de inte röstar på dem till och med.
Sosseri ligger bakom mycket av medelmåttigheten i Sverige, till och med på Flashback.
Citera
2021-04-24, 14:12
Medlem
ettanollans avatar
Vilken variant av viruset är det som det står om nu där dom måste intubera 30 åringar???

"Har senaste dagarna haft flertalet 30 åringar som är så vansinnigt sjuka i covid att de antingen intuberas i ambulansen eller så får vi intubera dem på akutrummen. 30 åringar. Och sen alla dessa vuxna människor som inte förstår vad restriktioner eller krishantering innebär. Bara.. stanna hemma? Umgås inte med folk du inte bor med? Är det så jävla svårt? Förstår faktiskt verkligen inte alls vad problemet är. Det är en katastrofsituation på sjukhusen - fattar ni inte det?"
Citera
2021-04-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hehe ja. Jag har noterat detta fenomen också. Jämförelsen förra våren var världen, för att sedan reduceras EU länder under hösten, och nu har jämförelsen reducerats ännu ett steg till att enbart jämföra med Norge, Finland och i viss mån Danmark.

Men grejen är ju att Sverige misslyckades nästan med en gång trots att det inte hade behövts. Till skillnad från jämförbara Schweiz låg vi inte granne med Italien.

Jag fattar inte varför jag skall bli glad över att fler misslyckats. Och det skall bli väldigt intressant att se hur dålig ekonomi de länder som lyckats verkligen kommer få. För kom ihåg att i de länder som haft hårda restriktioner men misslyckats så kan du inte säkert veta om de ekonomiska konsekvenserna beror på lockdowns eller smittspridning.

Det finns ju inget trivialt ekonomiskt samband här. Stor smittspridning kostar också en sjuhelvetes massa pengar.
Citera
2021-04-24, 14:16
Avslutad
Citat:
Ja tricket är ju att jämföra varje land i Norden med Europa var för sig och se att det ser bra eller ok ut . Sedan låta bli att jämföra Sverige med Norden.
Då känns det finfint.

Klart vi kan jämföra oss med Norden? Alla vi nordiska länder tillhör de som klarat sig bäst.
Citera
2021-04-24, 14:22
Medlem
Citat:
Jag vet att du fördrar att plocka lite sämre frukt så jag orkar inte köra fruktsallad med stötta bananer en gång till med dig.

En del nöjer sig helt enkelt, antagligen för de är sossar.
I Sverige är många sossar även om de inte röstar på dem till och med.
Sosseri ligger bakom mycket av medelmåttigheten i Sverige, till och med på Flashback.

Vad fan har det här mes Sossar att göra? Vad fan har en pandemi med sossar att göra? Försök inte göra det här till en fråga det inte är nu tack.

Självklart ska vi vara nöjd med att ha frihet. Att du föredrar inlåsning, auktoritära metoder och annat trams som inte fungerat nånstans får stå för dig.

Frågar du mig ska vi lägga ner alla restriktioner överhuvudtaget då jag inte styrs av rädsla som du och många andra gör. Utan har insett för LÄNGE sedan att vi måste leva med detta viruset för all framtid.
Citera
2021-04-24, 14:24
Medlem
Citat:
Men grejen är ju att Sverige misslyckades nästan med en gång trots att det inte hade behövts. Till skillnad från jämförbara Schweiz låg vi inte granne med Italien.

Jag fattar inte varför jag skall bli glad över att fler misslyckats. Och det skall bli väldigt intressant att se hur dålig ekonomi de länder som lyckats verkligen kommer få. För kom ihåg att i de länder som haft hårda restriktioner men misslyckats så kan du inte säkert veta om de ekonomiska konsekvenserna beror på lockdowns eller smittspridning.

Det finns ju inget trivialt ekonomiskt samband här. Stor smittspridning kostar också en sjuhelvetes massa pengar.

Sverige har bevisligen klarat detta som en av de bästa i Europa även ekonomiskt. Så även här ljuger du.

Vi har ju till och med fått betala för vansinnet som pågått i sydeuropa med nedstängingar och förstörelse av ekonomier. Vi (du och jag) fick betala det vansinnet via skattesedeln och via EU.

Nä, Sverige misslyckades inte alls. För var dag som går så lyckas vi... och detta kommer pågå i åratal framöver så du kan vara lugn i att vi kommer sluta som en av de bästa nationerna totalt sett i hela Europa när man jämför överdödlighet, ekonomi och välstånd.
Citera
2021-04-24, 14:34
Medlem
Citat:

Vi kan med samma sätt att resonera inte veta att om vi följt efter övriga nordiska länders strategi så hade det genererat färre dödsfall i Sverige. Allt från demografi till underfinansierad vård och inget beredskapslager tc skiljer oss från andra länder. Även de nordiska.
Citera
2021-04-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi kan med samma sätt att resonera inte veta att om vi följt efter övriga nordiska länders strategi så hade det genererat färre dödsfall i Sverige. Allt från demografi till underfinansierad vård och inget beredskapslager tc skiljer oss från andra länder. Även de nordiska.

Så Sveriges utfall med tidig stor smittspridning och därpå stora ackumulerade dödstal är en slump och Tegnell et all skall varken ha äran eller klander?

Förstår ärligt talat inte din liknelese, jag pekade på att både smittan och restriktioner påfrestar ekonomin. Menar du att det är fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in