• 1
  • 2
2021-04-16, 20:08
Medlem
Jag sitter ting och verkar få högsta betyg. Om det är möjligt går jag gärna domarbanan. Finns några fiskaler där ute som kan svara på några frågor?

Hur stor roll spelar betygen från juristprogrammet? Mina är sådär och jag antogs genom sidomeriter. Ting gick bättre än plugget helt klart.

Jag har hört att Göta hovrätt är trevligt och att Svea är fruktansvärt. Men hur är Västra? Och hur är söktrycket där?
Citera
2021-04-18, 15:59
Medlem
Trulfs avatar
Betyg från juristprogrammet har ingen betydelse. Det är lagmannen på din TR som avgör. Rent generellt kan man ju säga att du lättast blir antagen i den domsagan där du suttit ting. Hovrätten känner lagmännen och vet vad betygen egentligen avser. Det är t.ex ingen idé att söka Svea hovrätt om du suttit i Sundsvall eller Blekinge.

Tänk också efter om du verkligen vill spendera 5 år som fiskal och jobba 60-timmarsveckor för en låg minimilön?
Citera
2021-04-18, 16:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Betyg från juristprogrammet har ingen betydelse. Det är lagmannen på din TR som avgör. Rent generellt kan man ju säga att du lättast blir antagen i den domsagan där du suttit ting. Hovrätten känner lagmännen och vet vad betygen egentligen avser. Det är t.ex ingen idé att söka Svea hovrätt om du suttit i Sundsvall eller Blekinge.

Tänk också efter om du verkligen vill spendera 5 år som fiskal och jobba 60-timmarsveckor för en låg minimilön?

En tingsfiskal tjänar väl runt 50-55 tkr i månaden?
Citera
2021-04-20, 10:52
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
En tingsfiskal tjänar väl runt 50-55 tkr i månaden?

Det hade varit trevligt men långt ifrån. Vet inte exakta siffror för året, men det är under 40 tkr/månad även år två i alla fall.
Citera
2021-04-20, 14:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Det hade varit trevligt men långt ifrån. Vet inte exakta siffror för året, men det är under 40 tkr/månad även år två i alla fall.

Vore intressant att läsa mer, har du någon länk?
Citera
2021-04-21, 17:27
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Vore intressant att läsa mer, har du någon länk?
Frågade den sönder stressade manlige fisken på min tingsrätt när jag var notarie och hans först år på underrätt hade han 37' i månaden. 55-60 haha då talar vi ordinarie tjänst första året typ, tf. rådman som assessor låg på 50' för 1 år sen. Sjukt dåligt betalt med andra ord
Citera
2021-04-21, 17:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Frågade den sönder stressade manlige fisken på min tingsrätt när jag var notarie och hans först år på underrätt hade han 37' i månaden. 55-60 haha då talar vi ordinarie tjänst första året typ, tf. rådman som assessor låg på 50' för 1 år sen. Sjukt dåligt betalt med andra ord

Ok, hur länge sedan var detta i tid?
Citera
2021-04-21, 18:28
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ok, hur länge sedan var detta i tid?
1,5 år sedan lite drygt. Vad är det som låter så otroligt med dessa siffror? Har någon bekant farit med osanning angående sin flådiga fiskaltjänst eller 😀
Citera
2021-04-22, 10:30
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glitter12345
Jag sitter ting och verkar få högsta betyg. Om det är möjligt går jag gärna domarbanan. Finns några fiskaler där ute som kan svara på några frågor?

Hur stor roll spelar betygen från juristprogrammet? Mina är sådär och jag antogs genom sidomeriter. Ting gick bättre än plugget helt klart.

Jag har hört att Göta hovrätt är trevligt och att Svea är fruktansvärt. Men hur är Västra? Och hur är söktrycket där?
Ditt fokus bör inte ligga på respektive hovrätt utan vilka tingsrätter som ingår i respektive domsaga då det är där du kommer utföra ditt huvudsakliga arbete. För den riktigt nitiske med framförhållning går det säkerligen att kontakta intressanta tingsrätter och efterhöra hur länge fiskalerna på de tingsrätterna har kvar för att på så vis säkerställa att det överhuvudtaget finns ett behov när man ska ut på underrätt. Inte så kul kanske att vara knuten till Göta och döma i Eksjö men vad vet jag smaken är som baken.
Citera
2021-04-22, 12:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
1,5 år sedan lite drygt. Vad är det som låter så otroligt med dessa siffror? Har någon bekant farit med osanning angående sin flådiga fiskaltjänst eller 😀

Nja, bara intresserad. Vi pratar ju om ett jobb inom offentlig sektor, där är väl lönerna så gott som alltid sämre än inom privat sektor men det finns ju ändå en del bättre betalda roller.
Citera
2021-04-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf

Tack för svar! Hur vet du att betygen inte spelar roll? Vore toppen för mig om det stämmer!

Hehe ja du jag håller med, finns mycket att klaga på med domartjänsterna... men det verkar stämma in på de flesta juristjobben. Sena dagar om du ska ha bra lön, tråkiga uppgifter om du ska ha ok arbetstider. Osv. Domaren har åtminstone varierade och intressanta uppgifter. Och fiskaler jobbar mindre än notarierna i alla fall - enligt min erfarenhet.
Citera
2021-04-23, 19:15
Medlem
Citat:
Nja, bara intresserad. Vi pratar ju om ett jobb inom offentlig sektor, där är väl lönerna så gott som alltid sämre än inom privat sektor men det finns ju ändå en del bättre betalda roller.

Fiskalernas lön sätts utefter tariffer. Jag hittar ingen länk nu men tror knappt lönen går upp över 40 ens på fjärde året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in