2021-04-23, 15:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Esbjörn kallas visst av några i Västerås för "springnotan"....
Det verkar inte ha kommit fram i denna tråd, men kanske kan förklaras av att det är inom generationen 80+, vilka inte hänger på nätet eller Flashback. Då gubben är känd hos Kronofogden sen tidigare och dessutom vräkts, borde ni nog forska mer i detta, för en kombination av denna gubbe ihop med ett gäng rättshaverister, både inom "stugbyar", "asylindustrin" och inom "juridiken" visar att utgången var given på förhand, oavsett vem som skulle ha nappat på sommarstugan.
"Springnotan"
Det ger mig en förklaring till mitt obehag när jag inte ser en person bakom Esb
2021-04-23, 15:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag ser affären som att i början så kom mest bara Esb (med kumpaner) sida fram i debatten, det är möjligt att Ebba försvarade sig med ett fåtal uppgifter, men hon har ju haft väldigt många motståndare, som alla haft olika versioner av saken...

Matz tex har ju visat ett papper att han skulle få huset efter Esb bortgång, det papperet har ju inte funnits registrerat någonstans, och hade ändå inte varit giltigt juridiskt. Och detta avtal hade han ju med Esb, så Ebba har ju inget med det att göra, det får Matz göra upp med Esb.

Ebba har ju allt eftersom ökat på antalet detaljer om hur det gick till, till skillnad från Esb så har hon inte hela tiden lämnat motsägande uppgifter, men vissa här har ändå försökt få det till det. (Exempelvis hävdar en del att Ebbas värdering gjordes efter köpet, precis som Binninges enbart baserat på när papperet skrevs ut)

I början var det naturligt att vara försiktig med bedömningen innan man fick veta mer detaljer i ärendet, även från mera utomstående personer, som tex röjarna. Så jag ser inte alls några problem med att man inte varit kritisk mot Ebba under processen, hon har ju mest angripits med känsloargument, tex att man som barn badade vid stugan osv...

I början av tråden efterlyste jag när den här berömda rökningen ägde rum, och det har ju med tidens gång kommit fram fler och fler uppgifter om denna.

Rökningen 😀 jo hans gamla bilar duger nog till att sitta o röka i.
2021-04-23, 15:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Rökningen 😀 jo hans gamla bilar duger nog till att sitta o röka i.
Ebba sitter och lyssnar på femtiotalsmusik, medan bilen reparerar sig själv.
2021-04-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du har helt rätt i att Ebba är en skicklig kommunikatör. När det gäller handlingkraft, så kanske man kan säga att hon har gott om det, men som rikspolitiker har hon väl inte fått något särskillt uträttat - skulden för att de borgliga partierna misslyckades med att bilda regering efter den största borgliga valsegern någonsin faller ju i viss mån även på henne - men hon kanske var effektiv sm kommunalråd i Uppsala?

Men det finns ju problem också; Ebba är trotts sin höga svansföring mycket obildad (se exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=yAwCjeQ3mYw ), och framstår inte som särkillt smart. Den aktuella bostadsaffären väcker ju frågor om hennes etiska resning också.
Med tanke på att du anser dig vara kompetent att bedöma andra människors bildning så tar jag tillfället i akt och markerar några stavfel i ditt inlägg. På det sättet har du möjlighet att framledes korrigera ditt språk så att det inte framstår som att du kastar sten i glashus.

Vad gäller själva tvisten så anser jag nog att det tyder på hög moralisk resning hos Ebba Busch att inte ge vika eller betala sig ur en sådan här simpel utpressning.
2021-04-23, 16:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Med tanke på att du anser dig vara kompetent att bedöma andra människors bildning så tar jag tillfället i akt och markerar några stavfel i ditt inlägg. På det sättet har du möjlighet att framledes korrigera ditt språk så att det inte framstår som att du kastar sten i glashus.

Vad gäller själva tvisten så anser jag nog att det tyder på hög moralisk resning hos Ebba Busch att inte ge vika eller betala sig ur en sådan här simpel utpressning.
Jepp - jag stavar fel när jag skriver snabbt - det blev värre efter att högerarmen delvis förlamades av en stroke - men om du nu plockat enkal poäng, som nog inte imponerar på många, så kan vi konstatera att Ebba krävde "litteraturkanon" - och visste inte ens att det var Strindberg som skrivit giftas!

Sedan är det så att en vid en god affär, så är båda parter nöjda. I detta fall vill säljaren - en åldring - inte sälja - då är det självfallet inte rimligt att driva igenom affären!
2021-04-23, 16:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.

Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.

Så är det. Dessutom har Ebba ett ansvar gentemot partiet. Om valet står mellan KD:s överlevnad och att få tillbaka handpenningen bör hon välja att bli blåst på handpenningen. Gör hon inte den prioriteringen bör hon inte vara partiledare.
2021-04-23, 16:49
Medlem
Pedofilen Binninge tillåts husera hur som haver . Äckligt att SU som annars lägger ner 99,9 % av alla anmälningar driver en äcklig pedofils anmälan som inte ens lyder under allmänt åtal mot en stabil partiledare

https://www.aftonbladet.se/a/JJegER

Pedofilkräket finns på Borgmästaregatan 11b
Senast redigerad av Skittapicka 2021-04-23 kl. 16:51.
2021-04-23, 16:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Esbjörn kallas visst av några i Västerås för "springnotan"....
Det verkar inte ha kommit fram i denna tråd, men kanske kan förklaras av att det är inom generationen 80+, vilka inte hänger på nätet eller Flashback. Då gubben är känd hos Kronofogden sen tidigare och dessutom vräkts, borde ni nog forska mer i detta, för en kombination av denna gubbe ihop med ett gäng rättshaverister, både inom "stugbyar", "asylindustrin" och inom "juridiken" visar att utgången var given på förhand, oavsett vem som skulle ha nappat på sommarstugan.

"Springnotan" ja det passar väldigt bra in på Esbjörns taktik, det gör det faktiskt.
Har faktiskt undrat om inte någon av tidigare spekulanter också blivit blåst.
Eller blivit bortskrämd av madam Flood.
Inte bara andra tråd "invånares" +80 bekanta som säger hästskojare om Esbjörn.
Kan någon med äldre bekanta i Västerås som känner till honom, fråga runt lite?
För det är något som inte stämmer med hela historien om Esbjörn från början.
2021-04-23, 16:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jaha? Exakt, du tog upp en förklaring som mest rimlig. Och det kan ju inte vara den enda rimliga, och det måste jag kunna få påpeka.

Jag gick inte i clinch med vad tycker är mest rimlig - bara att det finns andra rimliga.
Inklusive min förklaring som jag då anser är rimlig med, utan att rangordna dem.

Vi har egentligen ingen som helst aning, men hade det varit att han varit "jakande" direkt så är jag rätt säker att vi hade hört det vi det här laget.

Vilken förklaring tycker du är rimligast?
2021-04-23, 16:57
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Varför skulle det vara den enda rimliga förklaringen - att han ville sälja huset?

Som sagt det förutsätter att hon kastade ut frågan direkt. Ställer man inte frågan direkt, så finns det inget att säga nej till utan om Ebba lite indirekt antyder vad man ska prata om så kan man fiska efter ett möte och utan att ställa saker på sin spets.
"jag har en sak jag vill prata med dig om, men vi kan träffas hemma hos mig så jag kan jag förklara"

Smicker. Alltså vara övertrevlig, säga "vad fint du bor" ... "vilket fins hus det här", "vacker utsikt". Överdrivet positiv.

Sen när man har mötet, kastar nog Ebba återigen inte ut frågan direkt - utan hon pratade runt ämnet.

Är det inte rimligast att han ville sälja, när han sen bevisligen sålde?
2021-04-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det. Dessutom har Ebba ett ansvar gentemot partiet. Om valet står mellan KD:s överlevnad och att få tillbaka handpenningen bör hon välja att bli blåst på handpenningen. Gör hon inte den prioriteringen bör hon inte vara partiledare.

Så rådet är: gör business med partiledare och lura dom, för man får blåsa dom på handpennningen.

Don't think so.
2021-04-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag känner inte denne Esbjörn, så jag kan inte bedöma hans moral eller etik. Men min poäng var att väljarna kommer att ifrågasätta Ebbas moral och etik, även om hon har rätt i sak.
Man behöver inte känna honom personligen. Det räcker ju med att sätta sig in i historien för att "lära känna" hans karaktär. Och just den gör honom nog inte till någon högstående moralisk människa som röstar på KD....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in