2021-04-19, 16:16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kul att höra att han fortsätter kämpa.

pratade med honom igår, och den 12 maj ska han börja dricka igen har han bestämt sig för. Då har det gått 6 månader, och han tycker att det räcker för att bevisa att han inte är alkis. "ingen alkis kan ha sprit hemma och inte dricka det i 6 månader. jag har inte kännt nåt sug alls" är hans resonemang. han verkar helt missa att spriten gör samma fysiska skada på kroppen vare sig han tycker sig vara alkis eller inte. sen har han varit sjuk och inlagd på sjukhuset i långa perioder med.

jaja, det var ju sköna 6 månader iallafall...
Citera
2021-04-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
pratade med honom igår, och den 12 maj ska han börja dricka igen har han bestämt sig för. Då har det gått 6 månader, och han tycker att det räcker för att bevisa att han inte är alkis. "ingen alkis kan ha sprit hemma och inte dricka det i 6 månader. jag har inte kännt nåt sug alls" är hans resonemang. han verkar helt missa att spriten gör samma fysiska skada på kroppen vare sig han tycker sig vara alkis eller inte. sen har han varit sjuk och inlagd på sjukhuset i långa perioder med.

jaja, det var ju sköna 6 månader iallafall...

Verkligen tråkigt att höra. Var det endast gallblåsan som spökade och han mår ok nu igen i övrigt då? Jag kan ju inte tänka mig att hans läkare har manat på annat än till försiktighet när det kommer till alkoholkonsumtion. Nu vet jag ju inte exakt vad som hände med galllblåsan etc. men det känns ju som att alkoholen ändå i allra högsta grad var inblandad och att han tycks ha fått en andra chans och att man kan önska att han tog den och fortsatte nykter. Är ju såklart hans val som vuxen, men ändå.

Jag önskar att det fanns något jag kunde göra för att hjälpa dig.
Citera
2021-04-19, 21:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Uppdatering på farsan, ligger på sjukhuset efter lyckad gallblåseoperation. Har ej druckit något ännu, hoppas han håller det.. Lite orolig att han skulle ha gallvägscancer, symptomen stämmer, men I så fall borde läkarna ha sett det, får man hoppas

Det lär de ha gjort! Sett en ev cancer alltså. Hoppas allt går bra!

Låter som en fullblodsalkis, precis som undertecknad, så snart levern klarar av det bör han, precis som undertecknad gjort, ta en antabuskur för att vara helvit ett bra tag.

Som fullblodsalkis skiter man fullständigt i något så banalt som ett besök på sjukan. Riktig jävla ordentlig smärta kan hålla en från flaskan, bukspottinflammation full blown typ. Minns för decenniet sedan när jag sket fullständigt vit avföring, var som kalk! Mådde hyfsat ok i övrigt, men det höll mig nykter... ...tills avföringen var normal igen, efter någon vecka.
Citera
2021-04-19, 21:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Verkligen tråkigt att höra. Var det endast gallblåsan som spökade och han mår ok nu igen i övrigt då? Jag kan ju inte tänka mig att hans läkare har manat på annat än till försiktighet när det kommer till alkoholkonsumtion. Nu vet jag ju inte exakt vad som hände med galllblåsan etc. men det känns ju som att alkoholen ändå i allra högsta grad var inblandad och att han tycks ha fått en andra chans och att man kan önska att han tog den och fortsatte nykter. Är ju såklart hans val som vuxen, men ändå.

Jag önskar att det fanns något jag kunde göra för att hjälpa dig.

Ja man tycker ju det, men han har skygglapparna på när det kommer till läkare, han vill inte veta liksom. Jag skulle gärna vilja ta en titt i hans journal!

Han sa att han skulle ta det lite lugnare, men vi vet ju hur det är med det...ju fullare man blir ju mer tänjer man på gränserna. Men han sa själv att "det inte är hållbart att dricka en halv flaska sprit varje dag i 5 år" (um, 10 år farsan, men ändå)
Citera
2021-04-19, 21:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det lär de ha gjort! Sett en ev cancer alltså. Hoppas allt går bra!

Låter som en fullblodsalkis, precis som undertecknad, så snart levern klarar av det bör han, precis som undertecknad gjort, ta en antabuskur för att vara helvit ett bra tag.

Som fullblodsalkis skiter man fullständigt i något så banalt som ett besök på sjukan. Riktig jävla ordentlig smärta kan hålla en från flaskan, bukspottinflammation full blown typ. Minns för decenniet sedan när jag sket fullständigt vit avföring, var som kalk! Mådde hyfsat ok i övrigt, men det höll mig nykter... ...tills avföringen var normal igen, efter någon vecka.

ja, han sa att han inte hade cancer och han inte hade magsår iallfall. Jag får ta ett ordentligt snack med honom på torsdag när vi ska köra en bit tillsammans.

De borde enkelt sett ifall han hade levercirrosis eller hur? jag är ganska säker på att han berättat att han krökat en del, så jag känner att de borde kolla det?
Citera
2021-04-19, 21:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
ja, han sa att han inte hade cancer och han inte hade magsår iallfall. Jag får ta ett ordentligt snack med honom på torsdag när vi ska köra en bit tillsammans.

De borde enkelt sett ifall han hade levercirrosis eller hur? jag är ganska säker på att han berättat att han krökat en del, så jag känner att de borde kolla det?

Jo, har man legat inne sådär så lär de kollat det också.

Så han/du kan vara lugna - på kort sikt...
Citera
2021-04-19, 22:24
Medlem
Citat:

Verkar som de gjort en skiktröntgen med peroral kontrast när de hittade gallstenen som fastnat i gallgångarna, den undersökningen hade även sett eventuell levercirros. Endoskopin de gjorde var en ERCP när man plockar ut gallstenen från gallvägarna. Man går in via gallgångarnas utförsport i tunntarmen via munnen.

Om han hade feber och gulsot var det en gallstensorsakad kolangit han drabbats av. Behandlingen är som sagt ERCP och sen plockar man även bort gallblåsan så det förhoppningsvis inte händer igen. I samband med den operationen ser kirurgen tydligt hur övriga levern ser ut med ögats blick. Dessutom lär de ha tagit leverprover upprepat under hela vårdförloppet.

Alltihop har ingen direkt koppling till alkohol, däremot kan viktnedgång och fasta ge ökad risk för gallsten och antar han tappat en del vikt under sin abstinens och senare del av missbruket.
Citera
2021-04-19, 22:33
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jo, har man legat inne sådär så lär de kollat det också.

Så han/du kan vara lugna - på kort sikt...

Problemet är att han är så jävla envis att om de sagt till honom "dricker du en droppe till så förkortar du ditt liv avsevärt" så kommer han dricka, om han vill det. Han har inte berättat nåt om leverns tillstånd eller vad doktorn sagt om det för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglare
Verkar som de gjort en skiktröntgen med peroral kontrast när de hittade gallstenen som fastnat i gallgångarna, den undersökningen hade även sett eventuell levercirros. Endoskopin de gjorde var en ERCP när man plockar ut gallstenen från gallvägarna. Man går in via gallgångarnas utförsport i tunntarmen via munnen.

Om han hade feber och gulsot var det en gallstensorsakad kolangit han drabbats av. Behandlingen är som sagt ERCP och sen plockar man även bort gallblåsan så det förhoppningsvis inte händer igen. I samband med den operationen ser kirurgen tydligt hur övriga levern ser ut med ögats blick. Dessutom lär de ha tagit leverprover upprepat under hela vårdförloppet.

Alltihop har ingen direkt koppling till alkohol, däremot kan viktnedgång och fasta ge ökad risk för gallsten och antar han tappat en del vikt under sin abstinens och senare del av missbruket.

Ja gallblåsan plockades bort, sen fick han åka in igen och dräneras på en abcess, så han var inlagd i 4 dagar.

Han har inte gått ner så mycket i vikt faktiskt. Han har själv anmärkt på det.
Citera
2021-04-20, 10:24
Medlem
Har han inte sagt något positivt om sin vita period? Vad gör han på dagarna?
Har han ingen hobby du kan hjälpa honom att komma igång med så han får tankarna på något annat än alkohol?
Citera
2021-04-20, 14:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Har han inte sagt något positivt om sin vita period? Vad gör han på dagarna?
Har han ingen hobby du kan hjälpa honom att komma igång med så han får tankarna på något annat än alkohol?

Han har varit ganska sjuk och svag nu under hela denna 6 månaders perioden, sovit mycket. Jag tror han känner sig bättre men vägrar erkänna det för då har "han förlorat 2typ, och vi har haft "rätt" om du förstår vad vi menar. Han säger sig att han är uppe tidigt som fasen nu, runt 8-9, (innan när hjan söp gick han och lade sig 7 på morgonen och vaknade 2-3 tiden, började kröka kl 5 igen, och kröka tyungt runt midnatt)
När jag sa "ja till det bättre" så sa han "nja, det vet jag inte".

Han har eget företag/fabrik, men sköter det hemifrån, de anställda (4 st) har eget ansvar,

han har precis landat ett fett kontrakt med en firma med, som kräver att han är "på bollen". de kan inte ringa honom och höra honom full/nyvaken/sluddrande när de betalar så mycket för hans expertis liksom imo. Blir galen på honom.
Citera
2021-04-23, 16:23
Medlem
Jag fick hallucinationer efter att jag slutade efter bara två veckors supande. Väggarna såg ut som att de smälte.
Fick åka in. Hände det honom eller nån annan här?
Citera
2021-04-23, 16:32
Medlem
Muppetys avatar
Har knappt druckit nått sen nyår, efter att ha druckit mig full 4-5 ggr i veckan i ca 20 år. Började med att jag märkte att jag blev dålig av öl o cider, gick över till vin, men efter ett tag blev jag dålig av det också.

Jag fick medicinen Lyrica som gjorde en massa gott. Jag blev mycket socialare, slutade dricka, m.m. Igår köpte jag en flaska vin för att testa, men jag blev bara dålig.

Fick för övrigt ingen abstinens heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in