2021-02-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nu vill de göra en endoskopi på honom, låter märkligt för att undersöka gallblåsan?

Nej, det är en möjlighet för att kolla upp gallsten, åtminstone vad jag vet. Vi får inte glömma att jag inte har någon medicinsk utbildning dock. Men du kanske tänker på koloskopi, som är en av varianterna av endoskopi. För att titta på gallan så går man genom munnen och ner genom halsen. Jag har själv aldrig varit med om det men jag har hört att det inte är det roligaste man kan genomleva. Det görs antingen i vaket tillstånd eller att man får något innan, men jag vet inte riktigt varför man ibland måste vara vaken.
Citera
2021-02-03, 19:41
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Nej, det är en möjlighet för att kolla upp gallsten, åtminstone vad jag vet. Vi får inte glömma att jag inte har någon medicinsk utbildning dock. Men du kanske tänker på koloskopi, som är en av varianterna av endoskopi. För att titta på gallan så går man genom munnen och ner genom halsen. Jag har själv aldrig varit med om det men jag har hört att det inte är det roligaste man kan genomleva. Det görs antingen i vaket tillstånd eller att man får något innan, men jag vet inte riktigt varför man ibland måste vara vaken.

hehe nej koloskopi har jag själv blivit utsatt för.
Citera
2021-02-03, 20:01
Medlem
Citat:

Ja, det är ju också en form an endoskopi. Men från den andra ändan så att säga Otrevligt på sitt sätt, förvisso, men gastroskopi, som endoskopi från munnen väl heter ska vara obehagligare. I alla fall om man är vaken.
Citera
2021-02-07, 15:20
Medlem
Citat:
Hej!
Några tankar om din pappas tillstånd. Finns något som heter "acute on chronic liver failure". Innebär att man har en kronisk leverskada, t ex pga hårt krökande, som dock håller sig någorlunda fungerande, men på ett sluttande plan. Så kommer en akut svår smäll, t ex sepsis, som gör att levern packar ihop. Mycket allvarligt och med hög dödlighet.
Vid misstanke om gallvägsstopp kan man göra det som kallas ERCP, dvs en kontrastundersökning av gallvägarna där kontrastmedlet sprutas in i gallgången via endoskop.
Håller tummarna för er.
Citera
2021-02-07, 15:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Hej!
Några tankar om din pappas tillstånd. Finns något som heter "acute on chronic liver failure". Innebär att man har en kronisk leverskada, t ex pga hårt krökande, som dock håller sig någorlunda fungerande, men på ett sluttande plan. Så kommer en akut svår smäll, t ex sepsis, som gör att levern packar ihop. Mycket allvarligt och med hög dödlighet.
Vid misstanke om gallvägsstopp kan man göra det som kallas ERCP, dvs en kontrastundersökning av gallvägarna där kontrastmedlet sprutas in i gallgången via endoskop.
Håller tummarna för er.

Ok, ska be farsan ta up det, tack! Problemet är att han helst inte vill veta liksom. Vad heter det på svenska?
Senast redigerad av carminaburana 2021-02-07 kl. 15:31.
Citera
2021-02-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ok, ska be farsan ta up det, tack! Problemet är att han helst inte vill veta likosm.
Du kan nog glömma det första (acute on chronic). Vore det fallet låg han nog inne på sjukhus med slangar lite här och var.
Citera
2021-02-07, 15:46
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Du kan nog glömma det första (acute on chronic). Vore det fallet låg han nog inne på sjukhus med slangar lite här och var.

Alla av symptomen stämmer in på honom...

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatitis-c/expert-answers/hepatitis-c/faq-20058533
Citera
2021-02-07, 16:01
Medlem
Citat:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatitis-c/expert-answers/hepatitis-c/faq-20058533
Det du länkat till är leversvikt i slutstadiet av hepatit-C, som är lite annorlunda än alkoholorsakad leversvikt. Symptomen på avancerad leversjukdom är förstås ganska liknande oavsett orsaken, men det finns också skillnader. Vad gällerndin far så vet man säkert mer efter ERCP. I vissa fall krävs också leverbiopsi för att veta exakt hur det ligger till. Hur det än är så är det extremt viktigt att han slutar kröka.
Citera
2021-02-09, 08:54
Medlem
Citat:

Ojdå, har han alla symptomen? Då kanske det inte är bara gallsten som är problemet. Men man kan ju hoppas att de kan lösa problemet med gallsten, för det kommer ju oavsett att hjälpa honom med de besvär han har nu.

Sen är det ju som påpekat viktigt att han inte dricker igen. Han har slutat, vilket ju är bra. Finns ju många exempel på människor som ändå fått lite problem med levern men som efter de har slutat blivit först sämre men sen bättre. Fast de som börjar igen går det inte lika bra för. Jag hoppas att de får ordning på honom. Har de fått till den där gastroskopin ännu?
Citera
2021-02-20, 17:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Ojdå, har han alla symptomen? Då kanske det inte är bara gallsten som är problemet. Men man kan ju hoppas att de kan lösa problemet med gallsten, för det kommer ju oavsett att hjälpa honom med de besvär han har nu.

Sen är det ju som påpekat viktigt att han inte dricker igen. Han har slutat, vilket ju är bra. Finns ju många exempel på människor som ändå fått lite problem med levern men som efter de har slutat blivit först sämre men sen bättre. Fast de som börjar igen går det inte lika bra för. Jag hoppas att de får ordning på honom. Har de fått till den där gastroskopin ännu?

Nä, han var och tog blodprover igår, och har magnetröntgen nästa vecka, tror jag. Inte druckit nåt ännu, fingers crossed...
Citera
2021-03-24, 00:19
Medlem
carminaburanas avatar
Uppdatering på farsan, ligger på sjukhuset efter lyckad gallblåseoperation. Har ej druckit något ännu, hoppas han håller det.. Lite orolig att han skulle ha gallvägscancer, symptomen stämmer, men I så fall borde läkarna ha sett det, får man hoppas
Citera
2021-03-24, 09:02
Medlem
Kul att höra att han fortsätter kämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här