2021-04-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ser att du spoilade i mitt inlägg.
Det viktiga som liksom försvann, det var partiet om det moraliska snedsteget, det där om att en vigselförrättare aldrig någonsin får ta sig friheten med att gå i säng med en h*n vigt så länge den vigde/vigda är kvar i äktenskapet.

En fråga till dig, piastrone:
Är det alldeles omöjligt för dig att förstå på vem av Lena resp Stefan det moraliska ansvaret därför faller tyngst på?

En fråga till:
Tror inte du att Lena fortfarande hade varit i livet om hon helt avvisat Stefan (om det ev var han som uppvaktade Lena)? Jag tror nog att du tror det.
Så med ett bryskt och permanent Nej! riktat till den ev uppvaktade och flirtige Stefan, hade vår kontrafaktiska historieskrivning landat i att de barnen W hade haft kvar sin mamma Lena.

Du pratar moral. Jag pratar mord. Och ja, jag spoilade för hela resonemanget innan är helt betydelselöst. Oavsett vad som har föregått mordet så är och förblir ansvaret mördarens. Vi har inte dödsstraff i Sverige - varken i den juridiska domstolen eller i folkdomstolen. Sen tar vissa idioter sig friheten att bestämma över liv och död - och för det finns INGA ursäkter.
Senast redigerad av piastrone 2021-04-22 kl. 23:36.
Citera
2021-04-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, det är svårt att få rättspsykiatrisk vård.
Men man ska nog akta sig för religiösa vanföreställningar.
Galna religiösa människor som skulle behöva lite vård finns ju också här i tråden.

ja, och det luktar skit ända hit. De har fortfarande en chans att besinna sig, ta ett steg tillbaka och fundera över sina ställningstaganden i mångt och mycket. Se över sin egen moral istf andras. Sansa sig.

Kan meddela att många patienter med svårartade religiösa vanföreställningar finns på våra låsta anstalter. Några är såpass sjuka och farliga att de aldrig kommer att friges. De sistnämnda känner jag dock starkt för. De har ofta suttit på sin kammare utan familj och vänner - och odlat sitt vansinne utan insyn utifrån.
Citera
2021-04-23, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vilket nån i tråden (tror det var Develi) också nämnde gällande HDs medicin.
Något om att den kan användas mot depression men oftast används för att stabilisera månedet vid bipolär sjukdom.
Det jag nämnt är följande:
HD uppvisar blandbild vid andra insjuknandet av depression.
Hon berättar att hon går och går och går. Dess emellan är hon nästintill kataton och rör sig inte ur fläcken.
Detta är således inte en bild som ses vid unipolär depression.
Hon beskriver att hon står på livslång [sic!] behandling för depression och hon nämner att hon har Quetiapin, antipsykotika, sen 3-4 år.
Hon nämner det som beh. för ångest, nån annat läkemedel nämns dock inte.
Ångest är samsjuklighet.
Indikation Fass:
Hon nämner att andra insjuknandet kan bero på en "obearbetad" förlossningsdepression.
Om hon öht fick vård framkommer inte.
Vid recidiv av depression så var hon hemma ett år och vägrade vård.

Vid insjuknande av bipolär sjd är det vanligt med recediv av depression och det är inte ovanligt med PPD.
För övrigt har jag nämnt, men mer i förbifarten, att det förhöjda stämningstillståndet korrelerar till NPD och kan vara svårt att särskilja.
Citera
2021-04-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon berättar att hon går och går och går. Dess emellan är hon nästintill kataton och rör sig inte ur fläcken.
Hon beskriver att hon står på livslång [sic!] behandling för depression och hon nämner att hon har Quetiapin, antipsykotika, sen 3-4 år.
Ångest är samsjuklighet.
Indikation Fass:
Hon nämner att andra insjuknandet kan bero på en "obearbetad" förlossningsdepression.

Vid insjuknande av bipolär sjd är det vanligt med recediv av depression och det är inte ovanligt med PPD.
För övrigt har jag nämnt, men mer i förbifarten, att det förhöjda stämningstillståndet korrelerar till NPD och kan vara svårt att särskilja.

Tack. Intressant.
Citera
2021-04-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ångest är samsjuklighet.
Indikation Fass:

Sista spoilern: ha det ska gudarna veta att de med svåraste bipolariteten har allt från avgrundsdjup, helt katatoniska - inte ens är kapabla att ta sitt liv, så sjuka kan de vara.

Störst risk för suicid verkar vara på väg upp ur eller ner i depression.

I andra änden är allt på topp och de spelar bort en massa pengar, kan ha ett såpass vidlyftigt sexliv som de annars inte skulle kunna tänka sig, är igång dygnet runt som en duracellkanin på tjack. Tar lån. Lever high life. Kör bil som en galning.

Måste bara medicineras.

Har en vän sen decennier tillbaka som har dessa extrema toppar och dalar. När h*när på väg nedåt får h*n sån svår ångest att h*n måste läggas in. Det har aldrig riktigt blivit någon ordning på vännens medicinering. Eller om det är h*n själv som mixtrar med dessa vilket inte alls är ovanligt. Jag vet ej. Vi träffas då och då när h*n är någonstans i mellanläge.
Citera
2021-04-23, 00:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han kan inte sånt där med känslor. Han spelar normal genom att vara en copycat, då han härmar andras beteenden.
De är lika i mångt och mycket.

Inte svartsjuka, bara avundsjuka.
De skrattar på fel ställen, smackar, suckar och pyser i förhör.
Rörande överens om att LW är syndabocken.
Fuskar hej vilt inom GC-världen och glider runt efter mordet som om ingenting hänt.
Är otrogna inom äktenskapet.
Glor i varandras konton.
Bedyrar till varandra att JS och LW bara är vänner. Fast de pippar som kaniner.
HD har förtroendebrist, älskar SD enligt sms och ligger på armen.
Reser runt och ligger på hotell som om syster bedriver växelvård.
.. Och deras lilla chihuahua JG viftar ivrigt på svansen och vet inte hur han ska kunna ställa in sig för att vara båda tillags.
Senast redigerad av develi 2021-04-23 kl. 01:06.
Citera
2021-04-23, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sista spoilern: ha det ska gudarna veta att de med svåraste bipolariteten har allt från avgrundsdjup, helt katatoniska - inte ens är kapabla att ta sitt liv, så sjuka kan de vara.

Störst risk för suicid verkar vara på väg upp ur eller ner i depression.

I andra änden är allt på topp och de spelar bort en massa pengar, kan ha ett såpass vidlyftigt sexliv som de annars inte skulle kunna tänka sig, är igång dygnet runt som en duracellkanin på tjack. Tar lån. Lever high life. Kör bil som en galning.

Måste bara medicineras.

Har en vän sen decennier tillbaka som har dessa extrema toppar och dalar. När h*när på väg nedåt får h*n sån svår ångest att h*n måste läggas in. Det har aldrig riktigt blivit någon ordning på vännens medicinering. Eller om det är h*n själv som mixtrar med dessa vilket inte alls är ovanligt. Jag vet ej. Vi träffas då och då när h*n är någonstans i mellanläge.
Det finns grader i helvetet likt annan sjukdom.

HD är på stadig behandling.
Dock kan det periodvis lysa igenom. De brukar märka hur dagen blir vid uppvaknandet på morgonen.
Hon växlar mellan grubblerier och ökat självförtroende och energi olika dagar, ses i dialogen på viber.
Den sista spoilern handlar om narcissistisk personlighetsstörning och vissa likheter vid förhöjd självkänsla, bort till grandios.

Ang djup allvarlig depression beror det på den aktiva förmåga. Före handlingsförlamning/passivitet och efter.
Citera
2021-04-23, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Undrar bara hur du kunde svänga in på fel gata när du var passagerare?
Och hur du bara kunde se att kvinnas byxor var mörka pga vädret, men att du sen såg att de var blå?

Innanför planket:Jag skrev att p.g.a. av disregnet sent på kvällen ledde till att jag cyklade in på fel gata.
Utanför planket: Dagen eller någon dag efter är jag passagerare när vi åker ned från Ekersvägen för att ta motorvägen till Citygross.
Åklagare Åsa Hiding vet detta. Ring henne. De får väl redovisa om det var de och vad de gjorde där. Jag såg aldrig några ansikten. Till er som klankar på vad jag iaktog är ju huvudanledningen till att jag besvarar inget mer. Detta fick bli undantag då denne missat en hel del, som många andra. Det som jag skrivit innebär inte att de eller någon av de skulle vara skyldig till mordet på Lena. Ni vet inte ens när Åklagaren fick mina iaktagelser, eller hur? Nej, ni får fortsätta med era spekulationer själva. Själv håller jag mig till vad jag iaktog. Vad det sedan kan leda till får ni väl ringa åklagaren och fråga. So long.
Citera
2021-04-23, 03:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
Innanför planket:Jag skrev att p.g.a. av disregnet sent på kvällen ledde till att jag cyklade in på fel gata.
Utanför planket: Dagen eller någon dag efter är jag passagerare när vi åker ned från Ekersvägen för att ta motorvägen till Citygross.
Första iakttagelsen:
Du kommer cyklande på Byalagsgatan.
Tidsspegel kl 21-01.
Regndis.
Bil med släpkärra i kurvan.
Trädgårdsarbete.
En kvinna plockar nyklippta kvistar på trottoaren.
Klädd i mörka byxor och en lite för stor mörk jacka.
En lång man, klädd i svart regnställ, står med en kratta c:a 6 meter bort.

Varför pratar du om insidan av planket?
De här står väl på gatan utifrån dina beskrivningar.

Problemet är väl att det är diffust. Tidsuppgifter med datum saknas helt och tidsspeglarna är breda.
Att nån står med trädgårdsrens kl 01 hade varit minst sagt i ögonfallande och väldigt svårt att se detaljer som kvistar på trottoaren.
Det vore väl märkbart om det är mörkt ute och gatulampor.

Du cyklar till en bekant. Vet inte denna heller när du kom på besök?
Du är sen till citygross som passagerare i en bil och det uppstår väl samma fråga där.
Citera
2021-04-23, 05:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Exakt, och i det här fallet blev utgången förödande.

Ur FUP har framgått att samtalstanten uttryckt egna åsikter om LW, tillsammans med råd om hur HD bäst borde agera avseende LW:s kontaktförsök.
Samtalstanten, som drabbades av svår affektsmitta, var oproffsig. Förhoppningsvis har hon tillfrisknat nu och blivit en lärdom rikare.
Det är HDs uppgifter så jag tar det med en nypa salt.
Eftersom hon själv, då LW ännu inte hittats, uppger det samma omgående i förhöret, redan på sidan två:

"Ja men det här är ju .. asså .. ah ja kanske inte är rätt person o säga det men det här är en sjuk människa.(..)"

Vad den sk samtalstanten säger är bla att lägga ner. Att HD själv ska sluta skriva, vilket absolut kan vara en sanning ur en terapeutisk synvinkel:

"Ah jag kan inte komma på att det har varit nått mer efter det.. för då .. jag har gått hos en
samtalsterapeut och det här är ju nått som vi har pratat mycket om under åren och hon sa bara det att.. vet du vad, så länge du håller på o skriva så kommer hon o fortsätta för det här.. "

Varav detta kan vara kryddat av HD själv:

.. jag har inte träffat henne som hon säger, men jag bedömer utifrån det säger .. det här är en sjuk människa. Det här är en riktigt sjuk människa som du har träffat på, eh .. så svara inte .."

För att;
de andra gångerna hon säger att LW är sjuk är då det berör det verbala kriget dem emellan ang cacher, och det är just den kontakten hon diskuterar i förhör innan hon drar in samtalstanten.

Hon säger det till JS, det ska förmedlas till KH och säger det sen till JG.
Chefen har säkert fått höra det samma.

6 april loggar hon LWs cacher och förväntar sig reaktion.
9 april
JS säger att hon ska pratat om LWs svar ang LWs cacher då de ska ut och springa och svaret är:
"Hon är sjuk.
Bortom räddning."

28 april
Pratar om LWs cacher med JG och de rockar loss i en orgie med invektiv om hur psykiskt sjuk LW är:
" Helt ärligt så tycker jag att det är lite läskigt med henne just för att hon hennes sätt är så sjukligt. Vet aldrig vad hon tar sig till."

Det återkommer i senare förhör sept 2019, återigen om cacher och att samtalstanten rekommenderar att sluta svara, nu är det även hon som sagt hon ska radera:

"Eeh hanna.davidsson74 ... kan vara den andra också. Jag har ju två föresten, en som ..
den andra är dock kopplad till Geocaching sidan så det kan va den också. Eeh, jag., och det kan jag säga redan nu att jag tror att, jag tror inte att jag raderar alla .. men jag har raderat en del därifrån. Därför att det var ett råd av min samtalstant. sluta svara på hennes mail, ta bort det bara. Eeh så där, jag vet inte om dom finns kvar. För det var rådet jag fick av min samtalstant. sluta svara henne, för så länge du svarar henne så kommer hon fortsätta. Ta bort dom, så du inte löser dom och raderar och sluta svara."

Det går dock inte att köra samtalstant på allt hon raderat, tex viber (ett dygn efter mållganhelgen samt 14-16 maj).
Senast redigerad av develi 2021-04-23 kl. 05:48.
Citera
2021-04-23, 09:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Under förhöret i Tingsrätten med HD som målsägandebiträdet håller, Snacka om noll empati från HD: M-Uttryckte Stefan några tvivel om att ni skulle resa till USA när Lena var försvunnen ?
H-Nää det tror jag inte.
M-och nu när du vet att SD och LW hade en pågående relation vid tiden för mordet, kan du då tycka att det är märkligt att inte Stefan oroade sig?
H-Jag tycker att det är jättesvårt att svara på om någon annan tycker det är märkligt eller inte. Jag har inte funderat över den frågan.
M-Har du inte funderat över den frågan ?
H-Nej
M-En hypotetiskt fråga, om det hade varit någon närstående till dig som var borta, tex Stefan, spårlöst borta, du hade en dålig magkänsla, skulle du ha vidtagit några som helst åtgärder eller hade du åkt på semester?
H-Jag hade åkt.

M-hade du åkt på semester ?
H-JA
M-tack , inga mer frågor

Som jag ser det, är det här en lögn från HDs sida.
Liksom många andra lögner under förhöret.

Det finns nog ingen i rättssalen som tror på det uttalandet.

Jag tror att HD blir pressad av målsägarbiträdet som skickligt och med rappa frågor leder in henne i det svaret. HD hinner inte tänka, inte parera. Det går så fort att HD som till varje pris vill skydda SD reagerar med ryggmärgen.

Det är bra att man på det här viset slog hål på HDs trovärdighet. Visserligen kan rätten inte veta riktigt vem HD är. Om hon är en känslokall typ eller om hon har känslor. Men de kan säkert se att hon skyddar SD och att hennes trovärdighet är noll.

I HR kan hennes förhör få en annan betydelse om det visar sig att HR tar en annan ställning till SDs ansvar för mordet.

HD är ju den som menar att det är Lena som har berättat om det blodiga gymnastiska sexet, vilket ju SD i förhör benämt som mellanmjölkssex och i rätten tar tillbaka som att det knappt märktes, möjligen ibland som lite i kalsongerna.

HD känns inte heller trovärdig när hon återger hur hon beskriver förhöret 19 maj. Hennes första förhör någonsin. Ändå reagerar hon på att det är mobiler och sms och personal som byts, kommer och går. Ungefär. Vartefter förhöret i TR pågår med frågor krymper det hela till att det kunde ha varit en eller två; en eller två personal, en mobil som låg framme, en eller två som byter. Det blir så svävande så det är inte trovärdigt.

Det här förhöret är ju viktigt, eftersom det är uppenbart att hon döljer något här. Det handlar ju om hur hon fått veta att det är Lena man hittat.

Åklagaren kontrar med att man har allt inspelat på band, och det enda avbrott som finns är ett mycket kort i bandupptagningen. Det hörs inga dörrar som öppnas eller stängs, inga mobiler som ringer. Det enda som händer är att en av förhörsledarna säger att hon lämnar. Den andra förhörsledaren har inget sagt till HD om att det var Lena som hittats. Hon visste inte då, och hon skulle aldrig säga något sådant.

HD är också den som berättar att de åkte förbi brottsplatsen/fyndplatsen efter förhöret. Hon säger att det är den naturliga vägen från förhöret och att de inte är på väg till hennes bostad. Hon ser då att det är avspärrat vid motorvägen.

Jag har i skrivande stund glömt just tidpunkterna för avspärrning och när HD kunnat åka förbi platsen. Men oavsett, så kan jag inte förstå hur HD kunnat fatta (även om det var "märkligt" i förhörsrummet) att det var Lena som hade hittats.

Hur troligt är det att Lena skulle ha hittats där när polisen letat med hundar i området i dagar? Precis vid bostaden? Inte alls troligt! Nu var det så, men hur skulle HD kunnat räkna ut att polisen var så klantig?

Åklagaren borde varit lite mer på tårna här, även om de inte får ställa ledande frågor, utan enbart öppna frågor. Kanske inte är så lätt att ställa öppna frågor som visar hur orealistiskt det är att tro att det är Lena som hittats?
Vet inte hur åklagarna får jobba, men det känns som att TJ borde ha tryckt lite mer (poängterat tydligare) att det verkligen inte hände mycket i förhörsrummet, och sedan borde åklagarna ha även tryckt på vad som hade hänt i verkligheten runt brottsplatsen vid vilken tid, tryckt på val av resväg till landet och slutsatsen att det var Lena och inte något annat som man undersökte/hade hittat.

OM nu det fanns avspärrningsband på platsen, då borde den första tanken kanske vara att det hade hittats ett mordvapen eller Lenas mobil? Eller något annat som kunde knytas till försvinnandet, t ex hennes kläder eller annat som hade med försvinnandet att göra.

Vi har ju skrivit om tidpunkterna när polisen spärrade av (om jag inte minns fel; ett större område). Stämmer det med tidpunkten som HD passerade?

Det troliga är att antingen har HD fått veta genom sin pappa att det är Lena, då genom en läcka.
Eller så vet hon vid det här laget att Lena är död. Och att hon ligger där.

S*illen ska ju vittna i rätten snart.
Han ska då ta upp SDs kontrollerande beteende mot HD.
Men han ska även berätta om den 19 maj:

Kompletteringen /37

" Gällande 2018-05-19
Js dotter fyller år 19 maj. 2018 är de hemma hos hans exfru J tillsammans med
bådas föräldrar och firar dottern. De har fikat och sitter utomhus när Hanna ringer J.
H*anna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. Js
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S-
O inte är precis i närheten av H*anna. Hanna säger till J "Lena är hittad, hon är död".

Antingen har H*anna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda
på det medan han väntar på H*anna. Js känsla just då är att H*annas pappa fått reda på det
medan han väntat på H*anna. När J fått veta att Lena är död avviker han från kalaset, han
kände Lena och tyckte att det var jobbigt. Han tror att klockan var i 15-tiden då han avviker.
Det hade först ätit lunch och senare fikat. Han avviker troligen efter eftermiddagsfikat, runt kl
15. Även J (egen kommentar: vittnets fd fru) minns att J lämnade kalaset, de har pratat om det efteråt.
"
Citera
2021-04-23, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
Åklagare Åsa Hiding vet detta. Ring henne. De får väl redovisa om det var de och vad de gjorde där. Jag såg aldrig några ansikten. Till er som klankar på vad jag iaktog är ju huvudanledningen till att jag besvarar inget mer. Detta fick bli undantag då denne missat en hel del, som många andra. Det som jag skrivit innebär inte att de eller någon av de skulle vara skyldig till mordet på Lena. Ni vet inte ens när Åklagaren fick mina iaktagelser, eller hur? Nej, ni får fortsätta med era spekulationer själva. Själv håller jag mig till vad jag iaktog. Vad det sedan kan leda till får ni väl ringa åklagaren och fråga. So long.

Om du var ute och cyklade i området kanske du även råkade möta Steffe på cykel eller någon i hans Team Fusk som inte säger allt de vet, raderar i mobiler och begår dessa brott för att de känner att de behöver skydda en mördare?

Om du ofta tar påfarten från Ekersvägen till E20/18 för att snabbt ta dig till City Gross vet du att man knappt hinner se någonting mot planket eftersom man inte kan krypa fram i snigelfart när man ska ut på motorvägen. Dessutom är det fullt av grenar, träd och buskage vid platsen som skymmer all sikt och vid tiden för mordet var det tätt av grönskande löv.

Fast intressant att du har sån extrem falksyn och ser detaljer som slag på byxor, lackskor och sömmar på handskar. Det är inte möjligt att hinna med att se vid förbipasserande med fordon. Det är iofs möjligt om du varit ute och smygspanat precis som Steffe brukar göra och kanske haft en mörkerkikare? Hann du knäppa några foton?
Senast redigerad av Ulanna 2021-04-23 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in