Citat:
Ursprungligen postat av
doktor-miller
Under förhöret i Tingsrätten med HD som målsägandebiträdet håller, Snacka om noll empati från HD: M-Uttryckte Stefan några tvivel om att ni skulle resa till USA när Lena var försvunnen ?
H-Nää det tror jag inte.
M-och nu när du vet att SD och LW hade en pågående relation vid tiden för mordet, kan du då tycka att det är märkligt att inte Stefan oroade sig?
H-Jag tycker att det är jättesvårt att svara på om någon annan tycker det är märkligt eller inte. Jag har inte funderat över den frågan.
M-Har du inte funderat över den frågan ?
H-Nej
M-En hypotetiskt fråga, om det hade varit någon närstående till dig som var borta, tex Stefan, spårlöst borta, du hade en dålig magkänsla, skulle du ha vidtagit några som helst åtgärder eller hade du åkt på semester?
H-Jag hade åkt.
M-hade du åkt på semester ?
H-JA
M-tack , inga mer frågor
Som jag ser det, är det här en lögn från HDs sida.
Liksom många andra lögner under förhöret.
Det finns nog ingen i rättssalen som tror på det uttalandet.
Jag tror att HD blir pressad av målsägarbiträdet som skickligt och med rappa frågor leder in henne i det svaret. HD hinner inte tänka, inte parera. Det går så fort att HD som till varje pris vill skydda SD reagerar med ryggmärgen.
Det är bra att man på det här viset slog hål på HDs trovärdighet. Visserligen kan rätten inte veta riktigt vem HD är. Om hon är en känslokall typ eller om hon har känslor. Men de kan säkert se att hon skyddar SD och att hennes trovärdighet är noll.
I HR kan hennes förhör få en annan betydelse om det visar sig att HR tar en annan ställning till SDs ansvar för mordet.
HD är ju den som menar att det är Lena som har berättat om det blodiga gymnastiska sexet, vilket ju SD i förhör benämt som mellanmjölkssex och i rätten tar tillbaka som att det knappt märktes, möjligen ibland som lite i kalsongerna.
HD känns inte heller trovärdig när hon återger hur hon beskriver förhöret 19 maj. Hennes första förhör någonsin. Ändå reagerar hon på att det är mobiler och sms och personal som byts, kommer och går. Ungefär. Vartefter förhöret i TR pågår med frågor krymper det hela till att det kunde ha varit en eller två; en eller två personal, en mobil som låg framme, en eller två som byter. Det blir så svävande så det är inte trovärdigt.
Det här förhöret är ju viktigt, eftersom det är uppenbart att hon döljer något här. Det handlar ju om hur hon fått veta att det är Lena man hittat.
Åklagaren kontrar med att man har allt inspelat på band, och det enda avbrott som finns är ett mycket kort i bandupptagningen. Det hörs inga dörrar som öppnas eller stängs, inga mobiler som ringer. Det enda som händer är att en av förhörsledarna säger att hon lämnar. Den andra förhörsledaren har inget sagt till HD om att det var Lena som hittats. Hon visste inte då, och hon skulle aldrig säga något sådant.
HD är också den som berättar att de åkte förbi brottsplatsen/fyndplatsen efter förhöret. Hon säger att det är den naturliga vägen från förhöret och att de inte är på väg till hennes bostad. Hon ser då att det är avspärrat vid motorvägen.
Jag har i skrivande stund glömt just tidpunkterna för avspärrning och när HD kunnat åka förbi platsen. Men oavsett, så kan jag inte förstå hur HD kunnat fatta (även om det var "märkligt" i förhörsrummet) att det var Lena som hade hittats.
Hur troligt är det att Lena skulle ha hittats där när polisen letat med hundar i området i dagar? Precis vid bostaden? Inte alls troligt! Nu var det så, men hur skulle HD kunnat räkna ut att polisen var så klantig?
Åklagaren borde varit lite mer på tårna här, även om de inte får ställa ledande frågor, utan enbart öppna frågor. Kanske inte är så lätt att ställa öppna frågor som visar hur orealistiskt det är att tro att det är Lena som hittats?
Vet inte hur åklagarna får jobba, men det känns som att TJ borde ha tryckt lite mer (poängterat tydligare) att det verkligen inte hände mycket i förhörsrummet, och sedan borde åklagarna ha även tryckt på vad som hade hänt i verkligheten runt brottsplatsen vid vilken tid, tryckt på val av resväg till landet och slutsatsen att det var Lena och inte något annat som man undersökte/hade hittat.
OM nu det fanns avspärrningsband på platsen, då borde den första tanken kanske vara att det hade hittats ett mordvapen eller Lenas mobil? Eller något annat som kunde knytas till försvinnandet, t ex hennes kläder eller annat som hade med försvinnandet att göra.
Vi har ju skrivit om tidpunkterna när polisen spärrade av (om jag inte minns fel; ett större område). Stämmer det med tidpunkten som HD passerade?
Det troliga är att antingen har HD fått veta genom sin pappa att det är Lena, då genom en läcka.
Eller så vet hon vid det här laget att Lena är död. Och att hon ligger där.
S*illen ska ju vittna i rätten snart.
Han ska då ta upp SDs kontrollerande beteende mot HD.
Men han ska även berätta om den 19 maj:
Kompletteringen /37
"
Gällande 2018-05-19
Js dotter fyller år 19 maj. 2018 är de hemma hos hans exfru J tillsammans med
bådas föräldrar och firar dottern. De har fikat och sitter utomhus när Hanna ringer J.
H*anna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. Js
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S-
O inte är precis i närheten av H*anna. Hanna säger till J "Lena är hittad, hon är död".
Antingen har H*anna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda
på det medan han väntar på H*anna. Js känsla just då är att H*annas pappa fått reda på det
medan han väntat på H*anna. När J fått veta att Lena är död avviker han från kalaset, han
kände Lena och tyckte att det var jobbigt. Han tror att klockan var i 15-tiden då han avviker.
Det hade först ätit lunch och senare fikat. Han avviker troligen efter eftermiddagsfikat, runt kl
15. Även J (egen kommentar: vittnets fd fru) minns att J lämnade kalaset, de har pratat om det efteråt. "