2021-04-22, 19:14
Medlem
Jag har några idéer som jag skulle vilja förverkliga, funderar på å bli en sån där som driver 2+ aktiebolag där jag sparar pengarna i företaget och plockar endast ut det jag behöver. M.a.o kommer jag i mångt å mycket leva genom dessa aktiebolag, tillverkning, driva F-skattsedel å rycka in på olika platser jag redan har en fot inne på och eventuellt en nätbaserad tjänst som jag också kan variera efter energi och tid.

Självklart kommer det vara mycket arbete och sällan värt än att äga saker privat, men om jag kan kapitalisera på mina intressen, är det ett stort plus och i viss mån kunna göra bra beslut, kommer mitt liv bli friare, rikare och framförallt, mer intressanta för min del än att ta ett knegarjobb å låna skiten ur mig.

Men nu är inte ovan värst viktig, det är mer vad jag en dag vill göra och säkerligen kommer göra trådar om då. Tills dess undrar jag;

1. Vad hade ni uppskattat om ni visste INNAN ni startade företag?
2. Vilka lärdomar och kunskaper kan vara bra för en som vill starta nytt?
3. Vad skulle ni ha ändrat då, nu med facit i handen, om ni fick möjlighet?

Råd, tips å åsikter mottages tacksamt om företagsamhet för mindre aktörer, speciellt utav allvarlig sort.
Citera
2021-04-22, 19:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangaFragor
Jag har några idéer som jag skulle vilja förverkliga, funderar på å bli en sån där som driver 2+ aktiebolag där jag sparar pengarna i företaget och plockar endast ut det jag behöver. M.a.o kommer jag i mångt å mycket leva genom dessa aktiebolag, tillverkning, driva F-skattsedel å rycka in på olika platser jag redan har en fot inne på och eventuellt en nätbaserad tjänst som jag också kan variera efter energi och tid.

Självklart kommer det vara mycket arbete och sällan värt än att äga saker privat, men om jag kan kapitalisera på mina intressen, är det ett stort plus och i viss mån kunna göra bra beslut, kommer mitt liv bli friare, rikare och framförallt, mer intressanta för min del än att ta ett knegarjobb å låna skiten ur mig.

Men nu är inte ovan värst viktig, det är mer vad jag en dag vill göra och säkerligen kommer göra trådar om då. Tills dess undrar jag;

Hur bolaget skall se ut för att det skall kunna vara attraktivt att sälja.
Att inte sälja för stora delar av aktierna i ett tidigt skede utan ha varit lite långsammare
Att våga tänka ännu större och våga ta besluten som gör dig till en partner på riksplanet
Specificera vad som skall vara din unikitet under lång tid. Var ärlig...är du verkligen unik?
Lära sig om problemen i branschen och nischa sig på två tre behov och utifrån denna starka position skapa varumärket
Bättre IT-stöd. Bättre CRM. Återkommande bearbetning av kundbasen digitalt 6 ggr per år (social bit en innan sommaren och en innan JUL + två nyhetsbrev + två kampanjbrev
Råd, tips å åsikter mottages tacksamt om företagsamhet för mindre aktörer, speciellt utav allvarlig sort.
Dessutom köpte vi klassiska moderna begagnade möbler på Bukowskis när vi växte. Och som i sig hade ett värde på en 500.000 kr.
Är man liten kan man ju köpa ,ite mindre, skriva av på några år och utrangera ur bokföringen. Kan bli flott hemma då!
Citera
2021-04-22, 23:34
Medlem
Starta inte företag i samma veva som du skaffar barn får väl bli mitt tips.

Jag blev farsa första gången när firman var nåt år gammal. Har tre ungar nu och firman är kvar men det har varit körigt.
Känns som jag hade kunnat utveckla firman mycket bättre utan att ha småbarnsåren samtidigt men jag får väl ta tag i det när ungarna är stora.
Citera
2021-04-23, 00:37
Medlem
auruns avatar
Tråden borde ligga under Ekonomi > Företagande och företagsekonomi

Men ändå... Här kommer mina svar.

Jag vet inte, det faller väl mer under nummer två och tre av dina frågor.
Eller jo, en sak. Att kunder slarvar oftare med betalning än jag trodde.
Att någon betalar sent var jag med på men det händer ganska ofta. Kunderna är nöjda och betalning kommer till slut in men jag har fått lägga en jäkla massa tid på att tjata, skicka påminnelser och hota med inkasso.

Att även om du tror dig ha en business som kräver låga utgifter räknar du förmodligen för lågt ändå. Tre/fyrdubbla din uppskattning så är du nog närmare verkligheten.

Spara mer pengar än du tror att du behöver. Rätt var det är har du enorma utgifter och livet går på sparlåga.

Ta inte ut mer pengar än du behöver.

Det är mycket svårare än du tror.
Du kommer behöva jobba mer än du tror.

Anlita en redovisningskonsult och lej bort andra delar du inte måste fokusera på till konsulter.

Ovan helt enkelt. Sett till att spara mer pengar i början i bolaget.
Sedan hade jag från början försökt få en bra struktur kring kunder/CRM och projekthantering. I stället hamnade jag många gånger i lägen att jag inte fick in pengar men insåg att jag bara glömt av det allra viktigaste: att fakturera.

Lejt bort det jag inte är bra på/har tid med.
Senast redigerad av aurun 2021-04-23 kl. 00:44.
Citera
2021-04-23, 01:41
Medlem
1 . Kontaktnät!!

tog mig minst 5 år innan jag byggt upp ett riktigt kontaktnät med andra företag inom branschen gör det så fort du kan istället.

2. Slösa inte din tid i småstäder. det jag byggde upp i en småstad på 10 år, kunde jag gjort på 1.5 år i en av sveriges 3 största städer.
Citera
2021-04-23, 10:59
Medlem
Pansarhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
1 . Kontaktnät!!

tog mig minst 5 år innan jag byggt upp ett riktigt kontaktnät med andra företag inom branschen gör det så fort du kan istället.

2. Slösa inte din tid i småstäder. det jag byggde upp i en småstad på 10 år, kunde jag gjort på 1.5 år i en av sveriges 3 största städer.

Vad är en småstad enligt dig?
Vad tror du om att fokusera på en region?
Citera
2021-04-23, 19:24
Medlem
Jag tackar för era svar. Själv tänkte jag satsa på att börja smått. Mindre utrustning, ta mindre jobb och jobba därefter - börja lågt å jobba mig uppåt. Jag är inte intresserad av något storföretag och behöver jag anställa tar jag antingen mindre ordrar ( eller lägger de på kö och informerar kund ) eller delar företag med vän som är intresserad av snarlika idéer. Har lyckligtvis en polare som jag drar väldigt jämnt med, å även fast vi bråkar någon gång per år så brukar det snabbt rinna ut i sanden.

En dröm är att driva 3 sorters företag.

1. F-skattsedel. Där igenom skaffar jag fordon, utrustning, utbildning o.s.v som rör detta företag. Det kan även nyttjas ganska friskt inom vissa av mina intressen som jag kan kapitalisera på och jag kan välja timmar efter tid. Över tiden av ett år har jag en känsla att denna verksamhet kommer vara min största.

2. Tillverkning. Tillverkning av olika delar som jag tar ordrar efter ork, energi och tid. Detta kommer bli en sidosyssla som mest ska gå plus/minus/noll. Kommer användas för utrustning som inte rör första punkten och lite extrapengar och sysselsättning om punkt 1 eller 3 minskar.

3. Nätbaserad tjänst som kommer drivas som hobby. Något jag brinner för och dessutom egentligen räknar gå plus/minus/noll också på. Plus är ett plus, men egentligen är det mest för att föda och nöja en hobby jag verkligen älskar. Detta kommer dessutom ha utrustning som inte kommer finnas i punkt 1 eller 2, därav är detta en affär jag tror kan gå plus, men inget jag räknar med.

Om punkt 1 klaffar kan jag ha en timtaxa på 400 - 650 kr + moms ( baserat på erfarenhet, högre ju mer åren går ). Jag kommer i detta företag ta ut i princip hela min lön om inte dem andra 2 har överskott ( vilket jag i de flesta fall ändå kommer återinvestera i företaget det rör ), och jag bör egentligen klara mig utöver de intressen, nöjen och all utrustning o.s.v i de 3 punkterna klara mig på ca 12.000 kr efter skatt eftersom 60+ timmar i veckan kommer finansieras och sysselsättas av ovan företag. Jag är ändå van vid det livet, men som sönderbeskattad arbetare...

Jag vet ej exakt alla lagar å regler, jag lär behöva en ordentlig revisor, men som jag förstår bör inte det vara en omöjlighet även om väldigt rörigt gällande ditten och datten, därav kommer jag ta in en god revisor och därefter låta denne sköta bokföring, rådgivning o.s.v som jag vänder mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in