Citat:
Ursprungligen postat av
MangaFragor
Jag har några idéer som jag skulle vilja förverkliga, funderar på å bli en sån där som driver 2+ aktiebolag där jag sparar pengarna i företaget och plockar endast ut det jag behöver. M.a.o kommer jag i mångt å mycket leva genom dessa aktiebolag, tillverkning, driva F-skattsedel å rycka in på olika platser jag redan har en fot inne på och eventuellt en nätbaserad tjänst som jag också kan variera efter energi och tid.
Självklart kommer det vara mycket arbete och sällan värt än att äga saker privat, men om jag kan kapitalisera på mina intressen, är det ett stort plus och i viss mån kunna göra bra beslut, kommer mitt liv bli friare, rikare och framförallt, mer intressanta för min del än att ta ett knegarjobb å låna skiten ur mig.
Men nu är inte ovan värst viktig, det är mer vad jag en dag vill göra och säkerligen kommer göra trådar om då. Tills dess undrar jag;
1. Vad hade ni uppskattat om ni visste INNAN ni startade företag?
Hur bolaget skall se ut för att det skall kunna vara attraktivt att sälja.
Att inte sälja för stora delar av aktierna i ett tidigt skede utan ha varit lite långsammare
Att våga tänka ännu större och våga ta besluten som gör dig till en partner på riksplanet
2. Vilka lärdomar och kunskaper kan vara bra för en som vill starta nytt?
Specificera vad som skall vara din unikitet under lång tid. Var ärlig...är du verkligen unik?
Lära sig om problemen i branschen och nischa sig på två tre behov och utifrån denna starka position skapa varumärket
3. Vad skulle ni ha ändrat då, nu med facit i handen, om ni fick möjlighet?
Bättre IT-stöd. Bättre CRM. Återkommande bearbetning av kundbasen digitalt 6 ggr per år (social bit en innan sommaren och en innan JUL + två nyhetsbrev + två kampanjbrev
Råd, tips å åsikter mottages tacksamt om företagsamhet för mindre aktörer, speciellt utav allvarlig sort.
Dessutom köpte vi klassiska moderna begagnade möbler på Bukowskis när vi växte. Och som i sig hade ett värde på en 500.000 kr.
Är man liten kan man ju köpa ,ite mindre, skriva av på några år och utrangera ur bokföringen. Kan bli flott hemma då!