2021-04-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men nu talar vi om hur kristdemokrater resonerar. Att vara elak mot en åldring är inte acceptabelt i deras ögon.
Godhetsknarkarna skrämde hon nog bort med sin hårda attityd redan före valet 2018. Frågan handlar mer om hennes nuvarande väljare tycker att hon är elak eller har rätt i sak. Vet vi något om hur hennes nuvarande väljare resonerar?

Åtminstone tror jag att senare tids normalisering av partiets väljarstöd främst beror på att Kristersson lockat tillbaka forna M-väljare genom att föra en hårdare retorik. Väljarna som rör sig mellan de två partierna söker knappast en ny Reinfeldt som alltid söker massmedias bekräftelse, utan en partiledare med karaktär. Av naturliga skäl kommer vi dock aldrig att få läsa några analyser på tidningarnas ledarsidor som leder dit, för chefredaktörerna vet ju alltid vad som är bäst för Sverige, om vi alls skall ha kvar något så omodernt och exkluderande som ett eget land.
2021-04-22, 20:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Funderar på detta med betalningen till advokaterna. Kan de jobba pro bono? Eller har Esbjörn så gott om stålar att han kan slanta räkningen?
Brukar gå snabbt att komma upp i ganska stora summor. Och försäkringen täcker väl inte ett skit i sådana här tvister. Eller ?
Gick rykten tidigare i tråden, att Hyresgästföreningen i Uppsala skulle hjälpa till.
Bara ett rykte men det skulle inte förvåna mig om det var sant.

https://agera.hyresgastforeningen.se/om-agera/
2021-04-22, 20:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Godhetsknarkarna skrämde hon nog bort med sin hårda attityd redan före valet 2018. Frågan handlar mer om hennes nuvarande väljare tycker att hon är elak eller har rätt i sak. Vet vi något om hur hennes nuvarande väljare resonerar?

Åtminstone tror jag att senare tids normalisering av partiets väljarstöd främst beror på att Kristersson lockat tillbaka forna M-väljare genom att föra en hårdare retorik. Väljarna som rör sig mellan de två partierna söker knappast en ny Reinfeldt som alltid söker massmedias bekräftelse, utan en partiledare med karaktär. Av naturliga skäl kommer vi dock aldrig att få läsa några analyser på tidningarnas ledarsidor som leder dit, för chefredaktörerna vet ju alltid vad som är bäst för Sverige, om vi alls skall ha kvar något så omodernt och exkluderande som ett eget land.

Jag tror iofs att de frireligösa är den mest stabila komponenten bland KD:s väljare. Konservativa väljare som röstade på KD därför att de inte gillade Reinfeldts nyliberalism har återvänt till M.
2021-04-22, 21:11
Medlem
Citat:
Men nu talar vi om hur kristdemokrater resonerar. Att vara elak mot en åldring är inte acceptabelt i deras ögon.
Nu är det ju inte så att hon är elak utan håller på att bli lurad. Det tror jag hennes väljare inte har något problem med att hon kämpar för.
2021-04-22, 22:29
Medlem
Citat:
Nej, de flesta väljare, särskilt då kristdemokrater, tycker att det är fel att tvinga en gammal man att sälja sitt hus, även om han skrev på ett papper om detta. Det handlar inte bara om juridik utan om moral.
Vem tvingade Esbjörn att sälja... Möjligtvis var det Expressen, för att kunna starta en bisarr kampanj mot EB.
2021-04-22, 22:31
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om journalister utan om de kristdemokratiska väljarna. För dessa är moral och etik viktigt.
ja och det är ju uppenbart därför som Esbjörn inte röstar på KD - han saknar ju både moral och etik...
troligtvis är han sosse sedan barnsben, de brukar ju var helt åt helvete korrupta och i toppen när det gäller mygel.
2021-04-22, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nu är det ju inte så att hon är elak utan håller på att bli lurad. Det tror jag hennes väljare inte har något problem med att hon kämpar för.

Som jag skrev ovan så har Ebba förmodligen rätten på sin sida. Men det som är rätt är inte alltid klokt. Det som väljarna ser är inte en valkyria som modigt kämpar för sin rätt utan en ung, snygg och smart kvinna som ger sig på en värnlös stackars gubbe.
2021-04-22, 22:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja och det är ju uppenbart därför som Esbjörn inte röstar på KD - han saknar ju både moral och etik... troligtvis är han sosse sedan barnsben, de brukar ju var helt åt helvete korrupta och i toppen när det gäller mygel.

Jag känner inte denne Esbjörn, så jag kan inte bedöma hans moral eller etik. Men min poäng var att väljarna kommer att ifrågasätta Ebbas moral och etik, även om hon har rätt i sak.
2021-04-22, 23:19
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sätt skuille han inte ha full rättskapacitet?

Han har ingen diagnos.

De myndighetspersoner som bäst kunnnat avgöra om Esb på något sätt varit förvirrad är de poliser som genomförde förhör med honom gällandes trafikolyckan. Ifall Esb hade gett ett oredigt, osammanhängade och förvirrat intryck vid förhören och senare vid förhandlingen, borde inte hans körkort har rykt bums då? Tvärtom kunde Esb redogöra för situationen förmodligen bättre än många av oss debattörer i denna tråden. Poliser är nog den samhällsgrupp som i allra högsta grad stöter på förvirrade personer, sådana som är psykiskt sjuka, dementa som förvirrat sig, drogpåverkade etc.
Jag har aldrig hävdat att inte har full rättskapacitet. Tvärtom tror jag att han vet vad han gör och är medveten om valets konsekvenser. Han väljer mellan sina "vänner" och Ebba.
2021-04-22, 23:24
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag känner inte denne Esbjörn, så jag kan inte bedöma hans moral eller etik. Men min poäng var att väljarna kommer att ifrågasätta Ebbas moral och etik, även om hon har rätt i sak.

Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.

Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
2021-04-23, 00:11
Medlem
trngws avatar
Det är bara de minst begåvade i samhället som inte genomskådat Esbjörn. Det är därför Ebba kunde bli vald till Årets Kvinna nr 2. Det är också därför hon har ett fortsatt mycket stort förtroende hos svenska folket, och det är därför partiet inte har påverkats i stort av denna affär. Det är också därför som alla olika undersökningar som gjorts visar att Ebba har folkets stöd i detta, såväl moraliskt som etiskt och juridiskt.

På samma vis är det bara de minst begåvade i samhället som fortfarande inte förstått varför Ebba inte ensidigt bara kan riva avtalet och strunta i det. Eftersom det finns flera delar som måste redas ut, kommas överens och genomföras, mellan parterna, för att affären skall kunna backas. Något som förklarats grundligt i tråden ett flertal gånger.

Och det är bara de som helt saknar begåvning, som fortfarande inte förstått att Esbjörn kategoriskt vägrat prata med Ebba om saken. Ty, inte ens efter att Ebba förklarat att hon skulle kunna tänka sig backa om Esbjörn inte förstod och verkligen inte ville sälja, och bokade ett möte med honom för att prata om saken, så gick han med på att träffa Ebba. Han vägrade, och meddelade genom sin informationsansvarige på Expressen att han "stängt dörren" för Ebba.

Ingenting av ovanstående är något nytt, allt har varit väl känt länge, det är därför det krävs en begåvningslöshet av monumentala mått för att inte förstå dessa enkla saker.
2021-04-23, 05:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Med tanke på hur många svenska politiker som fallit just pga bostadsfiffel så låter det iofs som ett bra råd.

Folk kommer alltid att tycka synd om en "värnlös" åldring. De tänker på anhöriga som kanske inte alltid förstod vad de gjorde de sista åren i livet. Därför var det korkat av Ebba att ge sig in i den här striden. Även om hon vinner i tingsrätten så har hon redan förlorat i folkdomstolen.

Vi var många som i början av denna historia både tyckte och tänkte som du, men ju mer som har framkommit i denna korrupta affär med både misshandlande jurister och skattesmitare samt fastighetssamlare. generalen, falska husvärderare mm.mm.mm ja listan kan göras lång.
Att detta getingbo som låg i dvala och sakta arbetade i lugn och ro efter en mångårig agenda skulle avslöjas så hårt och abrupt genom alla duktiga "grävare " här på FB är ju lite komiskt men det är också bra.

Att just EB var den som skulle trampa i detta blev nog deras största fara och dom trodde nog att dom fått gammelgäddan på kroken.
Med Binninges egna agenda samt brännströms gladerliga smuttskampangn blev detta nyhetsstoff utan dess like.

Men allt eftersom fler kort kom på bordet blev vi fler som började se vart röken blåser.
när allt är klart kan alla bilda sin egen uppfattning om vad som dom tycker är rätt och fel och det kommer alltid finnas några som hatar EB och alla andra politiker, just för att dom är det.
Dom kommer inte ändra på sin syn oavsett.

Men affären är och förbli en fastighets affär där hon har gjort mer rätt än de flesta köpare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in