2021-04-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tycker fortsatt att det är en relevant fråga huruvida antalet smittade är en den enskilt största faktorn när det kommer till att öppna upp mer. Vad säger FHM? Hade vi varit i ett läge där vården inte var pressad, men ändå nystat upp 7000 fall om dagen, hade då restriktionerna förlängts? Vi i Sverige kommer nysta upp en jävla massa fler fall denna vår än förra då testningen är ordentligt mycket större.
Håller helt med dig, det är löjligt hur det basuneras ut i rubriker "antalet smittade ökar kraftigt!" osv, och man nämner inte att det är typ lika stor andel av testade som är positiva som innan, bara det att man testar många fler.

Blir inte bättre av att man börjar jämföra med siffror från förra våren då det i princip var obefintlig testning..
Citera
2021-04-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför är man så feg mot gruppen lagidrottare? Snart har väl minst varannan varit smittad. Matcher ställs in man ställer upp med rena reservlag etc.

Samhällets värsta smittspridare är lagidrottare på elitnivå! Bomma igen hallar och arenor det räcker inte med att spela utan publik. Dessa monsterspridare rör sig ute i samhället bland vanligt folk. Vid smittspårning ljugs det nog som fan för att dölja deras roll som värstingar.

Bomma arenorna och hallarna. Publiken, om den släppts in i små grupper skulle utgjort ett betydligt mindre problem än de aktiva.

Letat länge efter de som ligger bakom den stora smittspridningen och nu är analysen klar, Aktiva lagidrottare är boven!

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bevakning av sportsändningarna räcker för mig. Ett seriöst undersökande skulle stupa på att ingen vågar utmana riksidrottsförbundets Björn Eriksson samt alla ledare och spelare. Det skulle bli ett enorm ramaskri. Politiskt självmord eller för en läkare lagledare att bli persona non grata.

Du har glott en stund på tv, och har en analys klar? Själv är jag ute i verkligheten varje dag, och kan rapportera att där jag verkar så springer de flesta runt som om ingenting hänt. Blir lite förvånad över hur lite folk verkar bry sig faktiskt.

Tror knappast att gruppen lagidrottare på elitnivå är mer än marginellt drivande av smittspridningen.
Citera
2021-04-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Självklart skall de som vill vaccinera sig och känner att de är i en riskgrupp få lov att göra det.
Vi andra skiter i det.

(har haft C19.. som en mycket mild influensa och har fortfarande antikroppar 13 månader senare)

Restriktionerna är löjliga i förhållande till den rådande situationen... men Regeringen kommer bli allt mer panikslagen då dödstalen fortsätter sjunka. De kommer klamra sig fast att det är nu smittan som är faran.

Det är ju dock de som vaccinerar sig som ser till så att restriktionerna till sist får ett slut.
De andra lever på detta som en parasit.

De som inte vaccinerar sig kommer ju heller inte att kunna lämna landet på ett lämpligt sätt i framtiden. Vilket ju också bör göra en del osäkra mer säkra...

Finns ju liksom INGEN anledning att INTE vaccinera sig när det tar 5 sekunder och kostar 0kr.
Då handlar det ju bara om barnsligt tramsande av den där lilla killen i sandlådan som vill vara emot allt och alla.
Nä, det där ger jag inte mycket för.

Dock ska det såklart vara frivilligt. Men de som är ovaccinerade lär ju få fortsätta sina negativa PCR tester för 1500kr styck om de ska lämna landet de närmsta åren...
Bättre då att göra samma sak för 0kr
Citera
2021-04-22, 17:19
Medlem
Citat:
Är lite detta jag fiskar efter. Vi kan komma i en situation där smittspridningen är fortsatt väldigt hög men att påverkan på vården är relativt lugn. Vad gör man i det läget?

Om vi kommer till ett läge där många blir sjuka men väldigt få behöver sjukhusvård så skulle jag säga att det är positivt. Det kan betyda att vi uppnår flockimmunitet och att sjukdomen kan anses som ganska harmlös. I det läget skulle man kunna öppna upp tycker i alla fall jag. Det är trots allt för att skydda sjukvården som vi har restriktioner.
Citera
2021-04-22, 17:21
Medlem
Citat:
Jag tycker fortsatt att det är en relevant fråga huruvida antalet smittade är en den enskilt största faktorn när det kommer till att öppna upp mer. Vad säger FHM? Hade vi varit i ett läge där vården inte var pressad, men ändå nystat upp 7000 fall om dagen, hade då restriktionerna förlängts? Vi i Sverige kommer nysta upp en jävla massa fler fall denna vår än förra då testningen är ordentligt mycket större.

Antalet smittade blir ju mindre och mindre viktigt för var dag som går där fler o fler blir vaccinerade.

Det måste ändå vara IVA vården som sätter gränsen här snarare än smittspridningen.
Nu har vi legat på ca 400st där under en veckas tid. Ökar inte längre.

Eftersom vi har kapacitet på i alla fall över 550st som vi hade förra våren så bör vi kunna öppna upp samhället så fort den siffran börjar gå ner.

Dessutom tror jag inte våra restriktioner gör varken till eller ifrån mer än på marginalen. Varken här eller i övriga världen.
Pandemin har sin naturliga gång oavsett.

Annars är ju ett alternativ att sluta testa. Då får man ju bra siffror
Dock inte på IVA...
Citera
2021-04-22, 17:23
Medlem
Citat:
Dessa enkla dribblingar fungerade i början av denna C19 kampanj.... men inte längre.

Nu börjar kreativiteten ta slut för påverkans-institutionerna och desperationen börjar krypa allt närmare.

Låt oss aldrig glömma pådrivarna i denna kampanj.. det finns en stor chans att den faller platt.. och då blir det dags att ställa alla de drivande partnerna inför rätta.. så som den kriminella handling/kupp det är.

Så en del av befolkningen ska strälla FHM och regeringen inför rätta för att de gjort alldeles för lite och "mördat" 14 000 personer.

Den andra delen (som du tillhör) ska ställa samma personer inför rätta för att det gjort alldeles för mycket

Inte lätt att sköta en pandemi
Citera
2021-04-22, 17:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Och folk ligger ff och kvävs på IVA, men du tycker allt är toppen?

Så, den dagen ingen längre dör på IVA, då kan vi möjligen börja fundera på att återgå till våra liv igen?

Följdfråga: Hur lång tid tror du det kommer ta tills vi kommit på hur man gör människor odödliga?

Oklart hur allt kunde vara toppen innan 2020 eftersom folk trots allt dog på IVA då också, men ok. Eller du kanske bar munblöja och satt i karantän även då för att rädda liv?
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är ju dock de som vaccinerar sig som ser till så att restriktionerna till sist får ett slut.

De som inte vaccinerar sig kommer ju heller inte att kunna lämna landet på ett lämpligt sätt i framtiden. Vilket ju också bör göra en del osäkra mer säkra...

Finns ju liksom INGEN anledning att INTE vaccinera sig när det tar 5 sekunder och kostar 0kr.
Då handlar det ju bara om barnsligt tramsande av den där lilla killen i sandlådan som vill vara emot allt och alla.

Dock ska det såklart vara frivilligt. Men de som är ovaccinerade lär ju få fortsätta sina negativa PCR tester för 1500kr styck om de ska lämna landet de närmsta åren...

Hur patetiskt är det inte att sälja sin integritet för en "gratis" kem-injektion som "tar 5 sekunder"?

Skiter ett stort stycke i om jag får resa eller inte.. detta har mer långtgående implikationer än en resa
Citera
Medlem
Citat:
Dessa enkla dribblingar fungerade i början av denna C19 kampanj.... men inte längre.

Nu börjar kreativiteten ta slut för påverkans-institutionerna och desperationen börjar krypa allt närmare.

Låt oss aldrig glömma pådrivarna i denna kampanj.. det finns en stor chans att den faller platt.. och då blir det dags att ställa alla de drivande partnerna inför rätta.. så som den kriminella handling/kupp det är.

Vilka är det som skall ställas inför rätta och varför? Det har planerats och diskuterats en hel del om att utnyttja Covid 19 för att göra en global ekonomisk återställning. Detta har väl framför allt drivits av World Economic Forum. Men jag ser inte riktigt vad man skulle kunna anklaga dem för. Att driva frågan om ett nytt ekonomiskt system kan ju knappast vara olagligt.
Citera
2021-04-22, 17:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nu har Indien satt världsrekord i antal smittade på en dag 315728 personer! Tidigare rekord hade USA med 307581 personer den 8 Januari.

Inte så konstigt.

Befolkningsmängd.

USA: Ca 350 miljoner
Indien: Ca 1 miljard.
Citera
2021-04-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

1500kr om jag ändå lägger pengar på en resa kan ju kvitta. Billigt för vetskapen att jag inte har skjutit i mig något som ingen vet långtidseffekterna av. Effekterna av min Covid-infektion varade dock bara ca 2,5 dygn. Men det där är ju väldigt olika.
Citera
2021-04-22, 17:35
Medlem
madchances avatar
Ovanligt pragmatiskt och i strid mot jämställdheten. Naturligtvis är det rätt för ekonomin och arbeten att öppna upp för de som är vaccinerade så att allt kommer igång så fort som möjligt. Och inte ett dugg rättvist.

"Kravet från S-politikern: Öppna upp fullständigt för vaccinerade"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lERLQA/kravet-fran-s-politikern-oppna-upp-fullstandigt-for-vaccinerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in