2021-04-22, 13:44
Medlem
Tammers avatar
En polare har en gammal Yamaha Rd125 dom jag kan få köpa billigt, och den verkar vara i gott skick utom att den gått drygt 2700 mil. Är det mycket? Hur långt kan en sån MC gå?
Citera
2021-04-22, 14:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En polare har en gammal Yamaha Rd125 dom jag kan få köpa billigt, och den verkar vara i gott skick utom att den gått drygt 2700 mil. Är det mycket? Hur långt kan en sån MC gå?

Byt kolvar och ringar om kompressionen är dålig, enkelt och billigt på en tvåtaktare.
Annars kan den nog hålla i evighet med normalt underhåll.
Citera
2021-04-22, 14:35
Medlem
Citat:
Årsmodell? De första var 2-cylindriga luftkylda med en toppfart på 100 knyck. På 80-talet kom den mer potenta vattenkylda RD125lc som var encylindrig, det är en trevlig hoj. 2700 mil är väldigt lite.
Citera
2021-04-22, 16:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Årsmodell? De första var 2-cylindriga luftkylda med en toppfart på 100 knyck. På 80-talet kom den mer potenta vattenkylda RD125lc som var encylindrig, det är en trevlig hoj. 2700 mil är väldigt lite.
Vet inte årsmodell, men det är den äldre tvåcylindriga luftkylda modellen. Ser lite grann ut som en FS1.
Citera
2021-04-22, 17:55
Medlem
Citat:
Vet inte årsmodell, men det är den äldre tvåcylindriga luftkylda modellen. Ser lite grann ut som en FS1.
Som den gula här:
https://www.cyclechaos.com/wiki/Yamaha_RD125

Hade jag som förstahoj. Ingen raket precis. Kolla bussningar till vaggan. Ett aber är växellänkaget som är en hemsk variant som kan glappa och vara allmänt besvärligt. Bromsklossar och skiva samt att det inte läcker någonstans.
Citera
2021-04-22, 23:33
Medlem
killawifes avatar
Det är mer regel än undantag att man får renovera motorn runt 3000 mil. Ibland pga att de skär men faktiskt oftare pga att vevstakslager pajar. Resten håller nog 10.000 mil minst så länge man servar grejerna som slits. Lager, bussningar, elkontakter.
En motorrenovering kostar 6-7000:- på en verkstad. Kan man själv så kostar inte delarna mycket men de är lite knepiga att hitta idag.
Citera
2021-04-23, 14:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Som den gula här:
https://www.cyclechaos.com/wiki/Yamaha_RD125

Hade jag som förstahoj. Ingen raket precis. Kolla bussningar till vaggan. Ett aber är växellänkaget som är en hemsk variant som kan glappa och vara allmänt besvärligt. Bromsklossar och skiva samt att det inte läcker någonstans.
Precis en sån är det. Allt funkar utom blinkersarna, och så är den obesiktigad. Tycker koppling och växlar känns lite sladdrigt, men med tanke på åldern så är det väl nåt man får räkna med.
Citera
2021-04-24, 16:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är mer regel än undantag att man får renovera motorn runt 3000 mil. Ibland pga att de skär men faktiskt oftare pga att vevstakslager pajar. Resten håller nog 10.000 mil minst så länge man servar grejerna som slits. Lager, bussningar, elkontakter.
En motorrenovering kostar 6-7000:- på en verkstad. Kan man själv så kostar inte delarna mycket men de är lite knepiga att hitta idag.
Du har tydligen rätt. Jag såg just en annons på Blocket om en liknande hoj, en Suzuki GT 125. Som har gått 3800 mil. men då är också motorn renoverad vid ca 2000mil...
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/suzuki_gt_125_x4/95320850
Citera
2021-04-24, 16:13
Medlem
RD är en go maskin. Alltid älskat ljudet av tvåcylindriga tvåtaktare. Klart härligare karaktär än encylindriga. Haft både RD och Suzuki GT (x4), och RD har lite råare gång. Nya kolvar, ringar och renoverade förgasare och dom går hur länge som helst.
Citera
2021-04-25, 01:24
Medlem
killawifes avatar
Dessa är ju väldigt tacksamma att skruva med också om man är mek-kunnig. Inga svåra avgasportar eller databoxar och sån skit. Bara vevhus, cylindrar, kolvar, insug, förgasare och tändning. Lätt att hålla liv i i evigheter. Det är därför denna typ av fordon används överallt i tredje världen där de fortfarande lagar saker.
Citera
2021-04-25, 01:30
Medlem
Är du vuxen, över 18 år, är det bättre att köpa en tung. 150 cc har lägre försäkring än 125 cc, sen beror det på men du finner nog mycket som är billigare än 125 cc.
Citera
2021-04-25, 17:55
Medlem
Rexxys avatar
Min RD350 YPVS har rullat precis 5000mil nu. Dock hade förra ägaren borrat cylindrarna och monterat nya kolvar. Vevstakarna och axlarna var fina, så dem rörde han aldrig.

Får se sen om jag måst fixa något innan 10.000 mil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in