2021-04-22, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja fast nu är det så att det är inomhus folk blir smittade främst. Inte utomhus i parker. Det är det som kommer att bli räddningen framöver, så att stänga parker är rena dumheterna. Det har redan testats i andra länder med förödande resultat och försämrad folkhälsa som följd.

I vilka andra länder har man stängt parkerna?
Citera
2021-04-22, 12:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jasså det säger du? Hur mkt forskning finns det på munskydd i allmänheten på en skala? Av den forskning jag kan se, men också hur det gått i verkligheten, finns det inte mkt som talar för att munskydd har någon avgörande effekt och som skulle rädda några liv.
Tvärtom är empirin tydlig. I de länder där befolkningen är bäst att använda mask har man också minst smitta. Det hjälper inte att införa masktvång i bananrepubliker om folk ändå inte följer restriktionerna.
Citera
2021-04-22, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fetma är en absolut en riskfaktor Min vän är absolut inte överviktig, tränat kampsporter i 15 år, majoriteten var inte heller några datorspelande tjockisar som lever på cola o panpizza vad han fick intrycket av. Men jag vet man VILL så gärna tro det

Statistiken tyder på det, även om det finns undantag givetvis. Hårt tränande idrottsmän kan också få problem för att de tränar med viruset i kroppen. Precis vad man INTE ska göra.
Citera
2021-04-22, 12:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi har 14.000 döda, 400 på IVA, 2.000 på Ullared men 8 på Friends. Vad i helvete är det som har fungerat????????
Vi har klarat oss bättre än många länder som tidvis haft mycket hårdare restriktioner.
Citera
2021-04-22, 12:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej det tar aldrig slut för att alldeles för många lyder. Du kan väl själv inte tycka det är rimligt att stänga parker mitt på våren? Det är så absurt att jag inte hittar ord. Vad är nästa steg? Totalt utegångsförbud? Jag skulle inte bli förvånad. Och om folk går med på stängda parker och badplatser så kommer dom säkert gå med på att inte få gå utanför dörren

Du vill att folk smittas (flockimmunitetstanken via smitta lever vidare ser jag)? Nä jag säger inte att det är rimligt att stänga parkerna, men jag förstår att politikerna kan tycka det då det är för fega för hårdare tag. Det är en potemkinkuliss, titta nu gör vi något.
Citera
2021-04-22, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tvärtom är empirin tydlig. I de länder där befolkningen är bäst att använda mask har man också minst smitta. Det hjälper inte att införa masktvång i bananrepubliker om folk ändå inte följer restriktionerna.

mhmm det är därför det går bättre för texas och florida än för new york och kalifornien. Finns absolut ingen anledning att springa runt med munskydd dygnet runt överallt. Den som tror det är sannolikt hjärntvättad.
Citera
2021-04-22, 12:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Så syreupptagningen försämras men munnskyddet klarar inte av att fånga upp några areosoler ifrån coronaviruset som är tusentals gånger större partikel än molekylärt syre? Du är för rolig du.

Det var förövrigt en brittiska på 60meter häck i inomhus VM som bar mask när hon tävlade. Hon tog medalj så nån större påverkan på syreupptagningsförmågan verkar masken inte ha haft.
Den här tycker jag duger gott och väl
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7680614/

Citat:
The physical properties of medical and non-medical facemasks suggest that facemasks are ineffective to block viral particles due to their difference in scales [16], [17], [25]. According to the current knowledge, the virus SARS-CoV-2 has a diameter of 60 nm to 140 nm [nanometers (billionth of a meter)] [16], [17], while medical and non-medical facemasks’ thread diameter ranges from 55 µm to 440 µm [micrometers (one millionth of a meter), which is more than 1000 times larger [25]. Due to the difference in sizes between SARS-CoV-2 diameter and facemasks thread diameter (the virus is 1000 times smaller), SARS-CoV-2 can easily pass through any facemask [25]. In addition, the efficiency filtration rate of facemasks is poor, ranging from 0.7% in non-surgical, cotton-gauze woven mask to 26% in cotton sweeter material [2]. With respect to surgical and N95 medical facemasks, the efficiency filtration rate falls to 15% and 58%, respectively when even small gap between the mask and the face exists
Citera
2021-04-22, 12:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
En nära vän till mig låg inlagd i 5 dagar nyligen, jag litar fullt på hans ord och det var främst 80-talister även en del 70-talister som ligger inlagda nu både på IVA och slutenvård. Kollegans fru jobbar på IVA och har kunnat intyga senaste veckorna, även om jag var något skeptisk till detta först.

Lita på hans ord du. Statistiken säger att det inte främst är 70-/80-talister som ligger på iva.
http://www.bilddump.se/bilder/20210422125741-85.188.73.4.png <- åldersfördelning nyinlagda i april månad.
Citera
2021-04-22, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I vilka andra länder har man stängt parkerna?

Ja du det har man gjort lite överallt. I USA, England och Kanada exempelvis.. Det går inge vidare där med pandemin...
Citera
2021-04-22, 13:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du vill att folk smittas (flockimmunitetstanken via smitta lever vidare ser jag)? Nä jag säger inte att det är rimligt att stänga parkerna, men jag förstår att politikerna kan tycka det då det är för fega för hårdare tag. Det är en potemkinkuliss, titta nu gör vi något.
Smittan har stigit kraftigt från Januari, dödsfallen har sjunkit kraftigt från Januari och har varit normala mer eller mindre hela året. Mer behöver man inte säga. Chess mate, case closed
Citera
2021-04-22, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja du det har man gjort lite överallt. I USA, England och Kanada exempelvis.. Det går inge vidare där med pandemin...

Har du någon källa, jag har inte läst om det. I England har de ju varit inlåsta, varför stänga en park då?
Citera
2021-04-22, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är WHOs informationssida om munskydd:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks

Det står bland annat:

Och vi ser ju hur det gått. Räddat liv? Hur går det för de mest fanatiska munskyddsländerna i europa? Och vad sa WHO för ett år sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in