2021-04-22, 12:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vansinnet tar sig allt mer absurda proportioner. Nu funderar Göteborg på att stänga av PARKER för allmänheten.

https://www.dn.se/sverige/har-kan-det-bli-forbjudet-att-vistas-i-goteborg/

För alla vet hur mycket viruset sprider sig utomhus på våren
Jag förstår verkligen inte hur folk fortfarande kan vara så blinda för vad som pågår. Återigen, Sverige har NORMAL dödlighet ända sedan årsskiftet! Ändå så ska man stänga av parker?!?! Det är sånt här som pandemilagen leder till, och det lär bara bli värre. Räkna med att bli stoppad av polisen om du är ute på en joggingtur och inte har mask på dig.

Välkomna till dystopin, era stackars får.

Tänk dig så här, vi har en liter vatten per dag att dela på.

Vi är fyra personer som behöver 3 dl per dag, men vi klarar oss på en fjärdedels liter då det är ont om vatten.

Plötsligt ansluter 4 personer till till vår grupp.
Hur ska vi fördela vattnet utan att vi alla avlider av vätskebrist?

Så kan man beskriva situationen när en resurs är knapp, och inte kan ökas på ett enkelt vis.
Vatten är avancerad sjukvård.
Citera
2021-04-22, 12:08
Medlem
Amerikanska forskare har presenterat en ny vaccin-platform som verkar fungera mot alla typer coronavirus och varianter! Det bygger på att använda en genetisk modifierad E coli-bakterie som vektor. Bakterien presenterar bara en del av spikproteinet på dess yta, nämligen S2s fusion peptid (FP) som inte verkar inte mutera så mycket som de andra delarna av spikproteinet som tex S1s receptor bindning domain (RBD) som många av dagens vaccin riktar in sig på.

Test med prototypvaccin på grisar verkar lovande, sammanfattningsvis:
  • billigt
  • universellt
  • enkelt att tillverka med en tillverkningstid på 2-3 veckor
  • ej steriliserande *
  • hindrar allvarlig sjukdom
  • färre biverkningar
*) https://en.wikipedia.org/wiki/Neutralizing_antibody

Dr been går igenom hur det fungerar i denna video.
Och här en forskningsrapport och en nyhetsartikel.
Citera
2021-04-22, 12:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om munskydd har 0 effekt så tycker jag inte heller att de skall användas. Men om det vore så är det väldigt märkligt. Det skulle nog vara världens mest använda och testade produkt som inte har någon som helst funktion. De har ju använts länge inom sjukvården både för att skydda patienter och personal.

Jag tror inte att de ger att perfekt skydd, men minskar det spridningen med 10% så har det stor betydelse för vården till exempel. Det kan vara skillnaden mellan att man kan ta hand om alla som behöver vård till att man måste tillämpa triage för att det är slut på platser.

Vad är det för fel med att godhetssignalera? Tycker du det är bättre om folk går omkring och signalerar att de skiter i sina medmänniskor?
Den har använts inom vården för att minska viss typ av droppsmitta när man står över en öppen mun (tandläkaren) eller öppet sår inom kirurgin. Vilket är en totalt annorlunda situation än när folk går omkring bredvid varandra i en affär t.ex.

Sjukvården har inte använt munskydd när dom går omkring på sjukhuset under influensasäsonger. Det finns en anledning till det. Endast i specifika situationer är det användbart.
Citera
2021-04-22, 12:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Er frihet kanske? Eller vill du leva i en polisstat? Rätt många verkar helt bekväma med ideén att ständigt bli kontrollerad för covidpass, bli bötfälld om du inte har mask, inte få umgås med vänner och testad flera gånger i veckan.

Om revoltera mot makten är att gå på köpcenter med 8 personer så har det verkligen gått långt och frihetsberövandet är ett faktum.
Du blir bötfälld om du saknar säkerhetsbälte i bilen också. Varför inte revoltera emot den "fascismen"? Du ter dig mer och mer som en total fåne. Gör inte bort dig mera nu.
Citera
2021-04-22, 12:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Finns samma oro om livsfarliga mutationer när det kommer till dom andra influensatyperna kan man undra?

Hong-kong pandemin (H3N2) tex den cirkulerar fortfarande och dödar människor varje år.
Den har haft 50 år på sig att utveckla någon livsfarlig quadruppelmutation.

Eller Asiaten (H2N2) samma med den fast den har haft drygt 60 år på sig.

Jaja det kommer väl....

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan väl säga som så att influensan varierar vad gäller hur pass allvarlig sjukdom man får vid smitta men eftersom de flesta har T-celler från tidigare varianter blir följderna inte lika allvarliga.

Men visst kan de komma en allvarlig variant av influensa.

Ja och det gäller även covid-19 även om vissa inte fattar detta.

Vi har 1-2 miljoner smittade minst och 2 miljoner som fått första sprutan.
Dom har redan t-celler och innan en eventuellt ny "dödsmutation" får fäste så kommer största delen av befolkningen ha ett bra grundskydd.
Citera
2021-04-22, 12:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tänk dig så här, vi har en liter vatten per dag att dela på.

Vi är fyra personer som behöver 3 dl per dag, men vi klarar oss på en fjärdedels liter då det är ont om vatten.

Plötsligt ansluter 4 personer till till vår grupp.
Hur ska vi fördela vattnet utan att vi alla avlider av vätskebrist?

Så kan man beskriva situationen när en resurs är knapp, och inte kan ökas på ett enkelt vis.
Vatten är avancerad sjukvård.
Vad är det där för konstig liknelse? Viruset sprider sig inte i parker eller utomhus överhuvudtaget, punkt! Speciellt inte under vår/sommar. Det finns inga som helst skäl att stänga av parker. Det är retardation av högsta rang och en nivå av antivetenskaplig vidskepelse som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva i Sverige.
Citera
2021-04-22, 12:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Så är det. Munnskydd har använts inom vården sedan 1800-talet. Det finns nog inte många andra produkter i den prisklassen som är så välundersökta och forskade på som munnskydd.
Inom sjukvården that is. I allmänheten... not so much.

Citat:
Alla undersökningar visar att dom minskar spridningen och fångar upp areosoler, men det duger såklart inte för en förnekare.
Finns lika många undersökningar som visar på motsatsen och till och med ECDC konstaterar ju att det inte ger särskilt mkt skydd i allmänheten.

Citat:
Och "godhetssignalerandet" är viktigt. Det ger en psykologisk effekt som får folk att ta restriktionerna mera på allvar om alla springer runt med munnskydd. Som dom gör i Finland och Norge.
Nej det leder bara till mer trängsel när alla ska godhetssignalera i grupp med ett värdelöst skydd. Snälla sluta med detta om ni vill att pandemin ska ta slut någon gång.
Citera
2021-04-22, 12:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Du blir bötfälld om du saknar säkerhetsbälte i bilen också. Varför inte revoltera emot den "fascismen"? Du ter dig mer och mer som en total fåne. Gör inte bort dig mera nu.
Jag gör verkligen inte bort mig. Ni kommer hela tiden acceptera att målstolparna flyttas till den dagen vi de facto har en polisstat och vi inte ens får gå utanför dörren utan tillstånd. Det har redan gått alldeles för långt och jag tycker uppriktigt synd om er som inte kan se det uppenbara.

Hur jävla svårt ska det vara att fatta att vi haft normal dödlighet hela året? Trots att smittspridningen bara ökat. Ni är väl inte korkade, eller? Man undrar ju
Citera
2021-04-22, 12:16
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Vad är det där för konstig liknelse? Viruset sprider sig inte i parker eller utomhus överhuvudtaget, punkt! Speciellt inte under vår/sommar. Det finns inga som helst skäl att stänga av parker. Det är retardation av högsta rang och en nivå av antivetenskaplig vidskepelse som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva i Sverige.
Parker? Har inget med parker att göra.

Har dock ett rent matematiskt samband mellan smittspridning och behov av avancerad sjukvård.
Då vi inte kan skala upp antalet IVA-platser i det korta perspektivet, så måste vi arbeta med att sänka efterfrågan av de samma.

Det är absolut inget underligt i en situation då man inte kan höja priset på resursen för att sänka efterfrågan.
Citera
2021-04-22, 12:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Och "godhetssignalerandet" är viktigt. Det ger en psykologisk effekt som får folk att ta restriktionerna mera på allvar om alla springer runt med munnskydd. Som dom gör i Finland och Norge.
Den enda psykologiska effekten det har är att det ökar stressnivån hos dom som använder skiten.
Citera
2021-04-22, 12:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
haha alla maskvurmare har alltid samma kassa argument. Har ni inga egna? Bilbälte fungerar, det gör inte munskydd hur gärna du än vill ha det till det.
Kan inte maskbärarna få ha på sig sina masker om de nu vill?
Det skadar inte dig och mig?
Citera
2021-04-22, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan inte maskbärarna få ha på sig sina masker om de nu vill?
Det skadar inte dig och mig?

Jag funderar på om det kanske vore bra med ett maskeringsförbud på allmän plats utomhus. Särskilt nu när munskydden ändå inte fungerar och smittspridningen är så låg utomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in