2021-04-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tullinge är bebyggt och banorna delvis upprivna på Tullinge.
Tullinge hade varit perfekt istället för Skavsta men den korrupte sossen Göran Persson myglade flygplatsen till Skavsta.
Men nu har det tåget gått.

Det finns plats i Tullinge jag var där idag, ännu mer plats utmed 73an gamla delen mot Nynäshamn , där finns dessutom hamn mot Baltikum , Polen , Tyskland , Gotland Raffenaderi / Bryggeri glest med bebyggelse kilometervis med ödecmark utmed gamla Nynäsvägen 15-20 min från City.
Senast redigerad av Tomatji 2021-04-21 kl. 21:58.
Citera
2021-04-21, 21:57
Avslutad
Arlanda är inte ett alternativ att bygga ut då marken är en blandning av porös sandsten och träskliknande sumpmark. Man får pumpa in betong med övertryck under terminaler och banor varje år men det mesta rinner rätt igenom
Citera
2021-04-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Men vilka kommer att rösta för nerläggning? MP+S behöver C+V. Har de redan deklarerat vad de vill?
Jag tror inte i riksdagen kommer bli tillfrågad. Att lägga ner Bromma Flygplats är ett beslut regeringen kan ta själva. Visst, riksdagen kom med ett ”tillkännagivande” härom året, om att flygplatsen ska vara kvar till 2038. Men det kan man strunta i. Så regeringen kommer ta det här beslutet. Sen kommer säkert riksdagen morra igen, och komma med nya tillkännagivanden. Men såna kan man som sagt strunta i.

Med eller utan riksdagsbeslut kommer man se till att C är med på noterna. C är en viktig pusselbit för fyra år till med Löfvenregering.
Senast redigerad av ealdorman3 2021-04-21 kl. 22:02.
Citera
2021-04-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vem ska bo där? Befolkningen i Stockholm minskar och en bostadskrasch är det sista vi behöver i landet.
De är det första du behöver i landet. Jag förstår ryggmärgsreflexen eftersom du är fostrad av de varelser du sitter och försvarar. Men bostadsmarknaden är idag Sveriges i säklass största utlopp för landets enorma nivå av korruption (inget annat fritt demokratiskt land är nära Sverige där).

En liknelse till att svensk bostadsmarknad kraschar är att tappa en gryta kokad på mögliga råvaror. Det är sant att du inte får någon middag ikväll, men det hjälper faktiskt ingen att äta mögel ändå.
Citera
2021-04-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag tror inte i riksdagen kommer bli tillfrågad. Att lägga ner Bromma Flygplats är ett beslut regeringen kan ta själva. Visst, riksdagen kom med ett ”tillkännagivande” härom året, om att flygplatsen ska vara kvar till 2038. Men det kan man strunta i. Så regeringen kommer ta det här beslutet. Sen kommer säkert riksdagen morra igen, och komma med nya tillkännagivanden. Men såna kan man som sagt strunta i.
En ny regering kan riva upp ändra planerna , det är snart val igen MP å Såsseriet får se upp!

Det blir Haninge/Nynäshamn som tar hem spelet om inrikesflyget
!
Senast redigerad av Tomatji 2021-04-21 kl. 22:05.
Citera
2021-04-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
En ny regering kan riva upp ändra planerna , det är snart val igen MP å Såsseriet får se upp!

Det blir Haninge/Nynäshamn som tar hem spelet om inrikesflyget
!
Jag röstar på dig! Det där skulle om inte annat rätta till en del av obalanserna i länet. All ekonomisk tillväxt och alla nya jobb skapas i norr, medan länets södra halva mer och mer håller på att bli sovstad.
Citera
2021-04-21, 22:09
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
- Bättre bygga söder om stan Tullingev/Nynäshamn på alla sätt Arlanda är inte Stockolm det är ju typ Uppsala !
Du har ju inte fattat nått!

Låt höra hur Du motiverar att anlägga en flygplats någonstans mellan Södertälje och Västerhaninge?

Jag flyger oftast Bromma - Visby / Visby - Bromma.

Väljer alltid bort Arlanda, ty va fan skall jag på Arlanda och göra? När jag mitt resmål är stan och inte utrikes och definitivt inte en sightseeing utanför stan!

Nynäshamn passeras endast när jag har bilen med mig på resan, eller som nu under covid urvattnad trafikering mellan VBY och BMA. Blir riksvägen i 120 från/till N-hamnen. Stannar aldrig till i Nynäshamn, det är raka vägen till incheckningen/raka spåret till stan. Men det har hänt någon gång att man stannat till strax innan/efter för att lätta på blåsan.

Du vet inte vad samhällskostnaden är för att anlägga en flygplats, utöver kostnaden bygga dito infrastruktur?
Senast redigerad av Kallis 2021-04-21 kl. 22:14.
Citera
2021-04-21, 22:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3

Med eller utan riksdagsbeslut kommer man se till att C är med på noterna. C är en viktig pusselbit för fyra år till med Löfvenregering.
Tills man blir bortröstad år 2022.
Citera
2021-04-21, 22:18
Medlem
Är inte Bromma lättare att anpassa för tex elflyg och då kunna användas som en bättre knutpunkt mellan små flygplatser i landet än om Arlanda ska vara knutpunkt och ställas om till elflyg?
Citera
2021-04-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Jag har bott i Bromma hela mitt liv och kan säga att om man ska bygga tusentals eller till och med tiotusentals bostäder på flygfältet måste man göra om vägnätet.

Idag är det köer vid Kvarnbacksvägen, Drottningholmsvägen, Brommaplan, Kvarnbacksrondellen och längs med 275:an och 279:an. Trafiksituationen är ohållbar.

Positivt för alla boende i Johannesfred. Jag kan tycka att man kan göra om flygfältet till en stor stadspark med ett utbud av olika aktiviteter och sporter, löpspår och naturreservat.
Håller med om att en stor park med olika inslag (typ idrott, hundrastning, vacker natur) vore en bra ide.
Citera
2021-04-21, 22:29
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Jag har bott i Bromma hela mitt liv och kan säga att om man ska bygga tusentals eller till och med tiotusentals bostäder på flygfältet måste man göra om vägnätet.

Idag är det köer vid Kvarnbacksvägen, Drottningholmsvägen, Brommaplan, Kvarnbacksrondellen och längs med 275:an och 279:an. Trafiksituationen är ohållbar.

Positivt för alla boende i Johannesfred. Jag kan tycka att man kan göra om flygfältet till en stor stadspark med ett utbud av olika aktiviteter och sporter, löpspår och naturreservat.

Du tog mina ord, bokstavligen.
Jag minns när miljöpartiet började kackla om en ny stadsdel med 100 000 invånare istället för Bromma flygplats. Så totalt jäkla orimligt.
Helt inne på din linje med något slags artificiell stadspark, det är inte hållbart med någonting annat. Frågan är om det ens är möjligt.....
Citera
2021-04-21, 22:29
Medlem
slutaletas avatar
Signalpolitik och viljan att visa att "vi har minsann gjort något för miljön". Problem i Sverige med gängvåld, segregation, kriminalitet vårskris, skolkris utanförskap etc är jobbigare frågor, betydligt mer komplext och svårlöst. Enkla frågor med enkla lösningar vill regeringen ha. Nu bygger vi ett snabbt tåg. Nu lägger vi ner en flygplats. Nu lägger vi ner kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in