2021-04-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu får du fanimej ta och skärpa till dig lite.
Det är inte mänsklighetens undergång utan en ny influensa vi pratar om. Skaffa dig lite perspektiv nu och tänk efter. Vi har 3 miljoner döda på 15 månader. 0,04% av jordens befolkning har dött i covid samtidigt har lika många barn dött av svält 3 000 000 st som ett exempel.

Jag gissar att du inte bryr dig för det "smittar" inte men som sagt lite perspektiv och kanske en örfil från dig själv samtidigt dom du försöker skaka av dig hypokondrin.

Och du allt hopp står inte till vaccinen utan även människans fantastiska immunförsvar som faktiskt fixar så att drygt 99% överlever ändå

Jag har inte alls talat om mänsklighetens undergång det är du själv som gör det. Jag talar om möjligheterna att få stopp på pandemin. Ifall vaccinationerna misslyckas så måste man fundera på vad man skall göra. Ska vi låta viruset spridas fritt för evigt eller skall vi försöka få stopp på spridningen med andra medel.
Citera
2021-04-21, 23:50
Medlem
Citat:
Finns samma oro om livsfarliga mutationer när det kommer till dom andra influensatyperna kan man undra?

Hong-kong pandemin (H3N2) tex den cirkulerar fortfarande och dödar människor varje år.
Den har haft 50 år på sig att utveckla någon livsfarlig quadruppelmutation.

Eller Asiaten (H2N2) samma med den fast den har haft drygt 60 år på sig.

Jaja det kommer väl....
Man kan väl säga som så att influensan varierar vad gäller hur pass allvarlig sjukdom man får vid smitta men eftersom de flesta har T-celler från tidigare varianter blir följderna inte lika allvarliga.

Men visst kan de komma en allvarlig variant av influensa.
Citera
2021-04-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Studien måste ha citerats innan jag hoppade in så den missade jag men att självbevarelsedrift skulle stoppa smitta är garanterat nonsens eftersom smitta i normalfallet inte syns.

Exakt bästa sättet att utforma sanktioner kan nog diskuteras i det oändliga men om ett plan landar i Stockholm med 100 afrikaner som kommer direkt från en region där man just fått ebolautbrott så vill i vart fall jag ha sanktioner, tänker inte lita på någon frivillighet eller att jag skall kunna lukta mig till vem som är smittad om de skulle släppas ut i samhället.
Här är studien:
https://www.pnas.org/content/118/15/e2019706118

Summering: Man mätte upp precis samma kurva för social distansering i alla stater i USA, och den ryckte inte ens till när vissa stater införde shelter-in-place orders. Det var en "flockrörelse" som skedde helt på egen hand, inte någon väloljad maskin som politikerna styrde med böter och pekpinnar.
Citera
2021-04-21, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har inte alls talat om mänsklighetens undergång det är du själv som gör det. Jag talar om möjligheterna att få stopp på pandemin. Ifall vaccinationerna misslyckas så måste man fundera på vad man skall göra. Ska vi låta viruset spridas fritt för evigt eller skall vi försöka få stopp på spridningen med andra medel.

Om vaccinerna visar sig verkningslösa på pandemin så återstår ofrivillig flockimmunitet. Vill du inte riskera att smittas vidtager du försiktighetsåtgärder precis som nu.

Om våra immunförsvar inte gör oss immuna återstår att antingen leva med risken att bli smittad och sjuk eller isolera sig för evig framtid.

Inte så mycket mer att fundera på.

Citera
2021-04-21, 23:53
Medlem
Citat:
Det dör ungefär 27 500 människor i Indien varje dag år ut och år in. 10 000 000 om året ungefär.
Nu dör det ett par tusen till per dag så en sjuprocentig ökning då just nu.

Krematorierna måste ha legat jävligt nära maxtaket redan innan kan man konstatera.....

Det kan vara svårt för en del att ta in matematiken om man är ovan vid siffror men du kan tänka på en stor välfylld flod med tusentals kubikmeter vatten per sekund. Och så kommer det ett rikligt regn uppe i bergen, det samlas upp av alla små bifloder, märks knappt någon skillnad där och när dessa sedan rinner ut i huvudfåran så är tillskottet kanske enbart marginellt i förhållande till alla tusentals kubikmeter men översvämningen är ett faktum och de där extra kubikmetrarna kan orsaka stor förstörelse.

Ett litet tillskott kan alltså orsaka mycket stor skada när det överskrider marginalen till normalbalansen.
Citera
2021-04-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Sverige är ju verkligen sämst i världen enligt vissa här i tråden..

Vad fan håller föredömet Tyskland på med enligt er?
De ligger nu och snittar på ungefär 12 ggr så många döda per dygn som oss med en befolkning som är 8 ggr större.
Är det morfinsprutan som plockats fram?

Verkar som Tyskland och Sveriges döda/capita följt varandra ganska väl, med Tyskland mestadels lite över, denna omgång jämfört med förra året då Tyskland klarade sig mycket bättre.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-07..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DEU
Citera
2021-04-22, 00:00
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Finns samma oro om livsfarliga mutationer när det kommer till dom andra influensatyperna kan man undra?

Hong-kong pandemin (H3N2) tex den cirkulerar fortfarande och dödar människor varje år.
Den har haft 50 år på sig att utveckla någon livsfarlig quadruppelmutation.

Eller Asiaten (H2N2) samma med den fast den har haft drygt 60 år på sig.

Jaja det kommer väl....

Haha, ja det är fascinerande att skåda. Alla dessa människor som har fått för sig att om inte alla på jorden vaccinerar sig så kommer det när som helst uppstå en livsfarlig mördarmutation som tar kål på allt som kommer i dess väg. Människor som bara går omkring och oroar sig.

Inte för att jag hade några högre tankar om mänsklighetens intelligens innan 2020 heller, men att den i själva verket var SÅ HÄR låg, det trodde jag inte. Det är otroligt vad lätt det är att manipulera människor om man bara lyckas göra dem rädda först.
Citera
2021-04-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här är studien:
https://www.pnas.org/content/118/15/e2019706118

Summering: Man mätte upp precis samma kurva för social distansering i alla stater i USA, och den ryckte inte ens till när vissa stater införde shelter-in-place orders. Det var en "flockrörelse" som skedde helt på egen hand, inte någon väloljad maskin som politikerna styrde med böter och pekpinnar.

Ja, i USA har ju inte gjort många saker rätt men som många påpekat är det ju de tidiga insatserna som är grejen, och att sanktioner i det läget är verkningslösa visar inte din studie.

Bättre att titta på länder som lyckats.

Och som sagt, du pratade mycket om självbevarelsedrift som någon slags universallösning. Det är skitprat.
Senast redigerad av Varglig 2021-04-22 kl. 00:05.
Citera
2021-04-22, 00:04
Medlem
+315,728 för Indien nu

Smittspridningen är bortom all kontroll där.
Citera
2021-04-22, 00:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Haha, ja det är fascinerande att skåda. Alla dessa människor som har fått för sig att om inte alla på jorden vaccinerar sig så kommer det när som helst uppstå en livsfarlig mördarmutation som tar kål på allt som kommer i dess väg. Människor som bara går omkring och oroar sig.

Inte för att jag hade några högre tankar om mänsklighetens intelligens innan 2020 heller, men att den i själva verket var SÅ HÄR låg, det trodde jag inte. Det är otroligt vad lätt det är att manipulera människor om man bara lyckas göra dem rädda först.

Jag bara noterar att samma farhåga inte rådde när svininfluensan härjade. Varför var man inte rädd för att det viruset skulle mutera till något mycket farligt för mänskligheten?

Vad är skillnaden mellan svininfluensaviruset och det aktuella coronaviruset, varför är man mer rädd för att coronaviruset skall bli farligare? Det finns väl hur många harmlösa virus och bakterier som helst som teoretisk skulle kunna mutera till en mördarpatogen, vad är så speciellt med coronaviruset?
Citera
2021-04-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Tvingad att ta ett hastigt framtaget "vaccin" för att få gå till frissan i Danmark för en sjukdom som ca 99.85% överlever.
Haha det är DENNA tråd som borde ligga i konspirationsforumet för dårar som fortfarande tror att detta handlar om något virus...

Denna tråd handlar om ett virus som, till skillnad från dina vaneföreställningar, faktiskt finns. Jag tror ännu fler än 99,85 % överlever vaccinet
Citera
2021-04-22, 00:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag bara noterar att samma farhåga inte rådde när svininfluensan härjade. Varför var man inte rädd för att det viruset skulle mutera till något mycket farligt för mänskligheten?

Vad är skillnaden mellan svininfluensaviruset och det aktuella coronaviruset, varför är man mer rädd för att coronaviruset skall bli farligare? Det finns väl hur många harmlösa virus och bakterier som helst som teoretisk skulle kunna mutera till en mördarpatogen, vad är så speciellt med coronaviruset?

Det kan man fråga sig. Gällande Covid så har vi också tusen gånger sett "ja men spanska sjukan kom tillbaka i en andra våg som dödade unga och friska så därför kommer det nog bli så med covid också!! ", och liknande från domedagsprofeterna på forumet och "experterna" i mainstreammedia. Det såg vi inte heller något av under svininfluensan. Dessa farhågor verkade inte heller finnas vid de andra pandemierna under 1900-talet, trots att ett par av dem var betydligt värre än covid. Dessa ständiga jämförelser av covid med spanska sjukan börjar bli skrattretande vid det här laget. Som en meme i stil med "om två veckor/snart blir det katastrof" som stammisarna i tråden postar på daglig basis.

Själv tror jag det hela beror på den intensiva propagandakampanjen som pågick från mitten av januari till mitten av mars 2020, med skräckbilder från Kina (som självklart visat sig vara fejkade/iscensatta) med personer som föll döda ner på gatan, människor i Hazmat-suits osv, och man gav i media en bild av Wuhan som fick staden att framstå som farligare än Tjernobyl dagen efter kärnkraftsolyckan. Och så det tidigare helt otänkbara fenomenet "lockdown" som verkligen aktiverade reptilhjärnan på människor världen över. Sedan skedde samma sak i Italien vilket tog det hela till nästa nivå för oss i Europa och västvärlden.

När vi så kom in i mars 2020 var de flesta människors hjärnor så pass manipulerade att man utan protester världen över kunde införa kommunistiska Kinas extrema metod "lockdown". Och där hade man människors hjärnor i ett järngrepp. Därefter har de i princip kunnat lura i människor precis vad som helst. Allt från att munskydd stoppar luftburna virus till att livsfarliga mördarmutationer lurar runt hörnet och kommer dyka upp vilken sekund som helst om inte ALLA vaccinerar sig. Skulle de säga åt folk att dricka ur toaletten skyddar mot viruset så skulle en betydande andel människor utan att tveka göra det, samtidigt som de skulle kalla de som inte gör det för "foliehattar" och "egoistiska förnekare".

Fascinerande för övrigt att vi inte såg röken av en enda mutation alls mellan december 2019 - slutet av december 2020, en tolvmånadersperiod när INGEN var vaccinerad.

Hade det inte varit för media så hade världen fortsatt precis som vanligt de senaste 13 månaderna, och ingen hade suttit på ett forum och oroat sig för "indiska dubbelmutationer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in