Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Tack själv. Och ja, helt ologiskt att två såna kvinnor slåss om en sån sopa till man, men ändå begripligt när man ser mekanismerna bakom.
Sanningen om vem HD verkligen är, skulle jag tro, ligger kanske någonstans mellan bilden av en väldigt manipulerad kvinna som förmedlas av mig, dig och Zilvereko - och bilden av en mycket manipulativ kvinna som förmedlas av främst develi.
Jag vill påstå att det ena inte utesluter det andra.
Vad man måste ha med sig när man pratar om kvinnor som lever i relationer med narcissistiska män, är (vilket du varit inne på väldigt länge) att alla typer av kvinnor kan drabbas och att allt inte är svart eller vitt.
Även kvinnor med manipulativa och rent osympatiska drag kan drabbas, även narcissistiska kvinnor kan bokstavligen möta sin överman.
Manipulation kan t.o.m. vara en överlevnadsstrategi. Att sätta regler och krav på mannen motsäger inte heller att kvinnan är manipulerad och att hon är kontrollerande motsäger inte att hon själv kan vara kontrollerad. Absolut inte.
En annan sak att ha i åtanke är att själva manipulationen kan förstärka eller skapa fula, primitiva sidor hos de drabbade.
LW diskuterade ju det med sin vän som satte en spegel framför henne och frågade om det är den här LW hon ville vara. Och en annan vän (Jenny) nämnde det i förhör. Det här beteendet var INTE likt LW.
Men HD... Vem satte en spegel framför henne? Knappast JG. Han som istället eldade på hennes hat mot LW och offermålning av den ofelbare SD.
Min tolkning av relationen med JS var att den var nån slags litet utbrytningsförsök och ett sätt att visa att HD ”minsann också kan”. Som hon själv skrev till JS när han tog upp LWs attraktionskraft ”på det motsatta könet” ; ”jag kan också locka till mig män!”.
Såna små utbrytningsförsök är inte ovanligt. Snarare standard.
Ofta är traumabindningen så stark att de ”trillar” (eller skräms) tillbak till narcissisten.
Develis tolkning av HD kan mycket väl stämma bättre. Men jag vill nyansera bilden.
Och framförallt lägga huvuddelen av skulden hos SD. Även om HD skulle ha varit GM så hade jag påstått att det var SD som triggat fram det.
Jag tänker att HDs vänner verkar ändå vara bra personer. Både T*herese och K (nu blandar jag nog ihop namnen, K*ristin eller K*arin). Det stärker min tro att HD ändå har sina kvaliteter.
Att tycka illa om sin rival är inget konstigt. Om det eldas på av SD på det sätt vi har sett i en konversation, där han jämför HD och Lena på ett sätt som gör att HD kan tappa självförtroendet vad gäller hennes attraktionskraft. Också ser vi att SD pratar om att Lena inte ska var dum mot HD, då ska han tala henne till rätta. Han styr och ställer fast HD ber honom att inget säga. Det eldar på konflikten. Han är dirigenten.
Jag funderar också på vad SD kan ha sagt till JG och HD om otroheten. Hur kan han ha fått båda att ta parti för honom. Och mot Lena? Det är rent märkligt hur JG och HD kan prata om Lena. I de termerna att hon är farlig? Att även psykologen som HD och SD gått till verkar ta ställning till att Lena i det närmaste verkar helt galen, gör ju att man undrar vd som har sagts till henne?
Det finns flera saker som HD gör som man höjer ögonbrynen över. T ex efterloggningarna efter Lenas död, det tycker jag är riktigt magstarkt.
Jag har sett att även Lena har skämts över sitt beteende och hur hon vill ta hämnd. Allt detta är inget hon är stolt över. Hon har ändrats, flera av Lenas vänner säger att hennes moraliska kompass verkar ha fått problem.
Oh ja, de båda manipulerar på sitt vis. HD på sitt sätt och Lena på sitt. Det verkar dock vara mer av karaktären att få tillbaka SD? Alla förlorar alla...
Jag är dock lite av annan tanke med HD än du. Jag tror faktiskt att hon kan ha blivit förälskad, känt sig sedd för en gångs skull. Att hon tar upp att Beholder kontaktat henne, beror kanske på att hon plötsligt känner sig sedd och uppvaktad?
jag har uppfattat det som att HD själv nämnde i förhör något om att det funnits problem mellan henne och mamman/systern som låg till grund i hennes dåliga mående. Kanske har det funnits en känsla av att vara den som är mindre prioriterad av mamman, medan systern var det. Sådant kan sätta djupa spår i en barndom, även om pappans uppmärksamhet kan ha haft en viss motverkande effekt.
Om mönstret upprepar sig med en man som är otrogen i åratal, det kan kännas svårt. Särskilt om man dras med psykisk ohälsa med depression. Depressionen färgar inte upplevelsen av varken livet eller den egna självbilden ljus.
Jag vacklar i vem jag tror att HD är. Hon är svår.
Hon kan både vara offer och förövare på något plan.
Men jag tror att den som håller taktpinnen, det är SD.