2021-04-20, 17:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den som visat sig syssla med hemliga organisationer, ha bra kontakter i alla riktiningar och dessutom kan bli anställd På självaste Rikspolisstyrelsen är Åke J Ek. Chefen för Klara Lidingö FBU som hade kontakter i så skilda verksamheter som T-kontoret, TBV/TCP, SÄPO, KCIA, WACL, olika vänskapsförbund bl Sydafrika, koreaambulansen m m, och som aldrig någonsin tog avstånd från de nazistiska ideal han utvecklade redan under 40-talet.

Det är inte så vanligt att före detta medarbetare i Sonderkommando nord blev utnämnda till kommissarier på RPS . Det blev Åke 1986. Sedan fanns han med i Viktor Gunnarssons digra dagbok. Kan inte låta bli att undra över var deras vägar korsades.

Den som vill fördjupa sig: "Western Anti-Communism and the Interdoc Network": Cold War Internationale skriven av Giles Scott-Smith är ett standardverk.

Apropå nåt helt annat. Är namnet B*ngt H*nriksson bekant?
Från forumet Samhälle / Kriminalhistoria / Tråden om mordet på Olof Palme [Sammanfogad]
(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)
Citera
2021-04-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ibland är det lika intressant vad vittnen inte sett som vad de sett. De såg ingen Dekorima-man och heller inga WT-män.
Men Katarina & Maria såg Anders Björkman utanför bankomatdörren + att dom mötte Nicola Fauzzi på väg hem
från jobbet.
Det kan bero på att AB & NF "flashade" lite mer än GM.
Senast redigerad av sovvandring 2021-04-20 kl. 19:06.
Citera
2021-04-20, 23:35
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Angående Grand (L-avsnittet)
Det var lite svårräknat då MOP-arkivet bakat ihop flera uppslag i samma dokument för de olika personerna.
Men säg att det är kanske 90 uppslag där.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Och ca 10 ytterligare som begärts ut. Så är det ca 550 uppslag kvar från Grand-avsnittet.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:L

Angående några guldkorn som dykt upp så tycker jag ändå att Maria och Katarina är de som sticker ut. Kan det vara dessa som passerar mordplatsen "sist" av alla vittnen innan mordet?
Katarina - E 17840
Maria E 17840-1 (från sida 8 i samma dokument)
https://drive.google.com/file/d/1qVRxHn9lYpLR4Ym2feq_1mPBZo5O6kJe/view

Det kanske inte är så mycket till information, men närheten till mordet i tid och plats får mig att säga "guldkorn"

Deras vittnesmål är helt klart intressant. Ser de samma person? Eller två olika?

Katarina L*ndman (?) nämner en man i beige. Medan Maria nämner en lång blond och atletisk man (möjligtvis i bara collegetröja - hade han slängt sin jacka?).
Citera
2021-04-21, 06:53
Medlem
277. Swedenborgkyrkan, del 5 – med Jonas Nyman

"I sista avsnittet för den här gången om Swedenborgskyrkan berättar Jonas mer om personerna i kretsen kring kyrkan, och leder oss ned på Sveavägen, via en oväntad koppling.

Medverkande:

- Jonas Nyman – research och presentatör

- Tobias Henricsson – inspelning och klippning"

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/277-swedenborgkyrkan-del-5-med-jonas-nyman
Citera
2021-04-21, 07:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Deras vittnesmål är helt klart intressant. Ser de samma person? Eller två olika?

Katarina L*ndman (?) nämner en man i beige. Medan Maria nämner en lång blond och atletisk man (möjligtvis i bara collegetröja - hade han slängt sin jacka?).

Ja, några av deras detaljer skiljer sig. Får nog läsa igen, men var det inte så att personen som iakttogs "sprang" i den enes uppgifter och "gick" i den andres förhör?

Samtidigt, vilken är en stor brist i sig, så kommer dessa uppgifter 11 år efter mordet och att deras detaljer skiljer sig är inte så konstigt.
I det stora hela tycker jag de håller ihop.
Jag har också tänkt tanken att dessa skulle hitta på alltsammans men ser inget som skulle tyda på detta. Det är ju inte något häpnadsväckande de kommer med (för att söka uppmärksamhet).

1997 var ju också året då man försökte sig på en resning mot CP i HD vilket ledde till att en rad märkliga vittnen dök upp plötsligt och som hade sett CP uppe på åsen.
Men dessa två tjejer sällar sig inte till dom.
Citera
2021-04-21, 11:47
Medlem
mvagrippas avatar
Förhören med Emma Rotschild innehåller den intressanta uppgiften att hon onsdagen 15 januari ,kl 1540-1600, iakttagit en ca 190cm lång, kraftigt byggd och mörkblond stående mittemot Olof Palmes bostad på Västerlånggatan 31. Hon ska ha iakttagit mannen från sin bostad på Prästgatan.

När hon kommer ner på gatan för att överlämna ett dokument till OP ör den storväxte mannen borta. Möjligen på grund av att en polis vid namn Conny står på bevakning mitt emot OPs port. ER byter några ord med denne polisman som hon uppenbarligen känner sedan tidigare. Tyvärr avslöjar hennes förhör inte om hon nämner iakttagelsen av bjässen.

Det kan konstateras att hennes iakttagelse sker dagen innan Jörgen Berglund träffar på Hans Lundmark på Norrköpings polishus för det som ska komma att kallas ”Norrköpingsmötet. Det är två dagar innan övervaknings-PMs första notering om bevakning av statsministerns bostad.

Denna bevakning blir också lite märklig då OP efter onsdagens träff med ER beger sig till Arlanda för avfärd mot Indien och Rajiv Gandhi . Indienresan var på alla sätt offentlig och att sätta igång övervakning på OPs bostad när han beger sig utomlands kan på mig verka lite märkligt.
Citera
2021-04-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som bekant har vi nyligen fått ytterligare en teoretisk lösning via Swedenborgskyrkan. Via en podd och Jonas Nyman. Det teoretiska materialet växer, och därmed presumtiva gärningsmän. Precis som att det inte vore nog med det som presenterats i tråden under drygt 20 år.

Swedenborgskyrkan. Med dess illustra grupp. Där jag först reagerar för dess omöjliga sammansättning. Har mycket svårt att tro att Åke J Ek via seanser försökte få kontakt med Himmler via seanser för att få vägledning. Om gruppen existerat så finns det enbart en gemensam sak. Att avlägsna Palme. Med mycket lösa bindningar.

Teorier och spekulationer kan aldrig ersätta hårdvara. Alltså vittnesmål från aktuella områden mordkvällen. Lika lite som vittnesmål från en kollega till ''Föllinge'' att han blev avlöst runt nio på mordkvällen. Lika lite som Nässens påstående om att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde. Plus att en spanare ''försvann.'' Precis som Ove Persson försvann 21.

Det finns mycket att hämta hem här. Oavsett om man begär ut riktade beställningar eller hela avsnitt. Åtskilligt nytt frisläppt material kan dessutom kopplas samman med tidigare känt material.

Just nu har vi tillgång till runt 3 procent av PUs material och dokument. Ur PUs uppskattade 500 000 dokument. Inkluderat det som finns på IT-demokrati och MOP-arkivet. Alltså är enskilda personers framtida beställningar av dokument en förutsättning för att kunna komma vidare.

Det jag nu väntar på är redan lagda beställningar på kompletta uppslag av WT. Som ger oss en möjlighet att sammanställa detta avsnitt. Som att jämföra vittnens beskrivningar av dessa apparater med knarkspans tjänste-WT. Skillnader i utrustning kan ge oss en hint om hur många grupper som var ute mordkvällen.

Ullas beskrivning i GS av WT-apparaterna är helt annorlunda än det knarkspanarna var utrustade med enligt uppgift. Här finns mycket att kartlägga när dokumenten trillar in. Min uppfattning är fortfarande att det var ett flertal grupper ute samtidigt. Frågan är vilka? Där en grupp tog tillfället i akt när det uppenbarande sig.

Enligt mig är en ensamagerande gärningsman inte så trolig. Med reservation för en person i en grupp som inte kunde hålla sig. ''Det var ju inte meningen att han skulle skjuta.''

Sannolikheten för att ''Tunnelbanemannen'' skulle vara helt fristående från gärningsmannen bedömer jag som väldigt liten. Vid den kritiska tiden när paret Palme promenerade söderut skulle det förutsätta en slump som inte är trovärdig. Talandes i Walkie Talkie.

Det går inte att med säkerhet fastställa hur gärningsmannen var klädd. Gärningsmannen är den enda som vet. Han var inte under 170 centimeter lång, eller över 190. Vi vet att intrycket av honom var mörkt. Inga ljusa plagg. Inga beskrivningar av lår eller ben. Vilket starkt indikerar att hans ytterplagg gick över låren ner mot knäna. Finns inga beskrivningar om hans hans underkropp matchades torsons storlek. Som stor, grov, kompakt med breda axlar och rygg.

Lika lite som gärningsmannen kunde dölja sin fysionomi, längd, mörka kläder och intryck på mordplatsen kunde han dölja det strax före mordet. Det är helhetsintrycket som är det centrala. Inte detaljer.

Han finns där! Vittringen är stark efter att jag sniffat i hans spår under 35 år.

Åke J. Ek var inte medlem i gruppen i Swedenborgskyrkan. Nyman nämner honom bara därför att Werner Öhrn, Mita Marinkovic och Vibenius var medlemmar både i gruppen och i Eks FBU-grupp.
Citera
2021-04-21, 20:03
Medlem
NoExcuse4Violences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
277. Swedenborgkyrkan, del 5 – med Jonas Nymanhttps://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/277-swedenborgkyrkan-del-5-med-jonas-nyman

Faktiskt ett intressant spår nu när säcken knöts ihop. Kopplingarna till Grand och polisen kan inte viftas bort. Ingen av de nämnda församlingsmedlemmarna slår mig dock som en mördare. Tror man är något på spåren, men själva gärningsmannen finns utanför kretsen man har fokuserat på i avsnitten.
Citera
2021-04-21, 20:14
Medlem
Någon som som vet om det faktiskt fanns en grupp som kallades Åkes gubbar.
Stay behind grupp?
Många eller få personer i gruppen
Högerextrema?
Gubbar åldersmässigt eller kallades de bara Åkes gubbar för att man leddes av en person som hette Åke?
Citera
2021-04-21, 21:09
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
277. Swedenborgkyrkan, del 5 – med Jonas Nyman

"I sista avsnittet för den här gången om Swedenborgskyrkan berättar Jonas mer om personerna i kretsen kring kyrkan, och leder oss ned på Sveavägen, via en oväntad koppling.

Medverkande:

- Jonas Nyman – research och presentatör

- Tobias Henricsson – inspelning och klippning"

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/277-swedenborgkyrkan-del-5-med-jonas-nyman
Om det skulle vara denna grupp, så står de kvarlevande med ett dilemma: Man är rätt medvetna om Historien - Karl XII, Anckarström - men själva går man inte till Historien riktigt riktigt om man inte kommer ut med det nu snart! - inkl då leder det hela i bevis förstås. :-o
Senast redigerad av elyson 2021-04-21 kl. 21:21.
Citera
2021-04-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Går det att få veta det? Är inte själva poängen med maskandet att vi inte ska få namnen på UL? Jag är intresserad av sakinnehållet i förhören först och främst. Men som du säger vore det givetvis utmärkt att få vittnenas namn.

Jo, men om du vet att det i en viss beställning finns förhör med personer a b c d en så kan du om du beställer utifrån dessa namn i separata förfrågningar skilja vilka dokument som hör till vilken person. Även om namnet ifråga är maskat. Beställer man allt i klump så kan det bli jobbigt att i eftehand separera.
Citera
2021-04-21, 22:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Swedenborgskyrkan tycker jag känns som konspirationsteoretisk dynga. Big surprise att några högerextrema känner varandra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in