2021-04-21, 21:29
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Som elflyget skulle vara en lösning på vadå? Bullerproblemen som kommer att kvarstå?
Vad är en resurs, någonting som alla andra ska betala för, för att några har en hobby att flyga. Och kungen får väl ta sitt flygplan från Arlanda istället. Ambulansflyget ska läggas ned, då länen/regionerna inte vill betala för detta. Några reguljärflyg finns knappt sedan man tvingade linjeflyg att släppa monopolet (plan-ekonomi) på verksamheten och inga andra har lyckat bedriva någon verksamhet utan att gå i konkurs i marknadsekonomin.

Vad kacklar du om?
På Bromma flyger Air Leap, BRA och Brussels airlines och snart nystartade Skåneflyg.

Ambulansflyget läggs inte ned; det kommer att ägas av regionerna hädanefter. Försvaret utför många flygningar via Bromma.
Citera
2021-04-21, 21:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
F18 Tullinge perfekt!
Ja vi river bostäderna som byggts vid Tullinge, varför inte sätta fart på Skarpnäck igen?
Citera
2021-04-21, 21:31
Medlem
Alonens avatar
Bevara Bromma...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Bromma är ultimat placerat och borde byggas ut för att ta över Arlandas kapacitet

Med en citynära flygplats minskar man miljöpåverkan, tänk på alla bilresor till och från Arlanda idag!

Självklart behövs då fler och längre banor i Bromma och då får man riva hus. Samtidigt frigörs mark vid Arlanda

Lysande ide!

(Sen kan skithögen Bolund flytta till Arlanda...)
Citera
2021-04-21, 21:36
Medlem
VaBanks avatar
Ahhh yes... så snart ärendet är klubbat så kommer korrupta byggfirmor och politiker att vilja ha en del av kakan.

Ett projekt i miljardklassen, här finns det sköna stålar att tjäna för alla involverade.
Citera
2021-04-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja vi river bostäderna som byggts vid Tullinge, varför inte sätta fart på Skarpnäck igen?

Man har redan byggt ett typ Rinkeby redan på den f.d lilla hobby flygplatsen för typ 25 år sedan!
Men som jag också redan sagt gamla Nynäsvägen ligger nästan öde kilometervis platt lättbyggd dessutom nästan folktomt 20 min från stan !
Finns en rätt nybyggd motorväg E73an Stockholm till Nynäsham paralellt med den gamla 73an!
Senast redigerad av Tomatji 2021-04-21 kl. 21:46.
Citera
2021-04-21, 21:42
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det tar 18 minuter med tåg till Arlanda så det är sak samma, men det kanske går fortare med säkerhetskontroll mm på Bromma?
Bortsett från flygen som går till Bryssel är det bara inrikesflyg. Det går betydligt fortare att komma från Bromma till stan än Arlanda.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Och bor man i en jävla håla kanske man inte ska gnälla över att det tar lite tid att förflytta sig till sthlm city. Köp en jävla bostadsrätt på Östermalm om din affärsverksamhet är så tight att allt skiter sig om det tar någon minut längre att resa. Vem fan bryr sig, vi som bor här, runt en miljon, måste ha 10-15minuters marginal VARJE DAG för våra jobbresor.

Det stämmer, jag tittade på hus där utåt en gång i tiden och var på tre visningar det luktade mögel i alla källare.

Fast du får också väga in att man omprövar så klart vad som anses omöjligt och ekonomiskt försvarbart i takt med att marken ökar i värde.
10-15 minuter enkel resa, mmm, snarare minst 20 minuter i realiteten per enkel resa. Det är en del om du ska flyga till och från Stockholm varje vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Manjakis
Befolkningen i Stockholm minskar? Är du full? Hahaha, eller bara dum i huvudet
https://samnytt.se/trendbrott-stockholms-befolkning-minskar/ och där var den diskussionen död.
Citera
2021-04-21, 21:42
Medlem
Det är så klart rätt beslut, man slår samman Brommas och Arlandas trafik, då kan man bygga ut och utveckla Arlanda och göra flygplatsen mer konkurrenskraftig, samtidigt kan man bygga bostäder mm i Bromma, helt rätt beslut, det förstår väl vem som helst?
Citera
2021-04-21, 21:47
Medlem
Citat:
Nej de flesta skiter fullständigt i Bromma, de som använder Bromma älskar flygplatsen.
Att lägga ned är kapitalförstöring och skall givetvis rivas upp efter nästa val.

Jag älskar också själva flygplatsen med tillhörande byggnader som sådan. Jag är inte så insatt i vad det innebär i praktiken men den är väl klassad som ett "byggnadsminne" eller vad det heter så jag hoppas det innebär att man inte bara ska jämna allt med marken utan att något kommer att få finnas kvar som minner om platsens historia.

Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Jag är inte så jävla insatt i detta. Men rätta mig om jag har fel. Är det inte bra att de stänger skiten? De som reser runt är ju mestadels rikemansfolk som kör fram och tillbaka små skitsträckor? Vad spelar det för roll om de stänger det och satsar på järnväg istället? Jag är inte för MP, jag hoppas de åker ur riksdagen. Men måste kunna se opartiskt på problemet. Tror mer detta är ett rikemansproblem.

Ja det är klart att det är det. Dessutom till stor del är det politiker-adeln som drabbas som dom som skriker sig mest hesa i tråden i alla andra sammanhang föraktar och vill göra livet surt för.

Det är ju inte direkt svenne-banans charter till Thailand som drabbas snarare gynnas vanligt folk av att det byggs mer bostäder, inte bara just på den platsen utan också på höjden ännu närmare stan.

Men det är ju en liten klick här inne som hatar allt vad S och MP heter och det är väl snarare det än rationella argument som föranleder missnöjet. Finns det en chans att rikta missnöje mot sittande regering tar man den.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Jag lider med er i Stockholm. Du har helt rätt. Rätt äckligt att politikerna struntar totalt i vad som är bst för Sverige.

Det behöver du inte göra. Det är inget som helst synd om oss. Var vi än i världen vill åka så har vi bussar, tåg, tunnelbanor, flygplats, taxi, hyrbilar, elscotrar, hyrcyklar, färjor och båtar etc på armlängds avstånd ofta 24/7. Vi har det nästan pinsamt bra förspänt jämfört med övriga landet.

Kan man inte se helheten och dom positiva effekterna för majoriteten med detta och gnäller för att det tar 10-15 minuter längre ut till Arlanda är man bara självisk och bortskämd.

Det gynnar mer övriga befolkningen att det byggs fler bostäder och att folk får i alla fall något bättre möjlighet att flytta hit än att en handfull politiker och direktörer får 10 minuter kortare restid för sina flygresor.

Citat:

Varför inte köra igång helikopterplattan i Gamla stan också för kommersiell flygtrafik när vi ändå är i gång. Med bonusen att det också är klassisk mark för folk som ogillar sossar.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-04-21 kl. 21:52.
Citera
2021-04-21, 21:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bortsett från flygen som går till Bryssel är det bara inrikesflyg. Det går betydligt fortare att komma från Bromma till stan än Arlanda.

10-15 minuter enkel resa, mmm, snarare minst 20 minuter i realiteten per enkel resa. Det är en del om du ska flyga till och från Stockholm varje vecka.

https://samnytt.se/trendbrott-stockholms-befolkning-minskar/ och där var den diskussionen död.

Inte för mig, jag tar mig fortare kollektivt till Arlanda från Stockholms innerstad än till Bromma men det är sak samma, i grunden är det frågan om ungefär samma restider men Bromma lär vinna på att det är en mindre flygplats med kortare gångavstånd i terminalen och färre passagerare.
Citera
2021-04-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det är så klart rätt beslut, man slår samman Brommas och Arlandas trafik, då kan man bygga ut och utveckla Arlanda och göra flygplatsen mer konkurrenskraftig, samtidigt kan man bygga bostäder mm i Bromma, helt rätt beslut, det förstår väl vem som helst?

- Bättre bygga söder om stan Tullingev/Nynäshamn på alla sätt Arlanda är inte Stockolm det är ju typ Uppsala !
Citera
2021-04-21, 21:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Man har redan byggt ett typ Rinkeby redan på den f.d lilla hobby flygplatsen för typ 25 år sedan!
Men som jag också redan sagt gamla Nynäsvägen ligger nästan öde kilometervis platt lättbyggd dessutom nästan folktomt 20 min från stan !
Finns en rätt nybyggd motorväg E73an Stockholm till Nynäsham paralellt med den gamla 73an!
Tullinge är bebyggt och banorna delvis upprivna på Tullinge.
Tullinge hade varit perfekt istället för Skavsta men den korrupte sossen Göran Persson myglade flygplatsen till Skavsta.
Men nu har det tåget gått.
Citera
2021-04-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Jag har bott i Bromma hela mitt liv och kan säga att om man ska bygga tusentals eller till och med tiotusentals bostäder på flygfältet måste man göra om vägnätet.

Idag är det köer vid Kvarnbacksvägen, Drottningholmsvägen, Brommaplan, Kvarnbacksrondellen och längs med 275:an och 279:an. Trafiksituationen är ohållbar.

Positivt för alla boende i Johannesfred. Jag kan tycka att man kan göra om flygfältet till en stor stadspark med ett utbud av olika aktiviteter och sporter, löpspår och naturreservat.
gör väl inget med köer..alla kör ju elbilar. Har MP nåt konsekvenstänk??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in