2021-04-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han sa ja indirekt då han gick till henne första gången då hon frågade om han ville komma till henne och diskutera en affär ang huset.
Att det inte fanns något pris eller vad som skulle ingå eller andra villkor då det är ju helt klart utan dessa arbetades fram under dom månader fram tills kontraktets framtagande enligt båda parters önskemål.
Detta var innan dagen för underskriften det är ju helt klart.
Man kan undra vad som generalen, M-gård, samt ev Ul* tutade i honom efter som han gick i gryt.

De sa kort och gott: du får inte leka med oss efter att du sålt till Ebba.
Kalla handen och kallade in artelleriet; god man, generalfullmakt, biståndshandläggare m
Snacka om att marken under honom rämnade!
2021-04-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag menade politiskt konsekvenstänk. Hon borde omedelbart ha insett att bråk om affären med en gammal man skulle skada både henne själv och partiet, oavsett vem som hade rätt och hur tvisten slutade.

Hon borde alltså ha gått med på att häva köpet trots att hon (förmodligen) hade rätten på sin sida.

Konsekvenstänket ska då vara att som politiker aldrig köpa en bostad då det kan gå snett?
Jag tycker det ser värre ut om hon backar och hon kan inte backa då Esb också måste vara med på att backa och ge tillbaka hennes handpenning bland annat.
Det var ett möte för detta men Esb genomförde inte mötet.
2021-04-21, 20:09
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att en skriftlig överenskommelse upphävs om dokumentet förintas ?
Om parterna är överens och ingen lagfart ännu är beviljad har jag svårt att se att det sönderrivna avtalet skulle kunna få liv igen.
2021-04-21, 20:12
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Är det inte oräddhet, tydlighet och handlingskraft man behöver, för att kunna försvara sin rätt och avslöja sanningen?
Hon är konsekvent och viker sig inte för hot!
Konsekvenstänk saknar väl de "intressenter" som drivit detta i bakgrunden av godhet.
Allt kommer att komma fram och det är inte vackert eller luktar särskilt gott.
Visst var det du som kallade Esbjörns "gäng" för anhang?
2021-04-21, 20:28
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det beror helt på om man vill ha avtalat på att man får tillbaka sina ca 500.000:- eller inte.
Vilket tycker du är korrekt förfarande???
Det tycker jag är svårt att ha en bestämd uppfattning om. Men om man river avtalet ska man naturligtvis vara överens även om det ekonomiska.
2021-04-21, 20:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Är det inte oräddhet, tydlighet och handlingskraft man behöver, för att kunna försvara sin rätt och avslöja sanningen? Hon är konsekvent och viker sig inte för hot!
Konsekvenstänk saknar väl de "intressenter" som drivit detta i bakgrunden av godhet. Allt kommer att komma fram och det är inte vackert eller luktar särskilt gott.

Konsekvenstänk är inte att vara konsekvent. Konsekvenstänk är att tänka på konsekvenserna av det man gör.

Jag har inget till övers för Esbjörns "vänner". Sannolikt har Ebba både juridiskt och moraliskt rätt. Min poäng är att hon borde ha hävt köpet trots det. Ibland är det klokt att inte driva sin rätt in absurdum.
2021-04-21, 20:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om parterna är överens och ingen lagfart ännu är beviljad har jag svårt att se att det sönderrivna avtalet skulle kunna få liv igen.

Rent hypotetiskt kan ju vittnena till avtalet fortfarande intyga att det ingicks och vilka villkoren var. Avtalet upphör inte att gälla bara därför att dokumentet förstörs eller försvinner.
2021-04-21, 20:53
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rent hypotetiskt kan ju vittnena till avtalet fortfarande intyga att det ingicks och vilka villkoren var. Avtalet upphör inte att gälla bara därför att dokumentet förstörs eller försvinner.
Men utan skriftligt bevis och inget intresse av parterna att hävda att avtalet finns så verkar det nog mest bara försvinna.
2021-04-21, 20:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Konsekvenstänket ska då vara att som politiker aldrig köpa en bostad då det kan gå snett?

Med tanke på hur många svenska politiker som fallit just pga bostadsfiffel så låter det iofs som ett bra råd.

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tycker det ser värre ut om hon backar och hon kan inte backa då Esb också måste vara med på att backa och ge tillbaka hennes handpenning bland annat. Det var ett möte för detta men Esb genomförde inte mötet.

Folk kommer alltid att tycka synd om en "värnlös" åldring. De tänker på anhöriga som kanske inte alltid förstod vad de gjorde de sista åren i livet. Därför var det korkat av Ebba att ge sig in i den här striden. Även om hon vinner i tingsrätten så har hon redan förlorat i folkdomstolen.
2021-04-21, 20:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men utan skriftligt bevis och inget intresse av parterna att hävda att avtalet finns så verkar det nog mest bara försvinna.

Visst, men någon av parterna kan ju ändra sig och hävda att avtalet fortfarande gäller (vilket det gör). Precis som Esbjörn ändrade sig.
2021-04-21, 21:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det tycker jag är svårt att ha en bestämd uppfattning om. Men om man river avtalet ska man naturligtvis vara överens även om det ekonomiska.

Och om återbetalningsskyldig part beslutar sig för att sonika låta bli att betala igen överenskommen summa pengar? Hur bra blir det med ett muntligt avtal, jämfört med ett skriftligt?
2021-04-21, 21:34
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Man kan riva ett skriftligt avtal i samförstånd direkt efter att det är tecknat. Så fort som någon har getts möjligheter att kopiera det eller använda det i något syfte så skall det även till ett nytt avtal som upphäver det gamla avtalet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in