2021-04-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Man har till exempel inte kunna gå på fotboll, festivaler med mera på ett år nu. Begränsningar i demonstrationsfrihet, begränsningar i öppettider på matställen samt hur många man får vara i varje sällskap med mera.

Har du verkligen helt missat det här?

Det var mer ordet "exceptionell" jag hakade upp mig på som skulle stoppa smittan och det du nämner har ju som sagt pågått länge utan att stoppa smittan och när och vilka fler nya och strängare tilltag som ska sättas in om det inte vänder, tycker som sagt att de har väntat länge nog nu.

Å andra sidan så sa hon ju att de uppenbarligen inte hade några nya restriktioner att komma med i dagsläget.

Det går ju att tolka på många sätt, de har ju sagt länge nu att den nya lagen ger de befogenhet att stänga ner om det behövs, och med dina nämnda begränsningar så borde de väl förstå att de inte räcker till, eller så är de helt enkelt nöjda som det är och tror att vädret och vaccinet ska lösa det så småningom.
Citera
2021-04-21, 16:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Stockholm har onekligen fått ett trendbrott.

”Nu vårdas

90 patienter med covid-19 i intensivvård
453 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

Totalt antal patienter med covid-19 i behov av sjukhusvård: 543 patienter”

Källa. SLL.se
Citera
2021-04-21, 16:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det utsätta sig för smittorisk är farligare än att utsätta sig för vaccinationsrisk.

Fast det gäller ju pensionärer. De kan för det mesta isolera sig i stället för att vaccinera sig. Finns hemkörning av mat och medicin, och annat som behöver handlas.
Citera
2021-04-21, 16:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är fortfarande i livet 10 minuter efter vaccination.

Här sitter även andra levande människor och väntar ut sina 15 minuter. Ingen har zombiebeteende eller annat konstigt uppförande.

Om du har tagit AZ, så är du över bäcken om två veckor...
Citera
2021-04-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

”Nu vårdas

Källa. SLL.se

Japp. Nu öppnas även vaccinationen för 60+:arna. Detta kommer naturligtvis att påverka vården i positiva ordalag framöver.
En sak som bekymrar är dock de mer sociosocialt utsatta områdena i regionen. Jag hoppas de drar runt med vaccin-bussar i dessa områden, likt man sett med testningen.
Men med det sagt så finns det gott om om ljus i Covid-tunneln just nu. Det blir nog en fin vår och sommar ändå.
Citera
2021-04-21, 16:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Då borde ju Södertälje,Stockholm,Malmö med flera vara lika utsatta.

Tror det handlar om studenterna där uppe som verkar fullständigt skita i att det är pandemi.

Södertälje har varit väldigt drabbat. Dom har haft stora problem med privata fester, begravningar och bröllop. De fattiga områdena i Stockholm åkte på en käftsmäll förra våren, efter det är jag osäker på hur det gått.
Citera
2021-04-21, 16:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

”Nu vårdas

Källa. SLL.se

Oj! Det var faktiskt en ganska rejäl nedgång på nästa 30 personer sen igår. Runt 5% alltså, det var inte dåligt.
Citera
2021-04-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Oj! Det var faktiskt en ganska rejäl nedgång på nästa 30 personer sen igår. Runt 5% alltså, det var inte dåligt.

Så i princip i hela landet. Var likadant förra året.
Citera
2021-04-21, 16:48
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hallengrens uttalande på AB:

Hon säger att det införts exceptionella regler för att stoppa smittan.
Och öppnar för fler och strängare tilltag om inte spridningen vänder.

Vad är det för exceptionella regler hon menar ?

Sedan undrar man vad för fler och strängare tilltag som menas när hon säger detta lite senare:

Lena Hallengren säger att regeringen är öppna för nya restriktioner om det behövs, men att de i dagsläget inte har några sådana förslag.
– Hade vi haft nya åtgärder att presentera hade jag presenterat dem, säger hon.

Vad ska man tro på, har de eller har de inte något att komma med, om de har, vad väntar de på ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hallengren har fått direktiv från högre ort (nej, inte den svenska regeringen) och kommer snart bli tvingad att införa nya restriktioner trots att alla siffror pekar på en nedåtgående trend.

Vaccinationskampanjen måste fortsätta då andra intressen ligger bakom.

Magdalena Andersson sitter med ena skinkan på en toppost på IMF och kommer givetvis lyda vad hennes arbetsgivare ber henne om.
Citera
2021-04-21, 16:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är fortfarande i livet 10 minuter efter vaccination.

Här sitter även andra levande människor och väntar ut sina 15 minuter. Ingen har zombiebeteende eller annat konstigt uppförande.

Citat:
10 minuter ja!
Vänta bara ”två veckor”
Då jävlar kommer du var hälften spindel, hälften Löfven
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om du har tagit AZ, så är du över bäcken om två veckor...
Så länge jag inte är nergrävd inom två veckor är jag nöjd och klarar jag fyra veckor ser jag det som en seger över dödsvaccinet oavsett vilket det är.

Mår för övrigt fortfarande bra.
Citera
2021-04-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hallengren har fått direktiv från högre ort (nej, inte den svenska regeringen) och kommer snart bli tvingad att införa nya restriktioner trots att alla siffror pekar på en nedåtgående trend.

Vaccinationskampanjen måste fortsätta då andra intressen ligger bakom.

Magdalena Andersson sitter med ena skinkan på en toppost på IMF och kommer givetvis lyda vad hennes arbetsgivare ber henne om.

Region Uppsala har en halv promille av befolkningen inlagda på sjukhuset nu, DET ÄR FULLT PÅ IVA.

"Just nu ligger Sverige över den andra vågens topp när det gäller coronapatienter på iva-avdelningarna, enligt Socialstyrelsen.

– Där pekar grafen rakt uppåt. Och vad vi tror nu är att det kommer fortsätta peka uppåt under april månad, säger generaldirektören Olivia Wigzell på en pressträff.

Samtidigt larmar akut drabbade Region Uppsala om det värsta läget hittills under pandemin."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppsalas-smitta-skenar-varsta-laget-vi-haft/
Citera
2021-04-21, 17:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det verkar som att vi är totalt rökta mina vänner. Den indiska dubbelmutationen orsakar tydligen totalt kaos i Indien.

Källor från Gujarat berättar att krematorieugnarna där smälter, så högt är trycket. Och över 65% av fallen är under 45 år gamla. Tidigare infektion ger inget skydd och det är tveksamt att vaccination skyddar.

Vi har upplevt både fördrinken och förrätten, men det verkar som att corona nu är redo att servera huvudrätten. Jag tror att vi kan förvänta oss en riktigt mustig gryta.
Jag brukar tycka att dina inlägg vanligtvis är underhållande och bra, men du har en bisarr fixering vid mutationerna. Du påminer lite om en sjundedagsadventist, som kan fungera normalt för det mesta i samhället, men som helt plötsligt får för sig en massa galenskaper.

Har du blivit vaccinerad med mRNA-vaccin så har du skydd mot mutationerna, ok? Du kommer inte bli kremerad.

Det pågår redan nu kliniska tester av boosterdoser mot diverse varianter - dessa utförs av bland annat Pfizer, Moderna, Novavax med mera.

För mRNA-vaccinen så är förväntningen att man kan göra en booster som är inriktat på att vara högeffektiv mot upp till två varianter.

Det som är mest lovande dock är Novavaxs protein subunit-vaccin, som man tror kan användas till en booster som är högeffektiv mot upp till 50 olika varianter. Förstår du vad det skulle innebära? 50. Vi är i början av slutet av pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in