2021-04-21, 14:20
Medlem
NirvanAs avatar
Snart kommer kylan tillbaka, människor kommer huttra inomhus tillsammans, smittan kan då komma att öka eller minskningen avstannar framledes
Citera
2021-04-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men det är ju exakt samma sak i trafiken. Då skulle man till exempel kunna ta bort böter för trafikförseelser eftersom man utsätter sig själv för en risk när man till exempel kör mot rött.

Men det är ju inte detta som är huvudproblemet utan att man utsätter andra för risker. Det finns ju massor av människor i Sverige som struntar i risken att bli smittad, framför allt unga personer som absolut inte tror att de kan bli sjuka eller dö. Men de utsätter alla andra för risken att bli smittade och öka belastningen på vården. Det är dessa personer som kanske avstår från någon aktivitet om de vet att det är olagligt och straffbart att bryta mot reglerna.
I princip, ja. Trafiken skulle fungera ganska bra även om det inte var böter på att köra mot rött. 99% skulle ändå stanna vid rödljus, för att inte köra ihjäl sig själva och varandra.

Samma sak är gäller för lockdowns. 99% av effekten är det som människor gör frivilligt, för att inte smitta sig själva och varandra. Lockdowns och böter är den översta procenten av effekten.
Citera
2021-04-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Skåne har 20% fullvaccinerade, de borde styra Sverige under pandemin.

Det kan inte stämma?

Du menar 20% som har fått första dosen?

Edit..S

20 april 2021 Andel av befolkningen över 18 år

Totalt antal vaccinerade med en första dos: 227528 20,7 %

Totalt antal fullvaccinerade: 93011 8,5 %
Citera
2021-04-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Snart kommer kylan tillbaka, människor kommer huttra inomhus tillsammans, smittan kan då komma att öka eller minskningen avstannar framledes

Kanske där du bor i Norrland.

Här i Skåne utlovas strålande solsken framöver också. I helgen 11 grader i skuggan (15-16 i solen).

Skåne har hanterat detta föredömligt och är i särklass den region som klarar Covid-19 bäst. Säkerligen mycket på grund av det gynsamma vädret.
Citera
2021-04-21, 14:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Skåne har 20% fullvaccinerade, de borde styra Sverige under pandemin.

Jag vill inte dissa Skåne, de jobbar på bra på många olika sätt.
Men 20% fullvaccinerade är inte alls vad Skåne har. Däremot 20,7 % som har fått 1 dos.
Citera
2021-04-21, 14:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ser att region Uppsala nu skickar patienter till andra regioner med bättre smittsituation och som erbjudit sin hjälp. Jag måste säga att den svenska vården övergått alla mina förväntningar i det avseende att vi faktiskt klarar av denna pandemi utan att ta hjälp av andra länder. Hjälp mellan grannländer är ju något man sett nere på kontinenten under pandemin men svenskt vårdväsende imponerar storligen.

Jag håller med om att vården klarat detta på ett excellent sätt. Jag tror inte att strategin att flytta patienter är lika populärt bland sjukvårdspersonal då detta ökar risken för allvarligt sjuka patienter betydligt för värre sjukdom och död. Tyvärr.

Intressant att Benjamin igår tog upp att 18 januari på PK med FoHM sa Anders Tegnell att det inte fanns några indikationer på att vi hade den brittiska varianten i Sverige eller skulle få. Igår fick han stå till svars och förklarade detta faktum att ingen i världen kunde förutse hur varianterna kunde sprida sig. En av få gånger jag hörde Anders Tegnell staka sig lite. Man måste ju beundra ATs lugn tålmodighet att svara på frågor från media (även om dessa bara skrapar på ytan av smittskyddsarbetet).
Citera
2021-04-21, 14:28
Medlem
Med tanke på att två miljoner har fått första sprutan och en miljon har haft det borde man ha sett något på smittspridningen, men det har man inte. Så hur effektivt är egentligen vaccin och immunitet?
Citera
2021-04-21, 14:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Med tanke på att två miljoner har fått första sprutan och en miljon har haft det borde man ha sett något på smittspridningen, men det har man inte. Så hur effektivt är egentligen vaccin och immunitet?

Min tolkning är att de som blivit vaccinerade är "grupper" som inte bidrar till hög smittspridning i samhället. De springer inte på krogar, arbetar eller går och hämtar ungar på förskolan eller skolan, eller åker kollektivtrafik varje dag.

Snart kommer vi till nivå 4 då kommer vi efter några månader ser effekterna av vaccinerna klarare. Om du ser på dödsfallen kontra smittspridningen så har dödstalen minskat betydligt. Det indikerar att vi har en effekt på vaccinerna, då det är mest de äldre och sköra som dör (de på äldreboenden tex).
Citera
2021-04-21, 14:34
Medlem
Villons avatar
Citat:
Hur vet du att sittspridningen hade sett likadan ut utan de faktorer du nämner?
Citera
2021-04-21, 14:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Varför dra slutsatser när du inte ens förstår den mest grundläggande fakta?

Jag ger dig en liten hint.
Vilka är det som vaccinerats hittills?
Tror du att dessa bidragit mycket till smittspridningen tidigare?
Citera
2021-04-21, 14:40
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det gäller att veta vilken, skit och hur mycket skit man tål. Tror inte hyposensibilsering med covidvirus skulle vara hälsosamt för särskilt många över 50 och ödesdigert för 70+.

Riskerna verkar följa badkarskurvan, där yngre ligger längs de flacka delen och alla äldre längs den branta delen av kurvan.

Jag tror att en 25 åring har stor chans att springa över motorvägen i mörkret utan att bli påkörd men Agda som inte orkar springa gör nog klokt i att inte försöka.

Ja så är det, jag tänkte mer förkylningar i allmänhet som du nämde. Covid ska man såklart försöka undvika om man är äldre men är man under 40, frisk och normalviktig så är i alla fall inte jag orolig.
Citera
2021-04-21, 14:40
Medlem
Citat:

Gruppen under 50 år står nästan för hela ökningen vi sett sedan botten i våras och i denna grupp är väldigt få vaccinerade.

Grupperna 0-9 och 10-19 verkar dessutom stå för en stor del av ökningen. Om det beror på att man inte testade dessa grupper innan (tänker främst på 0-9) eller om smittspridningen faktiskt är så mycket större i dessa åldersgrupper pga den brittiska mutationen vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in