2021-04-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Smittspridningen fortsätter att sjunka markant. Man såg det igår och man ser det idag.

Med våren, solen, allt bättre väder och snart 1/3 av alla vuxna vaccinerade med först dos är det ganska logiskt att smittspridningen sjunger rejält.

Hoppas restriktionerna lättas nu den 2:a maj allt annat vore fel.

Jag är inget fan av lockdowns och restriktioner men det är för tidigt.

Jag tror dessutom inte de kommer göra det med tanke på näsbrännan de fick när de lättade på reglerna i höstas.
Citera
2021-04-21, 14:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dessutom R-värde under 1 i princip i hela landet vilket är en indikation på att det kommer fortsätta rasa.
Jag har inte sett några nya R-värden?

Däremot har de presenterat nya testsiffror idag. All-time-high v15 330 000

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2021-04-21, 14:11
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Härligt. Det ska bli intressant att höra om FHM faktiskt nämner att smittan börjar plana ut imorgon på PKn.
Tror att de kommer att vara väldigt återhållsamma. Lär heta ”möjlig inbromsning, men för tidigt att säga något” - vilket i det här läget nog är bra kommunikation.
Citera
2021-04-21, 14:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Härligt. Det ska bli intressant att höra om FHM faktiskt nämner att smittan börjar plana ut imorgon på PKn.
Man vill nog ha en längre tidserie än 2-3 dagar skulle jag tro.
Men trendlinjen pekar just nu åt rätt håll.
Citera
2021-04-21, 14:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tror att de kommer att vara väldigt återhållsamma. Lär heta ”möjlig inbromsning, men för tidigt att säga något” - vilket i det här läget nog är bra kommunikation.
Mer än "bra" kommunikation. Det är det enda som man kan säga i ett läge där det väger.

Får vi en ökad sprining av valfri mutation, så kan dagens glädjande siffror snabbt ändras till sorg.
Citera
2021-04-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Verkligen. Om något har dom varit för tama i sin kommunikation tidigare och jag ser det som positivt om dom i det här fallet "överdriver" lite för att folk ska orka "hålla i, hålla ut" några veckor eller månader till. Håller heller inte med om att andra maj är en bra tidpunkt för att ändra rekommendationer. Tror och hoppas snarare att det blir en liten bit in i juni.
Citera
2021-04-21, 14:15
Medlem
Skåne har 20% fullvaccinerade, de borde styra Sverige under pandemin.
Citera
2021-04-21, 14:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Om det är Karin som tuggar, så kommer det säkert nämnas. Tycker hon är den enda från FHM som pratar rakt och tydligt baserat på fakta/statistik.

Tegnell harklar 80% av PKn, och det ända man hör honom säga är att vi har en fortsatt ökning av smittan Sverige, samtidigt som powerpointen i bakgrunden visar det motsatta.

Håller verkligen med om Karin. Otroligt bra att förklara och också inställd på att förklara komplicerade virologiska saker på ett sätt så alla kan förstå.
Ang. smittspridningen ser det ju bättre ut än på några veckor. Vad kan detta bero på tror ni i tråden? Igår på PK lät det inte alls lika positivt, det var mycket fokus på hur "allvarlig smittspridningen var, hög och stor allvarlig påverkan på vården. Anders Tegnell brukar ju inte vara den negativa typen precis (smiley).
Han brukar ju i stormens öga stå och säga att vi "hoppas tror och ser fram" emot lägre smittspridning.

Blev lite konfunderad. Men han kanske fått tillsägelse att han måste varna befolkningen nu så vi får ner smittspridningen så allting kan öppna. Vilket vore smart!
Citera
2021-04-21, 14:18
Medlem
Det som hade varit intressant att veta är hur smittspridningen ser ut bland dessa som dels fått 1:a sprutan men också bland dom som är färdigvaccinerade. Det hade någonstans gett oss svaret på också hur väl vaccinet skyddar och om dessa som är vaccinerade kan börja leva som vanligt.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Om det är Karin som tuggar, så kommer det säkert nämnas. Tycker hon är den enda från FHM som pratar rakt och tydligt baserat på fakta/statistik.

Tegnell harklar 80% av PKn, och det ända man hör honom säga är att vi har en fortsatt ökning av smittan Sverige, samtidigt som powerpointen i bakgrunden visar det motsatta.
I går kunde han ju inte ens dem. Så tittar han ens på dem innan presskonferensen?
Citera
Medlem
Ser att region Uppsala nu skickar patienter till andra regioner med bättre smittsituation och som erbjudit sin hjälp. Jag måste säga att den svenska vården övergått alla mina förväntningar i det avseende att vi faktiskt klarar av denna pandemi utan att ta hjälp av andra länder. Hjälp mellan grannländer är ju något man sett nere på kontinenten under pandemin men svenskt vårdväsende imponerar storligen.
Citera
2021-04-21, 14:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Skåne har 20% fullvaccinerade, de borde styra Sverige under pandemin.

Jag har tidigare utropat Alf i Skåne som ny samordnare och kommunikatör för allt smittskyddsarbete i Sverige. Så jag håller med 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in