Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Inget land har beställt "för mycket" eftersom ni kommer behöva ta detta varje år.
Alltså 20 000 svenskar ska, enligt Vaccinsamordnaren vaccinera sig varje dag. För all framtid.
Ett bra sätt att bekämpa arbetslösheten kanske, alla jobbar med att vaccinera varandra mot Covid.
Så tror jag inte att det kommer att bli, och jag kan inte minnas att någon officiell person i den här soppan har sagt det heller. Har du en länk? Det närmaste är väl att Bergström har sagt, att vi kanske kommer att behöva en tredje dos i höst.
Om jag får gissa, så kommer bara riskgrupper att vaccineras gratis i det offentliga kommande höstar (från hösten 2022). Vid det laget kommer det här vaccinet att vara ett bland andra, och folk som inte är riskgrupp men ändå vill vara helt säkra, kan gå till privata vaccinationsföretag och betala för sin årliga spruta. Precis som de kan göra med influensavaccin och pneumokockvacccin, samt påfyllnadsdoser i grundskyddet efter några par decennier.
Jag tror att samhället i framtiden endast kommer att bedriva vaccinkampanj riktad mot hela befolkningen, om covidviruset muterar rejält, och det börjar komma rapporter från utlandet om uppblossande smitta och ett betydande antal dödsfall.
...och för dom som idag är barn och tonåringar, kommer detta coronavirus bara att vara ett i mängden av coronavirus. För förr eller senare kommer de antingen att plocka upp det någonstans (de som inte redan har haft det), eller låta sig vaccineras mot det, och för dom - som mött det så tidigt i livet - kommer sjukdomen inte att bli värre än en förkylning. Problemet med ett nytt virus uppstår ju, när övre medelålders och äldre, eller av andra anledningar sköra människor, möter att nytt virus som de inte har något som helst immunförsvar emot. Då blir det så många svårt sjuka och döda som vi har sett nu.