Citat:
Jag är enig i att vissa sektorer som tidigare var offentlig verksamhet privatiserats inte borde ha gjort det, med det avser jag primärt infrastruktur. Ledningsnät, vägar, järnvägar (Arlanda Express som har eget spår och monopol) osv, men driften av svenska sjukhus och skolor utanför det offentliga är oftast mer effektiv och välskött. Så jag tror det varierar stort från fall till fall. Det är sannolikt inte högre dödstal på privata äldreboenden än de i offentlig regi, snarare är det det ständiga bytet av personal och introduktionen av bristfälligt utbildad personal som är problemet. Den i sig är mer ett resultat av fackföreningarnas (och socialdemokraternas) kamp för att göra det i princip omöjligt för företag att avskeda dåliga arbetstagare när de erhållit fast anställning. Då kan arbetsgivaren inte ersätta olämpliga personer med bättre lämpade. Lösningen blir då att inte fastanställa folk, rent kontraproduktivt avseende vad facken önskade uppnå m a o.
Men i Sverige smygexproprieras det i sektor efter sektor och äganderätten (som är fundamentet i alla positivt utvecklade länder och regioner) genom myndighetskontroll, förbud och begränsningar som införs - drivet av vänstern och socialdemokraterna (och nu ofta även EU som blivit ett omfördelningsprojekt primärt). Rådigheten över dina egna medel och tillgångar är satt under press.
Socialdemokraterna är drivande i denna process som inte minst nu under pandemin har visat att de gärna slänger skattemedel över kulturarbetare, idrottsklubbar, statligt ägda företag, verk, kommuner och regioner samt de ofta globala storföretagen. Men de privata svenska företagen de får som bäst låna till sin överlevnad eller får tidsbegränsat uppskov med skatteinbetalningar, skatter som dock måste betalas.
Bidragstagarna, de får däremot inga inskränkningar i Socialdemokratins Sverige, oavsett pandemi eller inte. Där har S sina röster.
Men i Sverige smygexproprieras det i sektor efter sektor och äganderätten (som är fundamentet i alla positivt utvecklade länder och regioner) genom myndighetskontroll, förbud och begränsningar som införs - drivet av vänstern och socialdemokraterna (och nu ofta även EU som blivit ett omfördelningsprojekt primärt). Rådigheten över dina egna medel och tillgångar är satt under press.
Socialdemokraterna är drivande i denna process som inte minst nu under pandemin har visat att de gärna slänger skattemedel över kulturarbetare, idrottsklubbar, statligt ägda företag, verk, kommuner och regioner samt de ofta globala storföretagen. Men de privata svenska företagen de får som bäst låna till sin överlevnad eller får tidsbegränsat uppskov med skatteinbetalningar, skatter som dock måste betalas.
Bidragstagarna, de får däremot inga inskränkningar i Socialdemokratins Sverige, oavsett pandemi eller inte. Där har S sina röster.
Även om vi inte står på samma sida av myntet så kommenderar jag din förmåga att hålla en civiliserad diskussion utan påhopp och dylikt. Respekt för det!