2021-04-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det sistnämnda är knappast troligt vid rättsmedicinska obduktioner är personalen oerhört noga med att inte kontaminera den avlidna likaså polisens krimtekniker som gör den första undersökningen på brottsplatsen.

Knappast troligt att en ansvarsfull kvinna, sent på kvällen, mitt under ett chattkonversation, under pågående paketinslagning, går hemifrån i mörkret, lämnar ytterdörren öppen med sitt blivande födelsedagsbarn sovandes på övervåningen. Endast iklädd kort kjol, går 150 meter till baksidan av ett bullerplank vid motorvägen och blir ihjälslagen där av en random person, eller 3 mystiska mållgans i bakhåll pimplandes energidricka.

Försvararna påstår att L klätt sig med kofta och rejäla skor.. för att vara ute en längre stund.
det är inte troligt.
Hon hade en kort kjol på sig, sin gröna fleece som hon ofta hade på sig inomhus och utomhus.
"Rejäla skor", de röda salomonskorna, modell gympa, är det rejäla skor? Antagligen var det dem som stod närmst, hon hade dem ofta till vardags.

Så urbota dumt
Citera
2021-04-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så borde det vara förstås.
Men alla som har arbete med skyddskläder förstår att vi något stadie är någon del av kroppen oskyddad när påklädningen pågår och skyddskläder mm kan bli statiska och dra till sig hårstrån.

Ofta brukar all personal som arbetar med material som har med mordet att göra lämna prover på fingeravtryck osv så att man kan utesluta dom om man inte får träff på de begärda testade personerna. Det är alltid en risk att kriminaltekniker, labbpersonal mm råkar kontaminera ett prov eller en brottsplats, hur noga man än är.

Jag kan aldrig tänka mig att åklagaren skulle säga att hårstrået kunde komma från rättsmedicin om hon inte har prata med dom. Tvärtom, jag skulle tippa att de är de själva som nämnt det.
Just den här åklagaren verkar ju inte sätta objektiviteten högt givetvis ska inte hovrätten godta något annat än att den rättsmedicinska personalen själva vittnar om att de slarvat vid obduktionen samt att hårstrået testas mot närvarande personal
Citera
2021-04-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Knappast troligt att en ansvarsfull kvinna, sent på kvällen, mitt under ett chattkonversation, under pågående paketinslagning, går hemifrån i mörkret, lämnar ytterdörren öppen med sitt blivande födelsedagsbarn sovandes på övervåningen. Endast iklädd kort kjol, går 150 meter till baksidan av ett bullerplank vid motorvägen och blir ihjälslagen där av en random person, eller 3 mystiska mållgans i bakhåll pimplandes energidricka.

Försvararna påstår att L klätt sig med kofta och rejäla skor.. för att vara ute en längre stund.
det är inte troligt.
Hon hade en kort kjol på sig, sin gröna fleece som hon ofta hade på sig inomhus och utomhus.
"Rejäla skor", de röda salomonskorna, modell gympa, är det rejäla skor? Antagligen var det dem som stod närmst, hon hade dem ofta till vardags.

Så urbota dumt
Nu håller jag ju inte med om att LW agerade som en ansvarsfull kvinna men jag håller med om att hon nog inte gick ut för att träffa en okänd person utan någon av sina älskare känd via dna i tvättkorgen eller någon annan
Citera
2021-04-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Låg det utanpå kroppen? Varifrån kommer i så fall uppgiften att det låg i hennes slida?
Det stod inte så. Du får faktiskt börja läsa på i fupen. Du är så ute och seglar och vet inte ens vad du skriver. Och du ljuger och hopoas ingen orkar granska ditt skitsnacck och dina falasarier... jösses. Orka.
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-20 kl. 20:25.
Citera
2021-04-20, 20:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu tror jag allt att du får läsa på. Du beskriver något som inte finns, eller något som du TROR dig veta. Vänner inom citationstecken... Vad ska jag tänka om det. Är du på något sätt avundsjuk på LWs omvittnade dragningskraft hos både män och kvinnor? Hon var väldigt omtyckt. Det går att läsa i varenda vittnesmål. Ja, utom SDs, HDs och dessas anhang.
Citat:
Nu tror jag allt att du får läsa på. Du beskriver något som inte finns, eller något som du TROR dig veta

Det bekräftas i deras konversationer i FUP.

Med "vänner" menar jag att de inte var några riktiga vänner. Riktiga vänner hade gjort som JG och låtit henne ta ansvar för sina val och handlingar. Inte bekräftat hennes offer-BS om att allt var SDs fel och att hon inte gjort något fel. Riktiga vänner törs säga ifrån och ta konflikter. Riktiga vänner hade inte uppmuntrat hennes vendetta med SD och HD.
Citat:
Är du på något sätt avundsjuk på LWs omvittnade dragningskraft hos både män och kvinnor? Hon var väldigt omtyckt. Det går att läsa i varenda vittnesmål.

Ja, alla älskar dig när du är död och ingen ska tala illa om någon som är död. Det hjälper knappast i en mordutredning.

Jag är inte det minsta avundsjuk på hennes trånande skara av män. Jag tycker att det verkar skitjobbigt. För mig räcker det gott och väl med en man. Jag har inte så dålig självkänsla att jag behöver en lista av män som är olyckliga för att jag inte vill ha dem. Jag tycker att det var elakt och grymt av henne att uppmuntra dem med sexchattar och nakenbilder. Få dem att hoppas. För att hon skulle boosta sitt ego?
Citera
2021-04-20, 20:26
Medlem
Citat:
Jag tror också att det är någon av männen i hennes liv känd eller okänd i fupen. Det mesta tyder på SD men inte tillräckligt för att döma utom rimligt tvivel enligt mig. för mycket som spretar ex fibern som hittats på lena och inte kunnat knytas till sd, hårstrået i slidan dna spår som polisen inte gått vidare med att testat mot andra när de inte stämt på SD.

Lena lockades in bakom bullerplanket, troligast av SD under falskt flagg, att det var något med hennes cache eller cacheplats. Kanske han lät ivrig som en kompis som ville henne väl, att han ville visa henne. Något som hade med geo att göra. Lena hann inte ens tänka och känna oro för sitt liv. Just då. Men det blev hon varse i samma stund som hon klev in bakom planket.

Men det var en fälla, hon hann inte undan och det blev hennes död.

Den som inbillar sig att hon lämnar dörren på glänt för att ha sex bakom planket, med vem det än skulle tänkas vara - den personen är ute på helt fel spår (sex tar väl längre än ett par minuter, även med den mest tafflig älskare kan jag tänka mig. Som tror att sex handlar om "a race to the end as soon as possible").

Detta var ett rävspel av högsta ondska av en person som inte tyckte att hon hade rätten att få leva längre.
Citera
2021-04-20, 20:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Håller med dig, det var flamsigt och inget avstyrande eller kraftfullt ifrågasättande. Den enda som hade lite stake var målsägarbiträdet EZ

Det är lättare för målsägarbiträdet då hon inte behöver vara skalig och objektiv på samma sätt som åklagaren.

Åklagaren får inte ställa frågor som är ledande, utan måste ha öppna frågor. Allt detta för att hon har skyldighet att enligt lagen vara objektiv.

Åklagaren måste också tänka på att se till att hela hennes sakframställan täcks i förhör/bevisning och vara uppmärksam på om nya saker framkommer.

Om jag fattar det hela rätt, kan målsägarbiträdet fokusera på väld valda bitar på ett helt annat sätt. Hon behöver inte tänka på att hennes frågor ska vara objektiva på det sätt som åklagaren måste.

Men visst, jag håller med att hon kändes vass.
Citera
2021-04-20, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu håller jag ju inte med om att LW agerade som en ansvarsfull kvinna men jag håller med om att hon nog inte gick ut för att träffa en okänd person utan någon av sina älskare känd via dna i tvättkorgen eller någon annan
.. Vars dna inte finns på ringen menar du?
Citera
2021-04-20, 20:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt på detta flera gånger.
Omtänksamhet, kärlek och värme : det verkar inte ha funnits i varken HDs eller SDs barndom. Kyla.

Sjävklart spiller sådant över till nästa generation. Är man uppväxt med kadaverdisciplin så är det stor risk att detta förs vidare."Det sociala arvet" kallades det för länge sen för att belysa problemet. Många hånade den inställningen, men tack och lov tar man med detta i beräkningen numera när man kartlägger någons uppväxt.
Vart framkommer nåt om detta?

Hon är väldigt uppassad av sin far.
Hennes syster står modern närmare och HD sin far, enligt systern.
Oavsett vad hon påstår är motsättning med sin mor som nåt trauma för depression är det föräldrarna som hon påstår står henne närmast.
De ställer upp i parti och minut, hon förefaller snarare curlad, snudd på sjukdomsvinst.
Hon är med sin syster och mot utomlands i april, mor bjuder, och de har hjälpt henne med flytt, renovering, hon nämner att de har barnen hela sommaren - 18.
Citera
2021-04-20, 20:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Just den här åklagaren verkar ju inte sätta objektiviteten högt givetvis ska inte hovrätten godta något annat än att den rättsmedicinska personalen själva vittnar om att de slarvat vid obduktionen samt att hårstrået testas mot närvarande personal

På vilket sätt tycker du att åklagaren inte är objektiv?
Personligen kan jag säga att eftersom jag inte vet vad slasken innehåller, borde det vara vårt att avgöra hur objektiv icke objektiv hon är.
Försvaret har också möjlighet att begära att vissa saker ska undersökas.
Eftersom försvaret drar upp random gm- kortet utgår jag därför från att de inte har misstankar mot andra i Lenas bekanstskapskrets.

Jag förutsätter att åklagaren på inget vis spekulerar helt fritt.

Vad gäller hårstråt är det ju en specialanalys som har gjorts då det handlar om ett hårstrå med en rot. En mitrokondriell DNA analys kan inte identifiera vems hårstrået är, endast exkludera.

Jag vet dock inte hur mycket material man har kvar att analysera efter den analysen, inte heller varför man inte gått vidare med att utesluta andra såsom personal. Jag förmodar att det finns skäl, sådana som vi i tråden kanske inte varken har kunskap om eller förstår.
Citera
2021-04-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lena lockades in bakom bullerplanket, troligast av SD under falskt flagg, att det var något med hennes cache eller cacheplats. Kanske han lät ivrig som en kompis som ville henne väl, att han ville visa henne. Något som hade med geo att göra. Lena hann inte ens tänka och känna oro för sitt liv. Just då. Men det blev hon varse i samma stund som hon klev in bakom planket.

Men det var en fälla, hon hann inte undan och det blev hennes död.

Den som inbillar sig att hon lämnar dörren på glänt för att ha sex bakom planket, med vem det än skulle tänkas vara - den personen är ute på helt fel spår (sex tar väl längre än ett par minuter, även med den mest tafflig älskare kan jag tänka mig. Som tror att sex handlar om "a race to the end as soon as possible").

Detta var ett rävspel av högsta ondska av en person som inte tyckte att hon hade rätten att få leva längre.
Men å andra sidan hade han inte behövt lura in henne bakom planket om det nu var sd eftersom hon bett honom att komma dit och käka kladdkaka
Citera
2021-04-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På vilket sätt tycker du att åklagaren inte är objektiv?
Personligen kan jag säga att eftersom jag inte vet vad slasken innehåller, borde det vara vårt att avgöra hur objektiv icke objektiv hon är.
Försvaret har också möjlighet att begära att vissa saker ska undersökas.
Eftersom försvaret drar upp random gm- kortet utgår jag därför från att de inte har misstankar mot andra i Lenas bekanstskapskrets.

Jag förutsätter att åklagaren på inget vis spekulerar helt fritt.

Vad gäller hårstråt är det ju en specialanalys som har gjorts då det handlar om ett hårstrå med en rot. En mitrokondriell DNA analys kan inte identifiera vems hårstrået är, endast exkludera.

Jag vet dock inte hur mycket material man har kvar att analysera efter den analysen, inte heller varför man inte gått vidare med att utesluta andra såsom personal. Jag förmodar att det finns skäl, sådana som vi i tråden kanske inte varken har kunskap om eller förstår.
eftersom att hårstråt redan är analyserat så borde profilen på det hårstråt vara dokumenterat bara att ta in lenas tidigare älskare samt hd och se vilka som kan uteslutas nu har ju inte mikokondrie samma bevisvärde kan bara utesluta och sd är utesluten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in