Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Nej, där har du rätt. Ingen lyssnar på en dålig och svag ledare. I pandemier behöver man en stark ledare som folk följer, inte en förklemad fjolla.
Det finns ingen ledare som kan styra beteendet hos befolkningen i Sverige, England eller USA. Det går kanske i Kina, där befolkningen är förtryckt.
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jo det har säkert effekt. De flesta människor känner ett motstånd mot att göra något som är olagligt. Det handlar inte bara om pengarna så klart. Folk vill göra rätt för sig och man vill inte få någon prick i straffregistret.
Sedan handlar det inte heller bara om följsamhet. Stänger man skolor och kollektivtrafik till exempel så minskar spridningen.
Handen på hjärtat, har Tegnell gjort dig mer oförsiktig? Du måste ju som alla andra få din information från fler ställen än från staten. Man gör ju en egen riskbedömning baserat på allt möjligt, som man läser på Flashback, utländska medier, sociala medier m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
OK, jag skriver upp det så har jag det till en tråd om HIV även om det känns lite överspelat i förhållande till covid.
Poängen är att du behöver inte någon lag som förbjuder människor att smittas av ett dödligt virus. Det räcker att informera människor om att de kan dö, så är de försiktiga. Självbevarelsedriften trumfar allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Det råder det nog delade meningar om. Utgår jag från min personliga omvärld så är folk garanterat mer rädda för att bli lagförda än vad de är för viruset.
Nu är det ju inte som att du slängs i fängelse för att du går utomhus i länder som har lockdown. Man har ju en miljon undantag, typ att du får motionera, gå till jobbet osv. Folk maximerar tiden utanför hemmet, inom ramarna för reglerna. Du går till jobbet fast du inte behöver, bara för att komma hemifrån. Du tar vattenflaska och träningskläder när du ska någonstans, så att du kan säga att du tränar om du blir stoppad. Du träffar kompisarna i parken som är öppen. Du äter mat hemma hos någon istället för på restaurangen, osv.
Folk är inte försiktigare för att det är lockdown. De hittar bara andra sätt att uppnå sina mål. Oftast behöver man inte bryta några regler, utan man behöver bara vara lite kreativ. Människor blir väldigt kreativa om man låser in dem.