2021-04-20, 15:47
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut, vaccinationer går som de ska och vaccinet biter genom att minska risken för svår sjukdom och dör.

Dock är det ett faktum att de flesta tidigare pandemier har varat minst 2 år från första utbrottet.
Det är det som jag hänger upp min tanke på.

Trots att viruset är nytt, så är vi människor likadana som vid tidigare nya patogen-smittor.
det här var kanske inte super genomtänkt? så för att skogsbränder varade i 2 månader förr så kan vi räkna med att de varar lika länge nu? när teknologin förändras så förändras givetvis även somliga händelseförlopp då man har andra verktyg att påverka dem.
Citera
2021-04-20, 15:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 37
Nya fall: 16 698

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 36, 35
Senaste tisdagssiffror nya fall: 19 126, 21 813
Jag blev glad av att se siffrorna i dag, hoppas det håller i sig och minskar ännu snabbare.

Jag ser att bekräftade fall på bekräftelsedatum per vecka också är en minskning förra veckan från veckan innan.

Kanske vi kan få en riktigt fin och bra sommar i år!!
Citera
2021-04-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eh. Ja. Som alla länder med minskad smittspridning helt enkelt..

Förstår inte vad du är ute efter?

Du är nog en av få som är övertygad om att t.ex Uppsala har låg smittspridning när de samtidigt har överfullt på IVA.
Citera
2021-04-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vart fan hittar du de siffrorna? Då jag kollar på C19.se så är det snarare:

Tisdag vecka 14 - 6817 fall
Tisdag vecka 15 - 8974 fall
Tisdag vecka 16 - 16956 fall

Jag fattar ju att de räknar på nåt annorlunda sätt men att säga att det minskar fattar jag inte riktigt.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Bekräftade fall efter rapportdatum

Det du visar för Tisdag vecka 14 och 15 är hur många fall som bara tillhör Tisdagen medans siffran 16956 som rapporterades idag är för fyra dagar.

Kollar du i imorgon efter rapportering på C19 så kommer tisdagens siffra sjunka rejält när man kollar "fall idag".

Edit:

C19 visar "fall idag" konstigt.

Senaste veckan visar de utan att placera fallen på rätt dag - dvs det blir en stor klump på tisdagen efter 3 dagar med noll fall men längre tillbaka så finns det helt plötsligt fall på helgerna.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-04-20 kl. 15:59.
Citera
2021-04-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Bekräftade fall efter rapportdatum

Det du visar för Tisdag vecka 14 och 15 är hur många fall som bara tillhör Tisdagen medans siffran 16956 som rapporterades idag är för fyra dagar.

Kollar du i imorgon efter rapportering på C19 så kommer tisdagens siffra sjunka rejält när man kollar "fall idag".

Aha, tackar för svaret. Då är jag med.
Citera
2021-04-20, 15:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det här var kanske inte super genomtänkt? så för att skogsbränder varade i 2 månader förr så kan vi räkna med att de varar lika länge nu? när teknologin förändras så förändras givetvis även somliga händelseförlopp då man har andra verktyg att påverka dem.

Då inget av vaccinen har en steriliserande verkan, så kommer smittan att fortsatt kunna spridas bland en redan vaccinerad population. Detta kan i förlängningen leda till att viruset utvecklas i en riktning som gör det bättre på att smitta redan vaccinerade individer.

Därför är det vettigt att ha restriktioner på plats ett tag till.

Vad har skogsbränder med epidemier att göra, liknelsen haltar.
Citera
2021-04-20, 16:22
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Håller med. Respekten för viruset försvinner i takt med att man själv eller anhöriga har gått igenom infektionen utan några som helst konstigheter alls. Jag gillar generellt den mer avslappnade attityd man har till Covid-19 i Sverige. Viruset känns jävligt avdramatiserat.

Visst är det så, jag har 5 närstående som haft infektionen, 4 av dem hade lindrig sjukdom. Bara en av dessa behövde sjukhusvård en längre period, men han var också äldst samt astmatiker.
Citera
2021-04-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Inte titta på historien säger du, samtidigt som du refererar till andra historiska smittor.

Det finns absolut ingenting i dagsläget som säger att vi undslipper större utbrott kommande höst.
Det är ett 50/50-fall helt enkelt.

Jo det gör det. Vaccineringen.
Citera
2021-04-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag blev glad av att se siffrorna i dag, hoppas det håller i sig och minskar ännu snabbare.

Jag ser att bekräftade fall på bekräftelsedatum per vecka också är en minskning förra veckan från veckan innan.

Kanske vi kan få en riktigt fin och bra sommar i år!!

Japp, jag med.
FHM har ju förutspått sedan länge en vändning i slutet av April. Kanske får de rätt i spåkulan denna gången.

Det är ju en ganska kraftigt minskad Tisdagssiffra vi ser. Resten av veckan blir spännande.
Citera
2021-04-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Japp, jag med.
FHM har ju förutspått sedan länge en vändning i slutet av April. Kanske får de rätt i spåkulan denna gången.

Det är ju en ganska kraftigt minskad Tisdagssiffra vi ser. Resten av veckan blir spännande.
Ja om det inte minskar så är det ju konstigt. Vi hade ju ungefär samma situation förra våren och då bärjade det väl att minska vid den här tiden. Men då hade ju inte alls lika många haft sjukdomen eller blivit vaccinerade. Till sommaren är nog smittan nere på väldigt låga nivåer.
Citera
2021-04-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja om det inte minskar så är det ju konstigt. Vi hade ju ungefär samma situation förra våren och då bärjade det väl att minska vid den här tiden. Men då hade ju inte alls lika många haft sjukdomen eller blivit vaccinerade. Till sommaren är nog smittan nere på väldigt låga nivåer.

Västra Götaland rapporterar ca 1000 färre fall än förra tisdagen.
Även Sthlm har hittills rapporterat kraftigt minskade siffror mot förra veckan.
Skåne marginellt färre.
Citera
2021-04-20, 16:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tackar

Där finns angivet att den nu är 60% av fallen vilket borde betyda att den är mer smittsam än den tidigare varianten. Den har gått från 0 vid årskiftet.
Dock inget om den är mer dödlig.

Indien / grafiskt.

http://images.hindustantimes.com/images/app-images/2021/4/p7-16apr.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in