2021-04-20, 15:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Till hösten var väl att ta i kanske, men att restriktionerna kommer ligga två år till är väl endast trångsynt enligt mitt tycke.

Ponera att vaccineringen går som man planerat, samt vaccinets effekt. Spelar det då någon större roll om smittan finns ute i samhället förutsatt vaccinet faktiskt motverkar ''svår'' sjukdom? Om personer inte blir svårt sjuk finns det väl ingen anledning att ha betydande restriktioner, men nu är jag ju varken läkare eller epidemiolog.
Absolut, vaccinationer går som de ska och vaccinet biter genom att minska risken för svår sjukdom och dör.

Dock är det ett faktum att de flesta tidigare pandemier har varat minst 2 år från första utbrottet.
Det är det som jag hänger upp min tanke på.

Trots att viruset är nytt, så är vi människor likadana som vid tidigare nya patogen-smittor.
Citera
2021-04-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut, vaccinationer går som de ska och vaccinet biter genom att minska risken för svår sjukdom och dör.

Dock är det ett faktum att de flesta tidigare pandemier har varat minst 2 år från första utbrottet.
Det är det som jag hänger upp min tanke på.

Trots att viruset är nytt, så är vi människor likadana som vid tidigare nya patogen-smittor.

Ja man ska nog inte titta för mycket på historien. Det finns smittor som har hållit på kortare också. Men spanska sjukan höll på i ett par år och muterade. Men då fanns inget vaccin vad jag vet.

Men när det gäller nuvarande pandemi så är det lite för tidigt att uttala sig. Det finns många frågetecken när det gäller immunitet och vaccin. Vi vet ännu inte exakt hur de nya mutationerna beter sig. Kan de infektera någon som tidigare har varit sjuk eller är vaccinerad.

Men om det visar sig att vaccin eller genomgången sjukdom skyddar mot alla mutationer så bör vi närma oss slutet på denna pandemi. Till sommaren kommer det troligen att minska rejält och sedan skall det inte bli något större utbrott i höst.
Citera
2021-04-20, 15:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Man testar färre som har covid därför "minskar" smittspridningen. Det är fullt på IVA Uppsala nu, dags att vakna eller sluta förneka.

Allt väl?

Just nu ser smittspridningen ut att plana ut. Att det är fullt i Uppsala är ju ett resultat av den smittspridning som skedde för flera veckor sedan.
Du kan inte hävda att smittan inte minskar för att antalet på iva fortfarande ökar..
Citera
2021-04-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Allt väl?

Just nu ser smittspridningen ut att plana ut. Att det är fullt i Uppsala är ju ett resultat av den smittspridning som skedde för flera veckor sedan.
Du kan inte hävda att smittan inte minskar för att antalet på iva fortfarande ökar..

Nej jag hävdar att smittspridningen "minskar" för att man testar färre som har covid.
Citera
2021-04-20, 15:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja man ska nog inte titta för mycket på historien. Det finns smittor som har hållit på kortare också. Men spanska sjukan höll på i ett par år och muterade. Men då fanns inget vaccin vad jag vet.

Men när det gäller nuvarande pandemi så är det lite för tidigt att uttala sig. Det finns många frågetecken när det gäller immunitet och vaccin. Vi vet ännu inte exakt hur de nya mutationerna beter sig. Kan de infektera någon som tidigare har varit sjuk eller är vaccinerad.

Men om det visar sig att vaccin eller genomgången sjukdom skyddar mot alla mutationer så bör vi närma oss slutet på denna pandemi. Till sommaren kommer det troligen att minska rejält och sedan skall det inte bli något större utbrott i höst.
Inte titta på historien säger du, samtidigt som du refererar till andra historiska smittor.

Det finns absolut ingenting i dagsläget som säger att vi undslipper större utbrott kommande höst.
Det är ett 50/50-fall helt enkelt.
Citera
2021-04-20, 15:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Låg siffra i Stockholm 732 personer. Sist det var under 700 en tisdag var i slutet på mars.

Ser att IVA sjunkit också.
Citera
2021-04-20, 15:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Nej jag hävdar att smittspridningen "minskar" för att man testar färre som har covid.

Eh. Ja. Som alla länder med minskad smittspridning helt enkelt..

Förstår inte vad du är ute efter?
Citera
2021-04-20, 15:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Fantastiskt aggressiv tysk som ställde frågor!

Bra att han trycker på Tegnell, men han verkade helt klart lite efterbliven.
Att som journalist medvetet misstolka en skrivning och mala om detta är ju ganska amatörmässigt.
Vill man klämma åt Tegnell, så behöver man ju inte misstolka precis. Finns ju lite att ”ta av” så att säga..
Citera
2021-04-20, 15:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man vet läget börjar ljusna när alarmister likt dig själv börjar babbla om smittspridning per capita snarare än dödsfall. Det vore också bra om hänsyn togs till utförda tester per capita.

Jag har inte käftat om dödsfall sen i maj 2020, jag har käftat om smittotal p.g.a det osäkra läget ang. långtidsskador av covid.
Citera
2021-04-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tisdag vecka 14 - 21 813 fall
Tisdag vecka 15 - 19 126 fall
Tisdag vecka 16 - 16 698 fall

Menar du att 16.000 är ett så otroligt stort tal att det inte kan vara en minskning - trots att det faktiskt är en minskning?

Vart fan hittar du de siffrorna? Då jag kollar på C19.se så är det snarare:

Tisdag vecka 14 - 6817 fall
Tisdag vecka 15 - 8974 fall
Tisdag vecka 16 - 16956 fall

Jag fattar ju att de räknar på nåt annorlunda sätt men att säga att det minskar fattar jag inte riktigt.
Citera
2021-04-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut inget magiskt!
Men en "klassisk" pandemi har varat ca 2 år innan den lugnat ner sig.

Skillnaden är väl just att vi aldrig fått ut vaccin så fort som den här gången i någon tidigare pandemi.
Citera
2021-04-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fantastiskt aggressiv tysk som ställde frågor!

Bra att han trycker på Tegnell, men han verkade helt klart lite efterbliven.
Att som journalist medvetet misstolka en skrivning och mala om detta är ju ganska amatörmässigt.
Vill man klämma åt Tegnell, så behöver man ju inte misstolka precis. Finns ju lite att ”ta av” så att säga..

Han var pinsam. Och till råga på allt så representerade han mitt hemlän. Men kul att se att Tegnell för en gångs skull blev lite småsur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in