2021-04-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Ser ju ut som det håller på och plana ut. Men när man lyssnar på Tegnell så verkar det däremot som det inte alls viker, utan istället ökar. Så vad är egentligen sanningen?

Vid nedgångar har FHM uppvisat viss klokhet och inte haft för bråttom att blåsa faran över.
Konstigt nog har de uppvisat samma beteende vid uppgångarna. Rena rama konstinstallationen Tegnell och kompani.
Citera
2021-04-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, det är verkligen en gåta. Vad sjutton väntar de på? Jättekonstigt. Jag var med om en liknande grej nyligen vid en järnvägsövergång. De där randiga pinnarna var nere och en massa folk stod o väntade. Helt obegripligt faktiskt.

Förstår inte din jämförelse? Att bli överkörd av ett tåg i full fart är en mer eller mindre säker död för alla, medens detta virus utgör inget direkt hot emot de flesta. Så det finns inga bra anledningar till varför man tar bort den lilla frihet människor hade och gör så att människor får svårt att få mat på bordet, bara för såkallat bekämpa detta virus. Om man nu brydde sig så mkt om människorna så skulle man istället lagt resurserna på vården etc istället för gett dem till sina polare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det råder det nog delade meningar om. Utgår jag från min personliga omvärld så är folk garanterat mer rädda för att bli lagförda än vad de är för viruset.
Håller med. Respekten för viruset försvinner i takt med att man själv eller anhöriga har gått igenom infektionen utan några som helst konstigheter alls. Jag gillar generellt den mer avslappnade attityd man har till Covid-19 i Sverige. Viruset känns jävligt avdramatiserat.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det är verkligen en gåta. Vad sjutton väntar de på? Jättekonstigt. Jag var med om en liknande grej nyligen vid en järnvägsövergång. De där randiga pinnarna var nere och en massa folk stod o väntade. Helt obegripligt faktiskt.

Han kanske inte förstår din ironi. Men verkligheten är ju att fängelset NZ har betydligt mindre restriktioner än Sverige. Det är bara när det gäller inresa från annat land som de har stränga regler.
Dessutom samarbetar de med Australien så dit kan man resa utan karantän eftersom Australien är lika smittfritt som NZ.
Citera
2021-04-20, 14:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Restriktionerna kommer att vara borta till hösten.
Det tror jag inte att de kommer att vara.
Även vaccinerade kan smitta, och det kommer man att vilja förhindra i största mån.

Om vi tillåter en återgång till "normalitet" tidigare än våren 2022 är risken stor att (nya) mutationer får fäste bland befolkningen. Och då startar cirkusen på nytt.

Så våra restriktioner kommer att vara aktiva länge ännu, bara att hålla i.
Citera
2021-04-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nu pratade jag inte om Nya Zeeland där, utan hela världen. Men nya zealand har inte tagit bort restriktionerna heller. Det är ett fängelse, det du beskriver.

Skillnaden är att Nya Zeeland kan gå tillbaka till det fria samhället så småningom igen Sverige kan inte återuppliva alla sina covid-döda.
Citera
2021-04-20, 14:34
Medlem
Citat:
Förstår inte din jämförelse? Att bli överkörd av ett tåg i full fart är en mer eller mindre säker död för alla, medens detta virus utgör inget direkt hot emot de flesta. Så det finns inga bra anledningar till varför man tar bort den lilla frihet människor hade och gör så att människor får svårt att få mat på bordet, bara för såkallat bekämpa detta virus. Om man nu brydde sig så mkt om människorna så skulle man istället lagt resurserna på vården etc istället för gett dem till sina polare.

Lite pyttipanna där av samhällskritik och okunskap kring covid utan någon större skärpa.

Min tågilllustration handlade om att vissa saker, som vad FHM och regeringen nu väntar på, är så uppenbara att det är roligare att skoja om tramsigheten. Du vet ju vad de väntar på egentligen och du är ju fri att göra nästan precis vad du vill (du vet att vi har lagar även när det inte är pandemi?) - exakt vad är det som just du bara måste göra som du inte får göra? Demonstrera för kallare klimat på Mynttorget, gå på bastuklubb?
Citera
2021-04-20, 14:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Håller med. Respekten för viruset försvinner i takt med att man själv eller anhöriga har gått igenom infektionen utan några som helst konstigheter alls. Jag gillar generellt den mer avslappnade attityd man har till Covid-19 i Sverige. Viruset känns jävligt avdramatiserat.
Min "oro" (läs mer som engelskans concern) ökar nu när folk i allmänhet börjar ställa frågor om det inte är dags att skala ner restriktioner.

Jag ser en risk att vi genom detta kommer att slappna av för snabbt, och då bjuda in viruset på nytt.
Citera
2021-04-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ja, lite som barnfamiljer som vill ha dörren stängd på natten i ett myggdistrikt på sommaren. Helt vidrigt att stänga in sina barn sommarstugor på det viset. Tält med för den delen, rent övergrepp att stänga tältduken.

Om du vill låsa in dig i ett rum för resten av ditt liv för det finns myggor ute, så ska du givetvis få göra det. Men det är en skillnad på det och då staten tvingar alla att låsa in sig i ett rum för det finns myggor ute. Alla ska få göra sin egen riskbedömning.
Citera
2021-04-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det tror jag inte att de kommer att vara.
Även vaccinerade kan smitta, och det kommer man att vilja förhindra i största mån.

Om vi tillåter en återgång till "normalitet" tidigare än våren 2022 är risken stor att (nya) mutationer får fäste bland befolkningen. Och då startar cirkusen på nytt.

Så våra restriktioner kommer att vara aktiva länge ännu, bara att hålla i.

Till hösten var väl att ta i kanske, men att restriktionerna kommer ligga två år till är väl endast trångsynt enligt mitt tycke.

Ponera att vaccineringen går som man planerat, samt vaccinets effekt. Spelar det då någon större roll om smittan finns ute i samhället förutsatt vaccinet faktiskt motverkar ''svår'' sjukdom? Om personer inte blir svårt sjuk finns det väl ingen anledning att ha betydande restriktioner, men nu är jag ju varken läkare eller epidemiolog.
Citera
2021-04-20, 14:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Onekligen ser det ut att plana av..
Ja. Tydlig minskning av nya fall. Härligt.
Citera
2021-04-20, 14:41
Medlem
Citat:
Om du vill låsa in dig i ett rum för resten av ditt liv för det finns myggor ute, så ska du givetvis få göra det. Men det är en skillnad på det och då staten tvingar alla att låsa in sig i ett rum för det finns myggor ute. Alla ska få göra sin egen riskbedömning.

Ja det är bra med personligt ansvar, men i så fall borde man också få betala för vården om man hamnar på sjukhus. Varför skall jag betala för din vård om du skiter i att skydda dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in