2021-04-20, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att viruset sprider sig mindre om man drar ner på resor och sociala kontakter ifrågasätter jag inte.

Jag ifrågasätter att Stefan Löven skulle ha något inflytande över hur många du träffar, eller din semesterresa.

Jag tror att du i grunden struntar i vad Stefan och alla andra tycker du ska göra. Du gör en egen personlig riskbedömning, och den avgör om du träffar farmor, möter upp med ett krogligg eller åker till Spanien.

Eventuella reseförbud, böter och liknande är bara hinder som du tar dig runt, när du väl bestämt dig.

Därför är lockdowns verkningslöst i en demokrati. Lockdowns påverkar inte din vilja eller din riskbedömning. Det gör dig inte heller mer försiktig. Det är bara en fråga om hur krångligt staten gör det för dig att uppnå dina mål.

Följsamheten torde dock bli mer omfattande med tvingande restriktioner (med böter som påföljd)än utan, även om det såklart alltid finns de som gör som de vill i bägge fallen.
Citera
2021-04-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast du vet ju att du har fel eftersom det finns motexempel, i princip samtliga är demokratier.

Covid får verkligen folk att dra oerhört konstiga slutsatser, denna gång att lagar inte fungerar och därför inte behövs eftersom det finns de som bryter mot dem.
Du behöver ingen lag mot att ligga oskyddat med någon med smittsam HIV.

Det gör ju inte att folk ligger i parti och minut med HIV-smittade.
Citera
2021-04-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Följsamheten torde dock bli mer omfattande med tvingande restriktioner (med böter som påföljd)än utan, även om det såklart alltid finns de som gör som de vill i bägge fallen.
För 99% av befolkningen är viruset mer skrämmande än böter. Därför gör inte böterna nån skillnad.

Enligt den där studien ökade lockdown följsamheten med 0.7 procent, under en kort tid.
Citera
2021-04-20, 12:41
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är väl möjligt i teorin. Det förutsätter dock att alla vaccineras samtidigt överallt på jorden. Men det gör man ju inte.
Nej, det förutsätter inte alls att alla vaccineras samtidigt på hela planeten.

Den bästa strategin för att bekämpa viruset är såklart en kombination av lockdown, testning och vaccinering utifrån olika länder och områdens behov.
Citera
2021-04-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja.

Vilken dag som helst har 25% fått första dosen vaccin och åtminstone en miljon har haft Covid så naturligtvis syns det nu i smittspridningen.

Uppskattar visserligen optimismen men det är alldeles för tidigt att säga att det minskar. Förra året dröjde det till cirka vecka 25 för smittan att gå ned, och det enda man ser nu (även det för tidigt att säga) är möjligtvis en platå. Med det sagt, hoppas du har rätt!
Citera
2021-04-20, 12:57
Medlem
''Nederländerna förväntas öppna upp landet igen från och med nästa vecka – trots höga smittotal, rapporterar The Guardian.

Enligt regeringskällor till nederländska medier kommer det nattliga utegångsförbudet som varit på plats i tre veckor att hävas den 28 april.

Även barer och restauranger, som varit stängda sedan oktober, kommer att kunna börja öppna nästa vecka.

Opinionsundersökningar har visat på ett minskat stöd för restriktionerna i landet och borgmästare från stora städer har argumenterat för att förbudet mot uteserveringar ska hävas omedelbart, eftersom ett stort antal människor i stället har börjat samlas i parker.'

Tidsfråga innan det händer i Sverige.
Citera
2021-04-20, 13:02
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det verkar som att vi är totalt rökta mina vänner. Den indiska dubbelmutationen orsakar tydligen totalt kaos i Indien.

Källor från Gujarat berättar att krematorieugnarna där smälter, så högt är trycket. Och över 65% av fallen är under 45 år gamla. Tidigare infektion ger inget skydd och det är tveksamt att vaccination skyddar.

Vi har upplevt både fördrinken och förrätten, men det verkar som att corona nu är redo att servera huvudrätten. Jag tror att vi kan förvänta oss en riktigt mustig gryta.

Behöver inte betyda något. Indien har stora problem med undernäring. Får man i sig för lite protein så har man ett sämre immunförsvar.
Citera
2021-04-20, 13:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det verkar som att vi är totalt rökta mina vänner. Den indiska dubbelmutationen orsakar tydligen totalt kaos i Indien.

Källor från Gujarat berättar att krematorieugnarna där smälter, så högt är trycket. Och över 65% av fallen är under 45 år gamla. Tidigare infektion ger inget skydd och det är tveksamt att vaccination skyddar.

Vi har upplevt både fördrinken och förrätten, men det verkar som att corona nu är redo att servera huvudrätten. Jag tror att vi kan förvänta oss en riktigt mustig gryta.

Trådens drama Queen

Kom igen när dom kommer upp i samma smittspridning och dödstal som ni haft i USA.

Justerat efter folkmängd sådär 1 000 000 smittade om dagen och 14 000 döda om dagen.
Och så måste dom upp till eran totala dödssiffra som borde bli sådär 2 400 000 människor efter folkmängd.

Så dom borde ha bit kvar till ugnarna smälter eller hade ni problem med detta?
Citera
2021-04-20, 13:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Behöver inte betyda något. Indien har stora problem med undernäring. Får man i sig för lite protein så har man ett sämre immunförsvar.
Finns det någon fakta om den mutationen?
Alltså dödlighet, smittsamhet, vaccins effekt mm?
Citera
2021-04-20, 13:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att viruset sprider sig mindre om man drar ner på resor och sociala kontakter ifrågasätter jag inte.

Jag ifrågasätter att Stefan Löven skulle ha något inflytande över hur många du träffar, eller din semesterresa.

Jag tror att du i grunden struntar i vad Stefan och alla andra tycker du ska göra
. Du gör en egen personlig riskbedömning, och den avgör om du träffar farmor, möter upp med ett krogligg eller åker till Spanien.

Eventuella reseförbud, böter och liknande är bara hinder som du tar dig runt, när du väl bestämt dig.

Därför är lockdowns verkningslöst i en demokrati. Lockdowns påverkar inte din vilja eller din riskbedömning. Det gör dig inte heller mer försiktig. Det är bara en fråga om hur krångligt staten gör det för dig att uppnå dina mål.

Nej, där har du rätt. Ingen lyssnar på en dålig och svag ledare. I pandemier behöver man en stark ledare som folk följer, inte en förklemad fjolla.
Citera
2021-04-20, 13:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns det någon fakta om den mutationen?
Alltså dödlighet, smittsamhet, vaccins effekt mm?

Jag har inte hittad något.

Den ska tydligen finnas i 10 länder:
Citat:
The double mutation has been found in several countries like Australia, Belgium, Germany, Ireland, Namibia, New Zealand, Singapore, the U.K. and the U.S., according to an April 16 statement from the Indian government. "Higher transmissibility of this variant is not established as yet," it said.
https://www.ndtv.com/india-news/indias-double-mutation-jumps-to-10-countries-all-you-need-to-know-2416734
Citera
2021-04-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, Australien och Nya Zeeland har stoppat sin smittspridning med hjälp av vädret. Du kanske har missat det men dessa två länder har haft sommar sedan i December och har precis gått in i hösten.

Detsamma skedde i Europa förra året. "Smittan" tvärdog i början av juni så fort det blev sommar. Eller tror du det också berodde på lockdown?

Eller sommarlovet kanske?

Som studierna jag länkade visade. Lockdown har ingen som helst effekt på varken smittspridning eller antal döda. Endast en inbiten sektmedlem kan fortfarande tro på lockdowns förträfflighet vid det här laget. Ni lockdownsfanatiker är de nya plattjordarna och foliehattarna.

Nya Zeeland har 26 covid-döda under hela pandemin, man kan inte bara säga att de har haft tur med vädret.

De valde smittstopp istället för flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in