Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det är ju frågan vad som är orsak och verkan. Av de länder som har haft lockdown har de flesta varit väldigt hårt drabbade eller så har man gjort det väldigt tidigt och sedan släppt på restriktionerna.
Men det är inte så att lockdown på något sätt skulle öka smittan. Det är helt klart att det har en effekt. Man måste se det i ett större sammanhang. Hur länge hade man lockdown, hur strikta var restriktionerna, hur gjorde man när man öppnade upp och hade man säkrat upp gränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Du tänker bakvänt, det är inte de som misslyckas vi skall lära av.
Alla länder som lyckats motarbeta viruset har haft hårda regler också, inte minst gällande inresa/utresa, karantän m.m. Men även tidvis hårda restriktioner inne i landet också. Eller möjligen som Sydkorea genom att ha en befolkning som uppträder vuxet, använder smarta appar m.m.
Att viruset sprider sig mindre om man drar ner på resor och sociala kontakter ifrågasätter jag inte.
Jag ifrågasätter att Stefan Löven skulle ha något inflytande över hur många du träffar, eller din semesterresa.
Jag tror att du i grunden struntar i vad Stefan och alla andra tycker du ska göra. Du gör en egen personlig riskbedömning, och den avgör om du träffar farmor, möter upp med ett krogligg eller åker till Spanien.
Eventuella reseförbud, böter och liknande är bara hinder som du tar dig runt, när du väl bestämt dig.
Därför är lockdowns verkningslöst i en demokrati. Lockdowns påverkar inte din vilja eller din riskbedömning. Det gör dig inte heller mer försiktig. Det är bara en fråga om hur krångligt staten gör det för dig att uppnå dina mål.