2021-04-20, 10:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det enbart är spekulationer att de skulle separera.
Däremot tyckte jag (?) att någon skrev att JG varit ute med SOA och geocachat? Bäst att få det konfirmerat; mitt minne börjar svika mig.
Jag tror också att det är spekulationer.
Skrev inte någon att JG hade skrivit på sin Facebook att de skulle flytta till stugan?
Citera
2021-04-20, 11:02
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kommer det bli så? Övriga vittnen?
Finns det något slags dagboksblad med schema för de 3 dagar som är kvar av rättegången? Vet du?

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, det är fler, dagboksblad ska finnas.
Dottern E ska höras, Sillen, får återkomma

Måndag 3/5 ska Sillen höras i HR. Beräknad tidsåtgång 1 tim.
Finns endast sex åhörarplatser för allmänheten.

https://docdro.id/oES7KwC
Citera
2021-04-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, då umgås de alltså. Otroligt att man inte tar avstånd från en mördare och dennes eventuelle medhjälpare. Hur fungerar man då? Intalar man sig så med all kraft att SD är oskyldig så att man faktiskt tror på det själv? Allvarligt?

Amöban har säkert nåt intalat försvar till sitt bedrägliga beteende. Han har blod på sina händer om han fortsätter undanhålla fakta, men tycker själv att han är oskyldig?
Citera
2021-04-20, 11:50
Medlem
Citat:
Vem är en psykiskt stark mördare?
En torped kanske är det.

När det gäller den här typen av våld, då handlar det inte om att man tagit beslut i lugn och ro, utifrån sakliga grunder. Mordet är utfört på grund av känslomässiga grunder.

Det handlar om att känna hat och vrede, stora svårigheter att hantera nederlag och kränkningar. Mycket lite förmåga till att klara av en vettig konfliktlösning.

Strategierna har vi sett här i FUP. Det handlar om en man som när det blir problem tar till strategier som istället går ut på att kontrollera, bestraffa, kränka, hota och på andra sätt .

Om han nu är skyldig, så reagerar han med de ofärdigheter han har i sin personlighet. Han har varit anklagad i åratal, suttit häktad under lång tid och nu är det en ny rättegång som väntar. Istället för att antingen ringa polisen eller säga till redan vid förhöret, så bestämmer han sig för att ta kontroll över situationen. På sitt vis.

Hans plan är att under rättegången ta fram sitt "bevis". "Här är det".
Känslorna han har handlar om aggression och hat. Då riktat mot Åsa. Det för att det är hon som bestämmer över utredningen. Det är alltså Åsa som är dum. Det är hon som är problemet i hans huvud. Och nu ska han visa alla i rätten hur "dum" Åsa är. Han ska ta över föreställningen, styra förhandlingen, visa att han har rätt och Åsa har fel.

Om det hade varit en person som hade haft något mer utvecklade strategier att hantera konflikter som att vara häktad, misstänkt för mord och nu stundande ny rättegång, då tänker jag mig att man skulle reagera på många olika sätt, men inte slå in "det misstänkta mordvapnet" i hemmet och sätta på hat-lappar till åklagaren.

En person med mer mogen konflikthanteringsförmåga kan också regrediera när man bli pressad och stressad. Då kanske med depression, irritation som går ut över andra, fräsa till vid förhör, överreagera på anklagelser både med ledsenhet, uppgivenhet, aggression.

Att göra den här filmen visar att hans förmåga att hantera konflikter är mycket begränsad. Att han reagerar med hat, långsinthet, hämndbegär och att hans förmåga att ta till en problemlösning som i verkligheten kunde ha varit lösningen inte är aktuell för honom.

Det viktiga är inte att BEVISA att utredningen har fel, utan att tala om att du har fel, jag har rätt. Att försöka ta kontroll genom aggression och hotfulla brev.

Om han verkligen var ute efter att bevisa att handtaget inte var mordvapnet, då hade han välkomnat polisen in i hans garage. Inte rört någonting där inne. Filmen bevisar noll ur bevissynpunkt. Han har ju laborerat under dagar, kladdat runt på handtaget osv.

Det tror jag att de flesta människor hade gjort även om de varit psykiskt pressade under lång tid och hade haft någotsånär vuxna strategier att ta till i hans sits.

Tack för en klok och förnuftig text.
Till skillnad från normala människor så kan SD inte ta en diskussion, reflektera och sen gå vidare. Att ha rätt i alla lägen är viktigare för honom än problemets innehåll. Han blir spänd och aggressiv om någon säger emot, han tolererar det INTE. Diskussionen han har med HD om T ska stanna hemma från skolan eller ej när hon mår dåligt, säger det mesta.

En som ständigt viker sig som en fällkniv är JG. Som när han så ivrigt påpekade "det var jag som gjorde fel" när hans hund råkade springa lös när JG kom på besök hos familjen D. Undergiven som en strykrädd hund tar han, utan att protestera, emot att bli behandlad som en olydig skolgosse. Tar villigt emot haranger av skit från SD.
Citera
2021-04-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG verkar vara en "man" som beter sig väldigt ambivalent under årens gång.

- ringer och tipsar mitt i natten om att de ska söka LW hemma hos HD

- skriver ett sms till ett av LW:s barn (avbön), han får på moppo av barnet (bra gjort av honom)

- suddar under förhör (på toa), berättar för SD att han inte berättat om att SD funderat på att ta sin familj av daga

- beter sig som ett mongo i rättssalen (jag hade hoppats på att han skulle ta bladet från munnen i TR men ikke)

- fortsätter sitt umgänge med SD efter att han fått tillgång till FUP och där fått svart på vitt hur "trevlig" hans bästis är

Hoppas han mår som han förtjänar, kanske samvetet kommer ikapp honom en vacker dag. Jag tror att han har mycket att berätta (liksom andra inblandade).

JG tycks inte ens reflektera över hur illa han behandlas av SD, ty denne har ju rätt. Alltid. Är beklämmande att se och höra hur hunsad JG är.
Citera
2021-04-20, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag struntar i vilket, allt som kan uppvisa hur SD handlar i pressade situationer är bra.
Vetskapen att SD blev illröd kakom sitt munskydd under filmvisningen är skön.
Att han inte har insikt nog att inte dyka upp på geocacheevent, som om ingenting har hänt, att inte ens tala om det "olösta" mordet på Lena, som om hon helt enkelt är raderad från hans liv.

Jag tänkte mer ur det juridiska perspektivet, och för det krävs ju att åklagaren tar upp det i sitt åtal och vad hon presenterar i sin sakframställan; dvs om hon är ute efter att presentera ett tänkbart mordvapen (det som man i domen i TR tog fram som en brist) eller /och hon presenterar det som att SD inte är främmande för att hota och hata, även när det finns andra och ganska enkla lösningar.

Det är ju så att domstolen inte ska tycka eller gå på känslor, utan ta ställning de de bevis och indicier som åklagaren presenterar. Så även om vi tycker att det är bevis att mgm sitter i rätten och ljuger hit och dit och blir högröd i ansiktet när skaftet med medföljande hatlapp isas upp i rätten, är det inget som domarna ska ta hänsyn till.

Jag förmodar att det finns någon slags bilaga med en komplettering med skälen till att hon tog upp skaftet som åberopad(?) bevisning för att det är SD som är mördaren.
Citera
2021-04-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ofta har man ju en tid för tillträde till de nya köparna som är inom en lite längre period. Månader, ibland ett halvt år.

Under den perioden bor man ju kvar på sin adress och är skriven där.

De kanske flyttar nu till semestern?

Tänkte inte på det...

Skulle någon annan flyttat in så borde det väl framkomma när man söker på adressen (även om nu de också skulle stå kvar av någon anledning).

Jag fick tanken när jag såg lgh på Hemnet att den såg stilad ut (inte speciellt hemtrevligt i min smak) och tänkte att de kanske hade flyttat redan.
Citera
2021-04-20, 11:58
Medlem
Citat:
Märkligt att de fortfarande cachar tillsammans, som jag förstått det.
Skulle inte lita på att SD säkrade om jag skulle klättra tex, eller ens vara i skogen eller på vatten.
En olycka händer så lätt.. alla kan ju göra misstag.

Tänker också på detta.
Att vara ovarsam med andras liv, utsätta dem för fara - det verkar roa SD. Även då det gäller sina egna barn. Minns en bild där han placerade sin ena dotter som fotoobjekt vid kanten av ett stup. Vilken förälder gör så?
Citera
2021-04-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hrm... Jag tror tom att någon poliskompis var med och gjöt ute i stugan hos JG..?

Där ser man.
Förutom trappen så hade man även gjutit ett golv.
Citera
2021-04-20, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jellyamöban kappvändaren Gråskägg har iaf FTF:at med sina polare Steffe och Hax Queen of Ice i närtid. Jag mår illa när jag tänker på hur den falska fn försökte få kontakt m Ls son.

Ja, det är väl lätt att sitta här och tycka.
Jag trodde dockatt efter TR förhandlingarna att JG skulle ta avstånd, särskilt som att SD blev häktad så lång tid innan och JG verkade ändå ha fått någon slags inblick.

Jag kan bara tolka det som att det visar vilket järngrepp SD har på sina närmaste.

För mig finns det absolut ingen rimlig förklaring till att så många människor runt SD inte tar avstånd från honom om det inte handlar om grav manipulation.

Om det hade handlar om enbart en person, då hade jag kunnat tänka mig annat, men inte så här många. Visst, vi har alla försvar, särskilt om det handlar om en djup och långvarig vänskap. Det handlar ju om att ens egen tillvaro, omdöme om människor och hela världsbild kan krossas.

T ex, kan jag tänka mig att en förälder kan ha oerhört starka försvar till att ta till sig att ens barn har dödat någon.
Citera
2021-04-20, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror också att det är spekulationer.
Skrev inte någon att JG hade skrivit på sin Facebook att de skulle flytta till stugan?

Jag minns inte längre var jag har fått den "vetskapen", men det är det jag minns, att det var till sommarstället de skulle flytta.
Citera
2021-04-20, 12:09
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer ur det juridiska perspektivet, och för det krävs ju att åklagaren tar upp det i sitt åtal och vad hon presenterar i sin sakframställan; dvs om hon är ute efter att presentera ett tänkbart mordvapen (det som man i domen i TR tog fram som en brist) eller /och hon presenterar det som att SD inte är främmande för att hota och hata, även när det finns andra och ganska enkla lösningar.

Det är ju så att domstolen inte ska tycka eller gå på känslor, utan ta ställning de de bevis och indicier som åklagaren presenterar. Så även om vi tycker att det är bevis att mgm sitter i rätten och ljuger hit och dit och blir högröd i ansiktet när skaftet med medföljande hatlapp isas upp i rätten, är det inget som domarna ska ta hänsyn till.

Jag förmodar att det finns någon slags bilaga med en komplettering med skälen till att hon tog upp skaftet som åberopad(?) bevisning för att det är SD som är mördaren.

Jag har i NA på förmiddagen läst lite av förhör som nu pågår i ett annat mål. Det är förhör med en flicka i tonåren som är inblandad i ett mord i Oxhagen i Örebro.

Där verkar de få ställa frågor till henne ang hur och varför hon har ändrat sig från förhören och vad hon nu säger. Hon hävdade också att de som förhört henne lagt orden i mun...

Som jag upplever det är de betydligt tuffare mot henne än vad de var i TR gentemot SD. De får tuffa till sig mot SD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in