2021-04-19, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilket är helt meningslöst och bara sagoberättande utan att styrka autenticiteten i auktoritetsargumentet. Så åter till sagobok blir det.
Varför i hela friden sitter du i timmar och diskuterar Bibeln om du nu tror att det är en sagobok?
Har du inget roligare för dig så här efter jobbet?
Citera
2021-04-19, 17:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ja, för om ingen är Guds skapare så är det ytterst sett ingen som är alltings skapare.
När man säger att Gud skapat allt menar man naturligtvis inte att han skapat sig själv, utan allt annat förutom sig själv. Men nu har det blivit sagt också så att enslingar fått extra läshjälp.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-19 kl. 17:57.
Citera
2021-04-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
När man säger att Gud skapat allt menar man naturligtvis inte att han skapat sig själv, utan allt annat förutom sig själv. Men nu har det blivit sagt också så att enslingar fått extra läshjälp.
Just detta bevisar att den guden är en avgud. Har han inte skapat sig själv så är det något annat än han som ligger bakom hans existens. I detta fall människor som spekulerat.
Citera
2021-04-19, 18:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Just detta bevisar att den guden är en avgud. Har han inte skapat sig själv så är det något annat än han som ligger bakom hans existens. I detta fall människor som spekulerat.
Du tror tydligen att allt som existerar måste ha börjat existera först. Det är en trosuppfattning du hyser.
Citera
2021-04-19, 18:21
Medlem
...
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-19 kl. 18:25.
Citera
2021-04-19, 18:24
Medlem
Citat:
Du tror tydligen att allt som existerar måste ha börjat existera först. Det är en trosuppfattning du hyser.
Det tror jag inte. Jag tror att allt som existerar har en orsak till sin existens.
Citera
2021-04-19, 18:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det tror jag inte. Jag tror att allt som existerar har en orsak till sin existens.
Tja, "ligger bakom" är uttrycket du använde.
Citera
2021-04-20, 07:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag hoppades att det som efterlystes var huruvida Bibeln lär så här om Gud eller inte, oavsett att särlingar sedan tror det vara osant, utan belägg förstås.
Vad som påstås i bibeln är irrelevant för mig. Det som efterlyses är varför du tror att det som står i bibeln, angående gudars dimensioner, är sant.
Jag har ingen tro angående sanningshalten i det som påstås bibeln. Påståenden utan belägg kan avfärdas utan belägg.
Citera
2021-04-20, 07:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då saknas det bara lite belägg för att gud/gudar finns och att han/de i så fall har skapat någonting.
Citera
2021-04-20, 08:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då saknas det bara lite belägg för att gud/gudar finns och att han/de i så fall har skapat någonting.
Bevis har diverse olika karaktär. Vad som är gemensamt är de anses mycket övertygande för en viss grupp, t.ex för jurister, matematiker, naturvetare etc och att de är uppbyggda kring ett "schema" som är accepterat inom gruppen.

Troende är en brokig samling men jag tror att vi har en gemensam respekt för livet som gemensam grund för vår tro på en högre makt.

Skeptiker har ofta ett rationellt schema, att det skulle kunna vara tillfälligheters spel och att så länge ingen övertygande skapare framträder så ska allt anses vara tillfälligheter.

Eftersom skeptiker är skeptiska så anser de sig vara klokare än troende, medan de troende anser tvärt om. Så det blir svårt att konstruera ett bevisschema gemensamt för båda grupperna.
Citera
2021-04-20, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag noterar att Bibeln återigen och utan belägg påstås vara en sagobok.
Alldeles väntat att en andligt störd, kvasi-intellektuell varelse skulle spy ur sig sådant.
Och alldeles klandervärt.
Det har jag redan bemött långt tidigare i denna tråden och du har gång på gång bevisat att du inte kan belägga - på någon som helst nivå, att Bibeln är mer än skönlitteratur.
Du halkar hela tiden tillbaka till anspråken men klarar inte att styrka något anspråk.
Trist för dig men inte oväntat på något vis.
Så sagobok blir det. Konstaterat. Klart. Över.
Citera
2021-04-20, 08:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag hoppades att det som efterlystes var huruvida Bibeln lär så här om Gud eller inte, oavsett att särlingar sedan tror det vara osant, utan belägg förstås.
Fast det är ju Bibelns autenticitet, sanningshalt och auktoritet som efterlyses.
Du vet, det du inte klarar att motivera. Inte ens lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in