2021-04-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ett direkt felaktigt påstående. Globalt har det gjorts beräkningar som visar att man förlorar i genomsnitt 16 år på att dö i covid. I Sverige är det lägre men det skall ligga runt 6 år.

Russinet tillhör den delen av befolkningen som inte begripit att sjukvård inte handlar om att låta dem som är sjukare än en själv dö. Den dagen russinet får en allvarlig sjukdom kommer det skrikas i högan sky, särskilt om någon yngre säger att; "jaja men du skall ju ändå dö rätt snart så du behöver ingen hjälp". Men det blir då det.
Citera
2021-04-19, 20:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kommer du publicera artikeln i Lancet eller Science?
Kanske kan bli nobelpris faktiskt.

Att hen (oj vad förvånad jag blev över att du använde den lismartermen) inte utvecklar sjukdom betyder inte att viruset inte var nytt. Den lavinartade smittutvecklingen i inledningsfasen talar sitt klara språk.

Men visst, viruset är en mutation av virusstammar som redan finns, det kom ju inte på en meteorit från Mars. Så nytt på det sättet var det inte. Jag förstår att allt bortom den komplikationsnivån kan vara besvärligt för hen att begripa.
Here you go: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563

Citat:
Yet a stream of studies that have documented SARS-CoV-2 reactive T cells in people without exposure to the virus are raising questions about just how new the pandemic virus really is, with many implications.

Not so novel coronavirus?

At least six studies have reported T cell reactivity against SARS-CoV-2 in 20% to 50% of people with no known exposure to the virus.

In Germany reactive T cells were detected in a third of SARS-CoV-2 seronegative healthy donors (23 of 68). In Singapore a team analysed specimens taken from people with no contact or personal history of SARS or covid-19; 12 of 26 specimens taken before July 2019 showed reactivity to SARS-CoV-2, as did seven of 11 from people who were seronegative against the virus. Reactivity was also discovered in the UK and Sweden.

Though these studies are small and do not yet provide precise estimates of pre-existing immunological responses to SARS-CoV-2, they are hard to dismiss, with several being published in Cell and Nature. Alessandro Sette, an immunologist from La Jolla Institute for Immunology in California and an author of several of the studies (box 1), told The BMJ, “At this point there are a number of studies that are seeing this reactivity in different continents, different labs. As a scientist you know that is a hallmark of something that has a very strong footing.”
Citera
2021-04-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Denna måndag registreras 2867 fall kontra 3339 förra måndagen i Region Stockholm. Det börjar ljusna.
Ja det borde börja ljusna. Jämför vi med förra våren hade vi en liknande situation som nu men sedan sjönk det ju kraftigt under sommaren. Nu har vi ju ganska många som har genomgått sjukdomen eller är vaccinerade. Så det vore märkligt om inte kurvan vänder nedåt. I sommar bör det i stort sett gå ner till noll.
Citera
2021-04-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast vårt immunförsvar har sällan sett virus av typen säsongsinfluensan tidigare heller. Det krävs nog lite mer för att leka hobbydarwinist och hobbyepidemiolog än typ ”så känner jag att det är”.

Din logik är som lera.
Hur menar du ens?

Redan termen "säsong" visar väl att något varit i populationen tidigare?
Att inte alla haft ett virus betyder inte att det är nytt. I så fall blir vore ju alla virus alltid nya.

Detta virus var det ingen som hade haft - ergo nytt. Och därav den extrema smittspridningen som i sig alltså var det allvarliga problemet, även om inte alla dog som i filmen Outbreak.

Ungefär som ett stort parti kontaminerad mat. Den plockar man ut ur distributionskedjan (om man kan) även om inte alla som äter den kommer dö.
Citera
2021-04-19, 20:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Alla med några som helst hjärnceller bejakar tidigare vår plus att vi vaccinerar.

Men du upprepar samma efterblivna mantra som precis andra förnekare gjorde för exakt ett år sedan. Det var ju över då och det skulle inte komma under hösten!

Du kommer ju även försvinna snart med tanke på alla fel du har och ingen orkar lyssna på dig när du upprepar samma whataboutism för du har inga andra argument längre.

Tvärtom. Jag förutspådde för ett år sedan att vi skulle se många sjuka under hösten med tanke på alla nedbrytande åtgärder människor ägnade hela förra året åt. Jag är förvånad över att det inte blev fler. Men det visar ju bara att viruset var ännu löjligare än jag trodde.
Citera
2021-04-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Here you go: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563

Du blandar ihop generellt immunförsvar med specifikt.
Eller tror du detta inte hänt?

Innan de gråa staplarna växer till sig 2020 har alltså detta virus aldrig observerats tidigare.
Helt obegripligt att det ens går att missförstå detta.
Vad tror du hände i Lombardiet, någon hittade gammal senapsgas som läckte ut av misstag?
Jisses...

För övrigt kalla tidskriften du länkar covid19 för en pandemi de också...så...
Senast redigerad av Varglig 2021-04-19 kl. 21:05.
Citera
2021-04-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Tvärtom. Jag förutspådde för ett år sedan att vi skulle se många sjuka under hösten med tanke på alla nedbrytande åtgärder människor ägnade hela förra året åt. Jag är förvånad över att det inte blev fler. Men det visar ju bara att viruset var ännu löjligare än jag trodde.
Vilka nedbrytande åtgärder syftar du på? Jag tror de flesta har levt sundare och varit friskare senaste året förutom de som har drabbats av covid. Folk har varit mer ute i naturen och färre har suttit på krogen eller varit i trängsel och avgaser i städerna. Själv har jag nästan aldrig varit friskare än det senaste året.
Citera
2021-04-19, 20:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

Haha va?

Det enda jag ser är att du skriker att alla är idioter och att "vaccinet" kommer ha flera miljarder biverkningar.

(FB) Är Coronaviruset en bluff?

Och att viruset inte ens existerar.

Citera
2021-04-19, 21:07
Avslutad
Citat:
Bekräftade fall? Så hur bekräftar man ett fall? PCR-testet kan ju inte på något sätt bekräfta ett fall. Så hur har man kommit fram till 142 miljoner bekräftade fall?

Svar: Det har man inte. Vad man har är 142 miljoner positiva PCR-test och 3 miljoner människor som har dött en viss tid efter att de fått ett positivt PCR-test.

Och det är något helt annat.

Och skillnaden mot hur man mätte i Svininfluensan är..? 🤔 Har man ett tvärsäkert facit där eller?

Jag jämför ju bekräftade fall just för att det var bekräftade fall det handlade om i Svininfluensan. Sedan fattar jag väl att det inte ger ett exakt svar, det existerar inte ett 100 % säkert facit. Men den osäkerheten gäller väl för fler virus än bara just Covid-19!? Men i den pandemin (Svininfluensan) blev det likväl inte dessa volymer...

Skillnaden är inte heller direkt liten utan gigantisk. Ska man lita på siffrorna i Svininfluensan men inte Covid-19? Varför blir det så gigantisk skillnad?

Man pratar alltid om bekräftade fall, det man har sifffor på. Man går efter bekräftade fall i andra influensor och man gick efter det i Svininfluensan. Vad tusan ska man annars jämföra med då?

Jag förstår som sagt att det inte kan ses som att exakt 3 miljoner har dött. Men alternativet är ju att alla bara sitter och hittar på egna sanningar. Eller ja, det är väl just det många gör... Och då finns det inte mycket att diskutera. Vilka siffror man än tar fram kommer ifrågasättas. Det blir som stt bevisa hurvida gud existerar inte, det går inte. Ingen kommer någonsin kunna veta exakt hur många som dog.

Men den osäkerheten gäller som sagt även i alla andra pandemier och även i influensor. Likväl sitter inte folk och babblar om att vi inte kan lita på rapporterna i vanliga influensor under ett normalt år. Bara Covid-19 som inga siffror i världen duger.

Om det är 18 000 bekräftade dödsfall i en pandemi och 3 miljoner bekräftade dödsfall i en annan pandemi så är det för mig rätt givet vilken pandemi som har dödat flest, även med viss osäkerhet om hur det exakta talet ser ut. Som vi aldrig kommer kunna veta helt säkert hur det ser ut ändå.

Men vi kan väl jämföra med uppskattningarna i Svininfluensan då... Cirka 285 000 dödsfall tror man då. Högsta uppskattningen jag någonsin sett i Svininfluensan är 650 000 dödsfall. Det är fortfarande inte i närheten av några tre miljoner... Så hur blev det så "missvisande" i just Covid-19, men inte i tidigare pandemier? 🤷‍♂️
Citera
2021-04-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ett direkt felaktigt påstående. Globalt har det gjorts beräkningar som visar att man förlorar i genomsnitt 16 år på att dö i covid. I Sverige är det lägre men det skall ligga runt 6 år.

Detta är beräkningar enbart baserat på genomsnittligt antal återstående levnadsår hos personer med samma ålder som de avlidna. Vilket blir helt felaktigt, då det inte är de friskaste i någon ålderskategori som dött av corona, utan tvärtom.
Citera
2021-04-19, 21:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Haha va?

Det enda jag ser är att du skriker att alla är idioter och att "vaccinet" kommer ha flera miljarder biverkningar.

Och att viruset inte ens existerar.

Att många är idioter - vi kan säga så här: Det finns tendenser, som pekar åt det hållet.

Att vaccinet kommer ha miljarder biverkningar - det har jag inget minne av att jag sagt. Däremot har jag observerat att de allra flesta tycks få rätt obehagliga biverkningar, även om de bara är tillfälliga, för de flesta av dem. Du kanske också syftar på att jag kommenterat vaccinforskaren Geert VandenBosche och hans farhågor att vaccinet kommer leda till hundratals miljoner om inte miljarder döda inom några år. Huruvida det kommer bli så eller inte har jag ingen aning om. Men det blir ju intressant att se.

Att viruset inte existerar - jag har inte sagt att det inte existerar men jag har sagt att det inte finns några bevis för att det existerar. För det finns det inte. Men det kan ju existera för det. Och gör det det så är det inte speciellt farligt, av statistiken att döma.

Fast nu inser jag att du förmodligen missförstod mitt förra inlägg. Med nedbrytande åtgärder menar jag naturligtvis munskydd, överdriven handtvätt, handsprit, isolering, stress och oro till följd av all intensiv skräckpropaganda etc. Samt alla inställda undersökningar, operationer och behandlingar. Trots att mänskligheten ägnat sig åt alla dessa destruktiva åtgärder + en s k pandemi så har vi alltså inte sett fler sjuka och döda än vi gjort.
Citera
2021-04-19, 21:15
Avslutad
Här är en till jämförelse att (bort)förklara.

Svininfluensan vs. Covid-19 - Sverige:

Svininfluensan:

11 000 bekräftat smittade.
31 bekräftat avlidna.
Totalt 1 600 inlagda på sjukhus.
Totalt 136 på IVA.

Covid-19:

Cirka 900 000 bekräftat smittade.
Cirka 13 800 bekräftat avlidna.
Totalt över 47 000 på slutenvården
Totalt 6 694 patienter på IVA

Källa slutenvården: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/statistik-covid19-vardforlopp.xlsx

Källa IVA: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Hur ser förklaring ut varför det har varit 47 000 på slutenvården och över 6 500 patienter på IVA?

Sammantaget är siffrorna utöver det normala på samtliga delar. Dödsfallen, antal smittade, antal på sjukhus, antal på IVA.

I min värld bekräftar dessa siffror lite varandra. Jag hade däremot börjat undra rejält om vi till exempel hade sett 900 000 smittade fast utan att sjukhusfallen och IVA-fallen hade varit så höga... Då är det tveklöst något som inte stämmer. Men nu pekar varendaste register åt ett och samma håll... Att det har varit ovanligt många fall överallt.

Svininfluensan:

Citat:
"Slightly more than 11,000 laboratory-confirmed cases were reported, which is about five times the number seen during recent influenza seasons.

However, the percentage reporting illness in the population was only slightly above seasonal levels, and most likely more people with mild symptoms than usual were sampled.

1,609 hospitalised cases were reported, of which 136 received intensive care. In total, 31 persons were reported to have died due to influenza. There was no excess mortality during the season."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1d7096c2b65d45b499c924d76333272c/influenza-in-sweden-2009-2010.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in