Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Bekräftade fall? Så hur bekräftar man ett fall? PCR-testet kan ju inte på något sätt bekräfta ett fall. Så hur har man kommit fram till 142 miljoner bekräftade fall?
Svar: Det har man inte. Vad man har är 142 miljoner positiva PCR-test och 3 miljoner människor som har dött en viss tid efter att de fått ett positivt PCR-test.
Och det är något helt annat.
Och skillnaden mot hur man mätte i Svininfluensan är..? 🤔 Har man ett tvärsäkert facit där eller?
Jag jämför ju bekräftade fall just för att det var bekräftade fall det handlade om i Svininfluensan. Sedan fattar jag väl att det inte ger ett exakt svar, det existerar inte ett 100 % säkert facit. Men den osäkerheten gäller väl för fler virus än bara just Covid-19!? Men i den pandemin (Svininfluensan) blev det likväl inte dessa volymer...
Skillnaden är inte heller direkt liten utan gigantisk. Ska man lita på siffrorna i Svininfluensan men inte Covid-19? Varför blir det så gigantisk skillnad?
Man pratar alltid om bekräftade fall, det man har sifffor på. Man går efter bekräftade fall i andra influensor och man gick efter det i Svininfluensan. Vad tusan ska man annars jämföra med då?
Jag förstår som sagt att det inte kan ses som att exakt 3 miljoner har dött. Men alternativet är ju att alla bara sitter och hittar på egna sanningar. Eller ja, det är väl just det många gör... Och då finns det inte mycket att diskutera. Vilka siffror man än tar fram kommer ifrågasättas. Det blir som stt bevisa hurvida gud existerar inte, det går inte. Ingen kommer någonsin kunna veta exakt hur många som dog.
Men den osäkerheten gäller som sagt även i alla andra pandemier och även i influensor. Likväl sitter inte folk och babblar om att vi inte kan lita på rapporterna i vanliga influensor under ett normalt år. Bara Covid-19 som inga siffror i världen duger.
Om det är 18 000 bekräftade dödsfall i en pandemi och 3 miljoner bekräftade dödsfall i en annan pandemi så är det för mig rätt givet vilken pandemi som har dödat flest, även med viss osäkerhet om hur det exakta talet ser ut. Som vi aldrig kommer kunna veta helt säkert hur det ser ut ändå.
Men vi kan väl jämföra med uppskattningarna i Svininfluensan då... Cirka 285 000 dödsfall tror man då. Högsta uppskattningen jag någonsin sett i Svininfluensan är 650 000 dödsfall. Det är fortfarande inte i närheten av några tre miljoner... Så hur blev det så "missvisande" i just Covid-19, men inte i tidigare pandemier? 🤷♂️