2021-04-19, 18:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men vad var väl den 14e på kvällen runt 22.00-22.45, efter att SD hade varit på Gustavsvik och badat eller gymmat, som SD skulle inspektera en trappa som JG hade gjutit? Så han cyklade dit. Stannade en kort stund. Om nu inte detta stämmer, en uppgift som kommer upp titt som tätt i tråden, så begriper jag inte varför den inte försvinner som felaktig. VET att jag har läst ett förhör med JG där han bekräftar mötet.

Det var ”någon annan” (firma eller hantverkare) som fixat JG:s trappa, och som han inte var nöjd med. Jag har för mej att ordet ”ytskikt” nämnts och det tyder på att det var ett avslutat jobb.
SD konfirmerade JG:s åsikt att det var ett dåligt utfört arbete.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-04-19 kl. 18:43.
Citera
2021-04-19, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Allt flinande å skrattande tyder på osäkerhet och rädsla.
Som en liten hundvalp som blir tillrättavisad, drar upp läppen över tänderna.
Har vid flera tillfällen vart med om att säga till folk att torka bort flinet när jag vart arg.

Minns även när jag va mindre och någon äldre släkting tillrättavisade mig, å denne släkting sa till mig att sluta flina/skratta.
Ett tecken på oro och stress, när man inte riktigt kan erkänna sina tillkortakommanden.

Men det är klart att denne man kan ha en psykisk defekt? Så kan det ju vara, men generellt tyder det på osäkerhet.
Att det förekommer på det sätt du beskriver håller jag med om.
Skratt på fel ställen.

Vad det anbelangar SD är han en psykisk defekt hela han och hur de här två ska vägleda varandra i den processen blir nog problematiskt. De smackar, gör klickljud och skrattar på fel ställen om vartannat.

Frågorna i förhör är garanterat obekväma, och hon blir säkert nervös.
Varav det är intressant att se att hon däremot inte skrattar värst frekvent åt annat, då övervägande fniss och skratt är kopplat till mord och otrohet.
Citera
2021-04-19, 18:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Så övriga ska gå fria, menar du?
Medhjälp, anstiftan och skyddande av brottsling ska bestraffas.
Allt annat är ett hån mot brottsoffret.

Ok, men nu går alla fria. Inklusive mördaren. Ibland måste man välja.
Citera
2021-04-19, 18:38
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att det förekommer på det sätt du beskriver håller jag med om.
Skratt på fel ställen.

Vad det anbelangar SD är han en psykisk defekt hela han och hur de här två ska vägleda varandra i den processen blir nog problematiskt. De smackar, gör klickljud och skrattar på fel ställen om vartannat.

Frågorna i förhör är garanterat obekväma, och hon blir säkert nervös.
Varav det är intressant att se att hon däremot inte skrattar värst frekvent åt annat, då övervägande fniss och skratt är kopplat till mord och otrohet.

Det kan ligga dom i fatet att dom sitter å flinar och skrattar i tid och otid.
Om domarna i hovrätten har lite psykologiutbildning?

Samt att är man oskyldig förstår man alvaret i ett åtal likt detta. Då ligger det i naturens intresse att hjälpa sig själv och rätten att finna rätt GM. Inte motarbeta utredningen, tänk dig samma huvudperson i en liknande situation i utlandet? Tänk Thailand eller Bolivia, typ?
Då hade det nog vart annat ljud i skällan?
Citera
2021-04-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Självklart kan alla tre bli åtalade för skyddande av brottsling, Nej straffvärdet är det samma även om dom självmant berättar.

Tror inte att det är så självklart, tvärt om. Man har ingen skyldighet att anmäla någon för brott, brott som man i efterhand fått veta att någon utfört (tex mord).
Sedan kan det ev bli tal om mened för tex JG om han inte sagt ”hela sanningen..utan att förtiga.”
Men det gäller ju då givetvis ej för HD som ej avlagd vittnesed.
Citera
2021-04-19, 18:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Samt att är man oskyldig förstår man alvaret i ett åtal likt detta. Då ligger det i naturens intresse att hjälpa sig själv och rätten att finna rätt GM. Inte motarbeta utredningen, tänk dig samma huvudperson i en liknande situation i utlandet? Tänk Thailand eller Bolivia, typ?

Nja han skrattade och fnissade sig igenom första rättegången som var och blev ju friad där. Säkerligen därför han har munskydd på sig nu. Damagecontrol av försvararen.

Han har för övrigt förklarat i förhör att han inte reagerar normalt och kan skratta i konstiga situationer.
Citera
2021-04-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men vad var väl den 14e på kvällen runt 22.00-22.45, efter att SD hade varit på Gustavsvik och badat eller gymmat, som SD skulle inspektera en trappa som JG hade gjutit? Så han cyklade dit. Stannade en kort stund. Om nu inte detta stämmer, en uppgift som kommer upp titt som tätt i tråden, så begriper jag inte varför den inte försvinner som felaktig. VET att jag har läst ett förhör med JG där han bekräftar mötet.
Det är en jäkla röra i alla förhör och ibland undrar jag om de inte säger emot sig själva både här och där. Problemet är att många teorier blir till trådsanningar och vägrar försvinna.

Apropå något helt annat: blir det inget mer rapportering nu förrän i början av maj när det är i slutet av HR-förhandlingarna? Vet du? Eller kanske nån annan? @Avd.9 kanske läser här och ser?
Citera
2021-04-19, 18:46
Medlem
Citat:
Allt flinande å skrattande tyder på osäkerhet och rädsla.
Som en liten hundvalp som blir tillrättavisad, drar upp läppen över tänderna.
Har vid flera tillfällen vart med om att säga till folk att torka bort flinet när jag vart arg.

Minns även när jag va mindre och någon äldre släkting tillrättavisade mig, å denne släkting sa till mig att sluta flina/skratta.
Ett tecken på oro och stress, när man inte riktigt kan erkänna sina tillkortakommanden.

Men det är klart att denne man kan ha en psykisk defekt? Så kan det ju vara, men generellt tyder det på osäkerhet.

Blir illa berörd, även om jag begriper att det handlar om oro och stress för HD i förhöret/en. Men för SD tror jag, efter allt jag läst om honom och hört i förhör (lyssnade på de 2 första förhören av åklagarna idag även om dessa inte handlar om just hans flinande) - och det är en mask som han alltid bär. Som ett stelnat grin.
Citera
2021-04-19, 18:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nja han skrattade och fnissade sig igenom första rättegången som var och blev ju friad där. Säkerligen därför han har munskydd på sig nu. Damagecontrol av försvararen.

Han har för övrigt förklarat i förhör att han inte reagerar normalt och kan skratta i konstiga situationer.

Det är bevisning som styr huruvida SD blir fälld eller ej. Inte hur han beter sig under rättegången. Domare och nämndemän, i synnerhet de förstnämnda, är tillräckligt professionella för att kunna bortse från sådant. Det finns många som har diverse diagnos(er) som beter sig annorlunda.
Citera
2021-04-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte att det är så självklart, tvärt om. Man har ingen skyldighet att anmäla någon för brott, brott som man i efterhand fått veta att någon utfört (tex mord).
Sedan kan det ev bli tal om mened för tex JG om han inte sagt ”hela sanningen..utan att förtiga.”
Men det gäller ju då givetvis ej för HD som ej avlagd vittnesed.

Finner åklagaren bevis på att dessa tre har skyddat SD så kan dom bli åtalad för skyddande av brottsling förutsatt att SD döms i HR. Åtalet för mened står också och faller med om SD döms för mord.
Citera
2021-04-19, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:

Det påverkar inte domslut men de har som sagt ett weird beteende båda två.
De säger snarlika saker och är synkade, som om de pratat sig samman. Fortsättningsvis ses en kaxig attityd från båda samt en obehaglig slags lättsamhet efter mordet.
Som om inget speciellt hänt, bara att dansa vidare.
Citera
2021-04-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I sådana här fall ska inte åklagarna vara "småsinta" kan jag tycka d.v.s. att de som träder fram och hjälper till att fälla en mördare borde få immunitet från åtal för skyddande av brottsling.

Om dessa väljer att ge åklagaren hela fallet på ett silverfat så kan jag också tycka att åklagaren bör låta dom komma undan. Förutsatt att bevisen dom ger leder till att SD döms för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in