Jag blir väl bara en i kören ”sjuka människor” som klankar ned på psykiatrin...
Jag tror att de har goda intentioner och de hjälper mig förstå mig själv lite grann men jag känner mig väldigt reducerad som människa. Jag har många sidor av mig och är ganska komplicerad men har blivit reducerad till något kallt och enformigt känner jag. Jag är nog lite sjuk, absolut, men jag känner mig reducerad och tagen ur kontext. Ur berättelser om mig själv så körbärsplockar de orden som en journalist med en liten agenda. Det är inte det att deras tolkning är helt fel men det känns i mig av att läsa för det är som om de plockar bort drag som inte stämmer överens med bilden de först fick av mig. Jag blir ledsen... Jag blir det. Jag blir väldigt ledsen.
Om jag som ändå är någorlunda stabil känner såhär kring psykiatrivården så kan jag tänka mig hur mycket lidande folk som har mer extrema tillstånd känner.
Jag är komplicerad och känner många olika känslor. Men de registrerar bara det som passar mallen för vad som sagts tidigare, som om de tolkar mig som någon slags manipulatör. Jag blir rädd. Men de försöker hjälpa mig också, det är jag tacksam för.
Men jag blir omskakad av att bli reducerad på det här sättet
Har man sagt att man har ovanliga idéer som gränsas för vanföreställningar så kommer de tolka resten som motsäger det att vara något kommet från manipulation.
Som om det är omöjligt att vara komplicerad.
Det känns som en kniv i hjärtat på mig. Jag känner mig inte omhändertagen av folk med djup intelligens utan det är något som fattas. Jag får ont i kroppen av att reduceras såhär.
Vaknade upp mitt i natten här och grät av sorg. Förtjänar jag det här. Jag kanske är dum i huvudet.