2021-04-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte slutdiskuterat. Coronakommissionen tittar väl fortfarande på saken. Huvuden har ju rullat, bland annat den där alibabaläkaren i Lomma. Den här saken är inte över på långa vägar och vi får se hur det slutar.

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-16/lomma-granskar-om-de-sjalva-gjort-fel-under-vardskandalen.

Det är tyvärr ingen konspirationsteori men jag önskar att det var det. Angela Merkel blev topp tunnor rasande när hon fick reda på det så det är inte så att jag hittar på. Finns artiklar på tyska länkade i tråden.
Konstaterar att du inte har det minsta lilla juridiska belägg för dina påståenden att vi avlivat människor i det här landet. Ingen och återupprepar ingen har blivit dömd i domstol för att ha avlivat människor i samband med covid-19. Enbart konspirationsteorier du lägger fram.
Citera
2021-04-19, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej inte alls. Men Norge lyckades med att pressade ner smittan och då kunde de ge bra vård till alla.

Även de inte fullt så gamla. När IVA är hårt belastat dör ungefär dubbelt så stor andel av de som vårdas där. (Jag har skrivit detta till dig innan).

De lyckades inte bara rädd en större andel äldre de lyckades också rädda en större andel inte fult så gamla. Det är väl självklart kan de ge god vård till alla så räddar du inte bara en större gupp äldre äldre utan också några unga och några fler halv gamla.

Du får tänka på att många va dessa äldre äldre som inte gavs vård skulle inte ha klarat sig en då. Vad som är fel är ju att man inte gav de en chans och att faktiskt några skulle ha klarat sig.

Jag vet inte hur många det handlar om, några hundra kanske som i dag skulle varit i livet.
Det är inte så många yngre då som ska överleva IVA för att det ska väga upp.

Kan du inte förstå:
Det har både dött yngre (hårt belastad IVA) och äldre (nekad vård) i onödan i Sverige jämfört med Norge. Som klarade av att inte ha så stor press på sjukvården.

Ca 50% av covid patienterna på IVA över 65 avled i början av pandemin. Ca 25% av covi patienterna på IVA över 65 avled under sommaren. Ca 40 % av covi patienterna på IVA över 65 avled under december januari.

https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

Edit. Men det handlar inte om stora skillnader, när det konstaterades att åldersfördelningen mellan Norge och Sverige var lika, så såg man efter om det skulle finnas en stor skillnad. För det var det FoHM sa att vi skulle få se. Men det fick vi inte. Har man verkligen konstaterat att åldersfördelningen är på pricken?
Tegnell sa ju att dödstalen i Sverige berodde på att vi hade fått in smittan på våra äldreboenden men det förkastades ju i alla tonarter som en dålig ursäkt från hans sida. Särskilt här i tråden.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/
Citera
2021-04-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark har ikke samme aldersfordeling af Covid-19 døde sim Sverige.

Her kan du se en sammenligning af aldersgrupperingerne:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/grafik/3431-yngre-covid-19-ramte-svenskere-har-langt-hojere-dodsrisko.html

Det verkar vara danskarna, inte svenskarna, som avlivar sina äldre.

Vore intressant att höra revodneb m fl kommentera dessa siffror som går rakt emot det de påstår sig veta.
Citera
2021-04-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Stalin, Hitler, Mao, etc. Ingen av dom blev dömda i domstol för att ha avlivat människor.
Är närmast Haag-domstolen som i nuläget har hand om förbrytare av den här karaktären.
Citera
2021-04-19, 14:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ett förtydligande så även riktiga idioter förstår.

Av 100 döda är lika många på äldreboenden i Sverige som i Norge. I Sverige dog de tydligen av den "berömda" morfinsprutan, och vi som är lite vetgiriga är ju intresserade av vad de dog av i Norge.
Citat:
Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/

Kanske var det det dom där 2% extra som dog i onödan och skulle ha överlevt om de fick vård. Sedan dog det ju fler på IVA p.g.a. hårt tryck i Sverige. Det kanske ger någon % det med.

Det handlar ju inte om att alla äldre skulle ha överlevt om de fick vård utan att så många inte ens fick en chans och att några skulle ha överlevt. Men det kan du inte se.
Citera
2021-04-19, 14:34
Medlem
Kommer det någon typ av uppdatering från Region Stockholm idag?
Citera
2021-04-19, 14:42
Medlem
Citat:

Kanske var det det dom där 2% extra som dog i onödan och skulle ha överlevt om de fick vård. Sedan dog det ju fler på IVA p.g.a. hårt tryck i Sverige. Det kanske ger någon % det med.

Det handlar ju inte om att alla äldre skulle ha överlevt om de fick vård utan att så många inte ens fick en chans och att några skulle ha överlevt. Men det kan du inte se.

Verkar vara Sverige och Danmark som är snabba med morfinet medan Norge och Finland gör allt för att rädda de äldre av dessa enorma skillnader att döma.
Citera
2021-04-19, 14:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Verkar vara Sverige och Danmark som är snabba med morfinet medan Norge och Finland gör allt för att rädda de äldre av dessa enorma skillnader att döma.
Eller så finns det en faktor som gjort att fler under 70 har dött i Sverige.

För det är ju ett faktum att andelen avlidna på IVA ökar till nästan det dubbla när IVA är hårt belastat. Många av de som ligger på IVA är under 70. Men det faktum vill inte du väga in?
Citera
2021-04-19, 14:56
Medlem
Citat:
Eller så finns det en faktor som gjort att fler under 70 har dött i Sverige.

Kanske finns det en sådan faktor som inte påverkar äldre alls.

Eller kanske så har inte Sverige avlivat sina äldre, hur mycket du än vill det.
Citera
2021-04-19, 14:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Konstaterar att du inte har det minsta lilla juridiska belägg för dina påståenden att vi avlivat människor i det här landet. Ingen och återupprepar ingen har blivit dömd i domstol för att ha avlivat människor i samband med covid-19. Enbart konspirationsteorier du lägger fram.

Det behövs inga juridiska belägg för att konstatera ett faktum. Det har hänt och det förändras inte av att du kallar det för en konspirationsteori. Gjort är gjort, nu ska vi bara lära oss att inte göra om det.
Citera
2021-04-19, 15:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Kanske finns det en sådan faktor som inte påverkar äldre alls.

Eller kanske så har inte Sverige avlivat sina äldre, hur mycket du än vill det.
Varför skulle jag vilka att äldre blivit avlivade?

Du hittar på och skapar detta själv.

Det är ingen som sagt att alla äldre i Sverige blivit avlivade. Det finns bara i din fantasi.

Däremot finns det flera tillfällen man har pekat på där äldre inte gavs vård, inte fick träffa en läkare, ingen syrgas och inget dropp.

Sedan vil du få det till att jag och andra pratar om avlivning av alla äldre och att inga äldre dog av covid i Sverige.

Jag har aldrig ens använt ordet avlivning själv när jag skrivet om detta, det är det ord du använder, när du lägger ord och åsikter i andras mun.

Du kan inte diskutera med mig och lyssna på det jag utrycker utan diskuterar mot dina föreställningar om vad andra tycker.

Men jag tycker att man gjorde fel. Man lät äldre dö, ensamma utan att träffa läkare. Man gjorde inget för att hjälpa de tillfriskna. En del skulle kunna ha gjort det.

Vad tyckte du om det då? Var det ok att de inte fick träffa läkare eller fick dropp och syrgas. Att inte deras anhöriga fick vara där.

Eller har det aldrig hänt? De som vittnat om att det skett, de ljuger eller? Vad är det du menar.
Citera
2021-04-19, 15:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Kommer det någon typ av uppdatering från Region Stockholm idag?

Ja, runt 18.00 brukar det komma en lägesrapport på sll.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in