2021-04-17, 02:03
Medlem
lejongaddens avatar
Mitt favorit ämne det här, även diagnoserad ADD och Aspberger med stort intresse för människans beteende och behov samt problemlösning. Mitt analyserande ledde mig in på religion och detta är ett fantastiskt ämne eftersom de borde vara det mest intressanta ämnet men istället blivit de mest förpestade ämnet att diskutera om.

Innan jag förklara min syn är det viktigt att förstå vad alla människor ha gemensamt och det är i princip att alla vill veta "Vem jag är" samt vara lyckliga och fria.

För det första påstå Jesus sig vara vägen, sanningen och livet och att ingen kommer till Fadern utom mig.
Det betyder att Jesus = Sanningen, Sanningen = Jesus. Den som känner sanningen, den förstå sig också på sanningen. Den vet alltså hur sanningen fungera, dess påverkan och åverkan. tex Den som är ärlig och tala sanning är en pålitlig person som är lätt att skapa samband till. En som är oärlig och ljuger är en som kan ge en falsk bild och dessa håller vi på avstånd.

Jesus = Vägen, det betyder att den som håller sig till sanningen, den följer samtidigt vägen som enligt Jesus ska ta oss till Fadern. Alltså den som följer sanningen följer vägen till svaret om "vem jag är och var jag kommer ifrån".

Den som vet svaret, den befria sig och kan fortsätta sitt liv i harmoni. dvs fokusera på det individen verkligen tycker är roligt.

Jesus är egentligen en kraft som finns inom oss alla, en kraft som vi haft med oss hela livet som vi försöker förstå oss på och försöker lära känna. Dvs det som triggar våra känslor eller rättare sagt det som utgör vår Själ.

On Topic, är Jesus Gud?

EGOT(0)------------Livet starta--------------JESUS(1)
Antingen följer du egot och bli en nolla som ha inget värde. Det betyder att du inte tro på Jesus och väljer att offra livet genom att på egen hand ta redan på sanningen.
Eller följer du Jesus som ta dig till en första plats där du är av värde. Det betyder att du tro på att Jesus är sanningen.

Mina personliga tankar om hur människan skapades är ett mirakel. Jag tro att vår hjärna tillsammans med ryggraden utgör en orm som fanns för x miljoner år. Denna orm ha utvecklats till olika rygg radade djur beroende på miljö och levnads stil. Den ormen som blev människa hade som högsta önskan att en dag få ta sig till den energi som hela tiden kom och gick, dvs solen som gick upp och ner hela tiden. Jag tro känslan skapades först av alla sinnen, vilket är mest logiskt. Detta fick ormen att genom x miljoner generationer att ha som mål att ta sig till den energi som ormen förstod måste vara den energi som skapat livet. Alltså energin måste vara Fadern, och alla generationer ha samma dröm att ta sig hem till Fadern. Fadern befann sig på en plats som betraktades som ett paradis, eftersom solen ge oss energi och gör oss glada. När vi utvecklade alla våra sinnen och tillslut förstod att de spela ingen roll hur mycket vi gå utan solen har alltid samma avstånd. Detta gjorde att vi började dela in Jorden i bra och dåligt, det som är bra är från Fadern i himlen och det som är dåligt är från helvetet. Himlen är ovan och när solen gick upp kom ljuset, och helvetet är under och när solen gick ner kom mörkret. Detta skapade Jesus eller rättare sagt människan. Jesus delade in allt bra i himlen hos sin Fader och allt dåligt i helvetet. Den som följer egot få oftast genomgå en depression, alltså den lever i helvetet eftersom den aldrig finner svaret som alla är menade till att hitta.

Alla dessa generationer från orm till Jesus skapade själen i oss alla, det betyder att Jesus är själens härskare eller kung. Sedan ha människor velat ta makten från Jesus genom att utnämna sig själv till kung. De ha gjort små ändringar om sanningen och på så sätt korsfäst Jesus. Detta skedde för 2021 år sedan och dagens generation kan inte längre relatera till vad som stå i bibeln.

Religion tro många är anledningen till världens krig men i själva verket är det religion som kan rädda oss. Se religion som personlighet, ha alla en liknande personlighet är det stor chans till fred på jorden. Just nu följer majoriteten egot genom att skapa sin egen religion. Tycker ni religion skapar krig eller liknande, då ska ni nog inte gå och skapa ytterligare en.
Senast redigerad av lejongadden 2021-04-17 kl. 02:06.
Citera
2021-04-19, 07:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ja, vad har belägg med fakta att göra, månntro.
Om du vill ha belägg för att jag varit ateist hela livet så går det inte. På samma sätt som du inte kan ge belägg för att du är troende. Det är inte falsifierbart, du kanske bara säger att du tror på gud. Därför kräver jag enhet belägg för ”jag tror att gud finns”, men om du påstår att ”gud finns” då vill jag ha belägg, i annat fall avfärdar jag påståendet.
Citera
2021-04-19, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
R-b-t skrev:
"Han är övertygad om att det är Guds ord och Gud ljuger inte,"
Svar: Ja. Så när Gud vill betona att saker är sanna (inte för att han är opålitlig utan för att människor är syndiga i sin otro) kan han svära vid sig själv (Hebr 6:13-20):
När Gud gav löftet åt Abraham svor han vid sig själv - han hade ju ingen högre att svära vid. Han sade: Jag skall rikligt välsigna dig och rikligt föröka dig. Så fick Abraham efter tålig väntan vad Gud hade lovat. Människor svär ju vid den som är större än de själva, och eden bekräftar vad de sagt och gör slut på alla deras invändningar. Eftersom Gud ännu klarare ville visa för dem som skulle ärva det som var utlovat, hur orubbligt hans beslut är, bekräftade han sitt löfte med en ed. Så skulle vi genom två orubbliga uttalanden, i vilka Gud omöjligt kan ljuga, få en kraftig uppmuntran, vi som har sökt vår tillflykt i att hålla fast vid det hopp vi äger. I detta hopp har vi ett tryggt och säkert själens ankare som når innanför förlåten, dit Jesus för vår skull gick in och öppnade vägen för oss, när han blev överstepräst för evigt, en sådan som Melkisedek.

R-b-t skrev:
"men han antar att det är Guds ord för Gud ljuger inte? Det är ju ett cirkelargument."
Svar: Jag har inte talat om hur jag kom att bli övertygad men om hur det är nu när jag är övertygad.
Guds ord är sin egen bekräftelse. Detta ligger i sakens natur, om det är Guds ord, vilket det är och vilket vi kristna tror, och är inte special pleading som det hade varit om det hade varit en jeppes ord, vilket det inte är och vilket ni ateister och andra mörkerbarn tror.
Det är skillnad på en jeppe och Gud, fatta det.
I kristen troslära och praxis är Bibeln, Guds ord, utgångspunkten, inte något man kommer fram till efter att ha rådfrågat och resonerat med allsköns jeppar och förståsigpåare om hur rimlig och trovärdig Bibeln är enligt dem - eller ens enligt oss själva!

Vi kristna har fått Bibeln av Gud och bryr oss föga om ateisters och andra mörkerbarns recensioner av den. Ja, det är ett hoppets ankare som vi håller fast vid som är utanför oss sjäva.

Skäller ni ligister på Bibeln - värst för er själva. Vi kristna förbehåller dock oss rätten att påtala svinaktig bibelkritik och även att kritisera den skarpt. I våra församlingar är den naturligtvis bannlyst. Guds barn har inget bättre än sin himmelske Faders ord och inget annat hopp.

Got it this time?

Citat:
Guds ord är sin egen bekräftelse. Detta ligger i sakens natur, om det är Guds ord, vilket det är och vilket vi kristna tror, och är inte special pleading som det hade varit om det hade varit en jeppes ord, vilket det inte är och vilket ni ateister och andra mörkerbarn tror. Det är skillnad på en jeppe och Gud, fatta det.
Absolut skulle det vara det även i det fallet men ni kan ju uppenbarligen inte ens belägga ATT det är Guds ord. Om vi totalt också ignorerar diskussionen om han ens skulle finnas så kan ni inte heller klara av att härleda Bibeln till att Gud har något med den att göra.
På inget sätt har något du presterat på detta forum belagt detta på något vis.
Att bara konstant hänvisa tillbaka till anspråk i texten är meningslöst tills du belagt att det ÄR Guds ord och hur du vet det. Tills dess kan vem som helst göra anspråk på att ha kommunikation från Gud.

Om du vill kan du helt enkelt konstatera att det är ett val, en tro eller ett antagande och att det är nödvändigt för din världsbild, det är helt ok med mig.

"Denna text är inte skriven av författaren, den är direkt inspirerad och ledd av Guds hand. Guds meddelande är att Calovius bör omgående donera alla sina världsliga tillgångar till Richard Dawkins Foundation for Reason & Science."
Där är ett till anspråk. Det gör gällande att det är från Gud. Det har samma bevisnivå som Bibelns anspråk. Gör med det vad du vill om det är så att anspråk och högsta påstådda auktoritet är bevis.
Citera
2021-04-19, 08:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Och Herren sade: »Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?« Luk 18
Förstår du inte att du lika gärna kan citera Bananarama-texter?
Citera
2021-04-19, 08:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"skulle varit tydligare"? Nej, hr Recensent, inte försöka glida undan. Det var inte otydligt utan osant det som Ni skrev.
Och inte "finns" utan "råder" var ordet hr Rec. använde.
Och denne hr Recensent ska sitta och döma över Bibeln?
Har hr Rec. någon spegel hemma? Eller en papperskasse att dra över huvudet?
Fantastisk argumentation. Nu är alla verkligen övertygade om Bibelns autenticitet.
Citera
2021-04-19, 11:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ok. Vi kan börja här:
"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."
Citatet är ur 1 Mos 1:1.
Gud (Den Evige) finns redan, ett odelbart evigt andligt väsen.
Han börjar skapa Skapelsen, som är allt utom han själv.
D.v.s. han skapar Skapelsen ur intet förutvarande (creatio ex nihilo).
Det första han skapar är himmel och jord, d.v.s. världsalltet. Eftersom Gud inte är icke-dimensionell får man här tänka att han också skapar dem, inklusive dimensionen tiden så att en begynnelse blir till.
Änglarna, människan, djur- och växtriket har nu fått en skapelse att finnas till i.
Citera
2021-04-19, 11:50
Medlem
Citat:
1. Var kommer han ifrån?
2. Om han aldrig kommit till existens hur kan han då existera?
3. a/ Hur kan någon ha funnits i en oändlighet innan denne bestämde sig för att skapa universum?
b/ Hur kan han göra det alls om det tar en oändlighet för honom att komma till skott?
Citat:
Rimligtvis inte honom själv undantagen för då får vi leta efter hans Gud och fråga var han kommer ifrån o.s.v..
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-19 kl. 12:00.
Citera
2021-04-19, 12:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det första han skapar är himmel och jord, d.v.s. världsalltet. Eftersom Gud inte är icke-dimensionell får man här tänka att han också skapar dem, inklusive dimensionen tiden så att en begynnelse blir till.
Änglarna, människan, djur- och växtriket har nu fått en skapelse att finnas till i.
Det var en jäkla massa du lyckats utläsa ur den texten.
Men hur vet vi att påståendet är sant? Är något av det testbart eller hänger det bara i luften?
Är det ett anspråk vi måste tro på för att det finns senare anspråk på att det är från Gud?
Citera
2021-04-19, 13:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
1. Var kommer han ifrån?
2. Om han aldrig kommit till existens hur kan han då existera?
3. a/ Hur kan någon ha funnits i en oändlighet innan denne bestämde sig för att skapa universum?
b/ Hur kan han göra det alls om det tar en oändlighet för honom att komma till skott?
Rimligtvis inte honom själv undantagen för då får vi leta efter hans Gud och fråga var han kommer ifrån o.s.v..
1. Måste han komma ifrån något? Om så, varför?
2. Måste allt som existerar ha kommit till existens? Om så, varför?
3 a) Genom att ha funnits i en oändlighet etc.
3 b) Du använder "oändlighet" i betydelsen av "tidsåtgång utan slut". Det är fel här, för tiden är skapad av Gud som en dimension för skapelsen. Själv existerar han utan och utom den dimensionen.

Gud har ingen Gud över sig, för Gud är per definition Den Högste, och dessutom finns det bara ett enda odelbart gudomligt väsen, inte flera.
Citera
2021-04-19, 13:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var en jäkla massa du lyckats utläsa ur den texten.
Men hur vet vi att påståendet är sant? Är något av det testbart eller hänger det bara i luften?
Är det ett anspråk vi måste tro på för att det finns senare anspråk på att det är från Gud?
Jag diskuterar inte "hur vet vi att det är sant"-frågan här, utan vad det är som yttras (vad som står) och vad det betyder (explicit och implicit).
Citera
2021-04-19, 13:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

RÄTTELSE: "Eftersom Gud inte är icke-dimensionell" ÄNDRAS TILL "Eftersom Gud är icke-dimensionell"
Citera
2021-04-19, 14:00
Medlem
Citat:
1. Måste han komma ifrån något? Om så, varför?
2. Måste allt som existerar ha kommit till existens? Om så, varför?
3 a) Genom att ha funnits i en oändlighet etc.
3 b) Du använder "oändlighet" i betydelsen av "tidsåtgång utan slut". Det är fel här, för tiden är skapad av Gud som en dimension för skapelsen. Själv existerar han utan och utom den dimensionen.

Gud har ingen Gud över sig, för Gud är per definition Den Högste, och dessutom finns det bara ett enda odelbart gudomligt väsen, inte flera.
Ja, för om ingen är Guds skapare så är det ytterst sett ingen som är alltings skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in