Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-19, 10:59
  #445
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Lär aldrig hända tror jag. Men om det händer, så uppstår dilemmat jag talat om tidigare som folk har svårt att förstå.

Dvs, hittills är Bitcoin herre på täppan i 12 års tid, och iom att det aldrig varit annorlunda så blir detta en trygghet att det förmodligen (!) inte kommer bli annorlunda i framtiden heller.

MEN om något flippar Bitcoin, så spricker denna regel och helt plötsligt kan man inte vara säker på den Coin som för tillfället är störst kommer vara störst i morgon också. Varför investera i coin X, om det om en dag, vecka eller år är coin Y som är störst?

Disclaimer för folk med aschbergers:
Detta är alltså en av många anledningar som påverkar en som vill investera. Jag har nu ingenstans sagt att det är den ENDA anledningen. Läs det för vad som är skrivet, och läs inte in något annat i det.

Aschbergers 😅.
Citera
2021-04-19, 11:09
  #446
Medlem
Detta bör ju bli modern av alla dubbeltoppar - om vi inte skulle se någon plötslig märklig institutionell vinkel (eller att Elon går full retard, vilket väl får kallas retail) pötsligt.

Nu ska alla skakiga händer som köpte toppen sälja med andan i halsen.

Jag hittar nog en rejäl short Doge mot BTC här. Skulle man ha fel dras nog plåstret av rätt snabbt iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Lär aldrig hända tror jag. Men om det händer, så uppstår dilemmat jag talat om tidigare som folk har svårt att förstå.

Dvs, hittills är Bitcoin herre på täppan i 12 års tid, och iom att det aldrig varit annorlunda så blir detta en trygghet att det förmodligen (!) inte kommer bli annorlunda i framtiden heller.

MEN om något flippar Bitcoin, så spricker denna regel och helt plötsligt kan man inte vara säker på den Coin som för tillfället är störst kommer vara störst i morgon också. Varför investera i coin X, om det om en dag, vecka eller år är coin Y som är störst?

Disclaimer för folk med aschbergers:
Detta är alltså en av många anledningar som påverkar en som vill investera. Jag har nu ingenstans sagt att det är den ENDA anledningen. Läs det för vad som är skrivet, och läs inte in något annat i det.
Ethereum har (minst sagt) fungerat i 6 år, helt utan denna "herre på täppan"-egenskapen. Dessutom blivit flippat av saker som XRP, BCH (och vem vet om Doge gör det osv).

Det vore jobbigt för dig, som i alla år lutat dig mot att det är störst för att det är störst. Men det är inget problem för krypto eller ens BTC.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-04-19 kl. 11:13.
Citera
2021-04-19, 11:36
  #447
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hur köper ni dogecoins? Min bank godkänner det inte
Bra fråga, inte Avanza heller.
Citera
2021-04-19, 11:56
  #448
Medlem
För jobbigt med margin trading på Binance, så det blir en verbal fejk-short. Jag är likviderad på 5x vid Doge $0.44 och har blivit fiktivt rik vid Doge $0.33.
Citera
2021-04-19, 11:58
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Detta bör ju bli modern av alla dubbeltoppar - om vi inte skulle se någon plötslig märklig institutionell vinkel (eller att Elon går full retard, vilket väl får kallas retail) pötsligt.

Nu ska alla skakiga händer som köpte toppen sälja med andan i halsen.

Jag hittar nog en rejäl short Doge mot BTC här. Skulle man ha fel dras nog plåstret av rätt snabbt iaf.

Vet du något bra ställe där man kan gå kort med lite häv utan KYC? Använde bitmex förr men de är numera KYC.

Sen är frågan om man vågar gå emot den ackumulerande idiotin då den verkar enorm.
Citera
2021-04-19, 12:07
  #450
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hur köper ni dogecoins? Min bank godkänner det inte

Öppna Transferwise. Gratis konto + MasterCard. Så fort din registrering har gått igenom så har du tillgång till ett virtuellt MasterCard, men du får sedan ett fysiskt hemskickat. Du kan föra över pengar direkt till ditt Transferwise-konto medelst kortbetalning (snabbast, men dyrast, kostar typ 15 kronor), Trustly (9 kronor, kan vara snabbt, men kan också ta ett par dagar), eller sedvanlig banköverföring (billigast, noll avgift, men också långsammast).

Gör du en kortbetalning så tas inga avgifter. Deras enda normala avgift är en väldigt låg valutaväxlingsavgift (beror på valutapar, men räkna med ca 0.3 %).

Det är inte en svensk bank, så den låter kunderna göra vad de vill för sina pengar, så länge det inte är något olagligt förstås. Den har även bland världens bästa valutaväxlingskurser, så det är utmärkt om du vill köpa tex Doge, eftersom du då lär behöva betala i USD eller EUR. Betalar du direkt från din svenska failbank, så kommer de ta minst 3.5 % i växlingsavgift, men detta kan mycket väl vara högre än så.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2021-04-19 kl. 12:11.
Citera
2021-04-19, 12:08
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vet du något bra ställe där man kan gå kort med lite häv utan KYC? Använde bitmex förr men de är numera KYC.

Sen är frågan om man vågar gå emot den ackumulerande idiotin då den verkar enorm.
Tricket, åtminstone som jag ser på saken, är att du måste vara direkt kliniskt nogrann. Föreställ dig att merparten av dina shorts kommer likvideras, d.v.s. du kan aldrig låta en short skapa djupa hål bara för att Elon gör en Elon, det är att garantera torsk. En trader kan inte shorta helt fel ibland på samma sätt som en kirurg inte kan operera helt fel ibland. Från detta kan man avgöra om man ser sig själv som någon som vill shorta tok-marknader eller inte.

Men nej, jag vet inget utan KYC. Skulle nog generellt inte veva för mycket med detta, om du vill hålla dig utanför KYC osv så hitta någon kall long position. Finns alla möjligheter att stater, inte minst den svenska, går fram riktigt hårt (och totalt förvirrat) år 2022 så man vill ha koll på vad man gör här.

EDIT: Doge har det jääävligt tungt kring 0.4$. Jag tror min fejk-short kommer sitta om inte Elon tweetar.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-04-19 kl. 12:10.
Citera
2021-04-19, 12:14
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vet du något bra ställe där man kan gå kort med lite häv utan KYC? Använde bitmex förr men de är numera KYC.

Sen är frågan om man vågar gå emot den ackumulerande idiotin då den verkar enorm.

Bitfinex och Bybit?
Citera
2021-04-19, 12:23
  #453
Medlem
Xtrodinarys avatar
Är lite sugen på att köpa DOGE. Men känns som att det tåget har gått. Eller vad tycker ni?
Citera
2021-04-19, 12:27
  #454
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrodinary
Är lite sugen på att köpa DOGE. Men känns som att det tåget har gått. Eller vad tycker ni?
Troligtvis inte, var bara retail idioter som spammade doge förut men ser flera duktiga traders på Twitter som är lång nu.
Citera
2021-04-19, 12:46
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrodinary
Är lite sugen på att köpa DOGE. Men känns som att det tåget har gått. Eller vad tycker ni?
Bara med en summa du är villig att förlora.
Citera
2021-04-19, 12:47
  #456
Medlem
Xtrodinarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Troligtvis inte, var bara retail idioter som spammade doge förut men ser flera duktiga traders på Twitter som är lång nu.

Känns dock som att 0,42 är en ganska dålig entry😂 Men men..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback