2021-04-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det stämmer faktiskt.
Vi tillsamans med danmark har alltid drabbats hårdare.
Hittar bara en länk men det finns forskning på detta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/efter-vag-tva-sveriges-dodstal-bland-de-lagre/

Klart att det stämmer. Det är ju det jag säger.

Allt jag säger stämmer. Ändå sitter samma trötta personer och säger emot om precis allt.
Citera
2021-04-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej då vet jag. Det är den uppfattning jag fått om dig också, att du inte bryr dig. Det skulle vara schysst av dig att någon gång ha med en länk eller underlag på det du diskuterar.

Länken har redan delats till dig men här har du den ändå:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/efter-vag-tva-sveriges-dodstal-bland-de-lagre/

Allt jag säger stämmer. Lär dig det. Jag behöver inte styrka någonting med länkar.
Citera
2021-04-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Klart att det stämmer. Det är ju det jag säger.

Allt jag säger stämmer. Ändå sitter samma trötta personer och säger emot om precis allt.

Du har haft fel några gånger, bl.a att du tycker vi ska släppa alla restriktioner nu när den Indiska dubbelmutationen B.1.617 håller på få fäste.
Citera
2021-04-18, 19:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det stämmer faktiskt.
Vi tillsamans med danmark har alltid drabbats hårdare.
Hittar bara en länk men det finns forskning på detta.

TACK
För länk. Det verkar som att Sverige drabbats (tycks vara drabbat) värre. Ulf Utredaren hade underlag som han inte delade med sig och att jag isåfall fick svar från dig istället.

Frågan är vilken vikt man kan lägga vid detta? Många länder har ju drabbats lika hårt vid 2 vågen UK Frankrike Italien Sverige etc. Men sen finns det ju dem som stödjer skribenten Polen Ungern Tjeckien etc. Det jag håller med om är att tillgängligheten till Europa är det som skiljer de nordiska länderna såsom Sverige och Danmark & såklart befolkningstäthet.

Citat:
Genom att sammanställa de senast tillgängliga uppgifterna om överdödligheten i Europa under 2020 har han sett mönster som till stor del påminner om hur tidigare pandemier har drabbat Europa.

– Ett typiskt fenomen är att de länder som drabbas lindrigt under den första vågen får en betydligt hårdare smäll under nästa våg. Områden som centrala och östra Europa klarade första vågen väl, men drabbades hårt under höstens och vinterns andra våg. Nu efter nyår har pandemin även slagit hårt mot Irland, Portugal, Slovakien och Lettland, som tidigare var ganska förskonade, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist.

Nordiskt mönster
Ett annat intressant mönster syns i Norden, påpekar han. Under de senaste stora sjukdomsutbrotten – Asiaten (1957), Hongkonginfluensan (1968) och den svåra influensan 1976 – har Sverige tillsammans med Danmark mestadels drabbats hårdare än Norge, Island och Finland. Vad det beror på har ingen helt lyckats förklara. Tänkbara orsaker kan enligt Fredrik Charpentier Ljungqvist vara Sveriges och Danmarks betydligt större och sammanhängande urbana områden och tätare kontakt med kontinenten.
Citera
2021-04-18, 19:30
Medlem
sannes avatar
Citat:
Länken har redan delats till dig men här har du den ändå:

Allt jag säger stämmer. Lär dig det. Jag behöver inte styrka någonting med länkar.

Nej jag föredrar länkar och fick det av 1 annan skribent. Men att allting lita på att allting stämmer som kommer från dig gör jag nog inte. Det vore dumt.
Citera
2021-04-18, 19:30
Medlem
madchances avatar
Citat:
Då kanske du kan upplysa tråden lite om vad som kommer hända i sommar och i höst?
Citera
2021-04-18, 19:41
Medlem
sannes avatar
Vilket överförmynderi av region Stockholm. Nu ska man riskera att folk vänder i dörren pga att de inte får veta vilket vaccin de får. Får man verkligen göra så enligt hälso sjukvårdslagen? När man får medicin får man ju byta / ändra om man vet / får biverkningar. Det är ju omöjligt vid vaccination, att pröva ut medicin.

Citat:

Förbud från regionen • ”Vi är ombedda att inte kommentera”

Region Stockholm har förbjudit vaccinatörerna att berätta vilket covid-vaccin som ges vid olika tillfällen.

Doktor24 som massvaccinerar vid Globen i södra Stockholm fick för två veckor sedan en muntlig instruktion om att inte berätta vilket vaccin som ges.

Patienten får alltså inte veta detta förrän de sitter framför sprutan.

– Vi är ombedda att inte kommentera vilket vaccin vi använder vid tillfället, om du vill veta varför får du fråga regionen, säger Christoffer Berg som är psykolog på Doktor24.

https://www.tv4.se/artikel/4WVi7UCSVvgAgqUDC9T1g7/vaccinatoerer-foerbjuds-beraetta-vilket-vaccin-som-ska-anvaendas

Undra om detta kommer öka vaccinationerna eller tvärtom? Att fler vänder i dörren av ilska för att inte få veta vilket vaccin man får? Det är lågt odds på att det inte är AZ de får i sprutan.
Citera
2021-04-18, 19:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vilket överförmynderi av region Stockholm. Nu ska man riskera att folk vänder i dörren pga att de inte får veta vilket vaccin de får. Får man verkligen göra så enligt hälso sjukvårdslagen? När man får medicin får man ju byta / ändra om man vet / får biverkningar. Det är ju omöjligt vid vaccination, att pröva ut medicin.

https://www.tv4.se/artikel/4WVi7UCSVvgAgqUDC9T1g7/vaccinatoerer-foerbjuds-beraetta-vilket-vaccin-som-ska-anvaendas

Undra om detta kommer öka vaccinationerna eller tvärtom? Att fler vänder i dörren av ilska för att inte få veta vilket vaccin man får? Det är lågt odds på att det inte är AZ de får i sprutan.
Jag är absolut ingen antivaxxer men det låter helt uppåt väggarna att inte berätta vad man skjuter in i folk.

Är detta verkligen sant!?
Citera
2021-04-18, 19:47
Medlem
madchances avatar
Citat:
Man skall absolut inte ta AZN vaccin som man går på Heparin. Det kan också vara idé att ta Magnecyl innan/efter.

Att folket som styr Region Stockholm är lite efterblivna har jag anat en längre tid...
Citera
2021-04-18, 19:57
Medlem
Citat:

Undra om detta gäller makthavarna också eller många av de kanske redan är vaccinerade efter att ha smitit före i kön.
Citera
2021-04-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Har för mig att triage alltid sker inom sjukvården.

Det förra triaget (dvs i våras) skedde utanför sjukvården så Tegnell kunde säga att han lyckades "platta ut kurvan" och att intensivvåden "klarade det". Det verkar faktiskt inte vara särskilt många som fattat att det skett trots att det till och med skildrats i mainstreammedia:

Citat:
När SvD via Svenska intensivvårdsregistret, Sir, kartlägger antalet vårdtillfällen i intensivvård vid samtliga Sveriges sjukvårdsregioner sedan utbrottet tog fart, framträder en annan kurva.
Den visar att andelen personer över 70 år som fått intensivvård började på en hög nivå för att sedan falla då utbrottet nådde sin kulmen.
Minst chans att få intensivvård hade de äldre som insjuknade under påskveckan och resten av
den 21 april hade sjunkit till 11 procent, vilket SVT tidigare avslöjat. Efter anonyma tips om fall där äldre prioriteras bort inledde Inspektionen för vård och omsorg då en utredning som fortfarande pågår.
https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort

Det otäcka här är alltså inte att ett triage skett, det är oundvikligt i en katastrofituation, utan att det skedde i onödan, i förtid och i det fördolda för att måla upp en bild av att Sverige aldrig hade en egentlig krissituation. Samtidigt som man lät äldre dö stod fältsjukhuset outnyttjat för att det gick prestige i att säga att det var värdelöst vilket det garanterat inte var, bara sämre än en toppmodern intensivvårdsavdelning. Men ett fältsjukhus är naturligtvis bättre än att lämnas att dö vilket i praktiken skedde. Antagligen i större omfattning än många vill tro.

Jag hoppas och tror att detta skeende kommer att hamna i samma historieavsnitt som stereliseringarna på 50-talet, neurosedynskandalen m.m. Även om det dräller av regeringskramare nu med tolkningsföreträde i medierna kommer till slut sanningen segra. Det brukar bli så. Men det kan ta tid.

Notera alltså att andelen äldre snabbt sjönk när belastningen på sjukvården ökade. Som om en massa gamla plötsligt inte längre behövde vård. Det råder ingen tvekan för den som begriper att tolka siffror vad som hände. Usch och fy.
Citera
2021-04-18, 20:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är absolut ingen antivaxxer men det låter helt uppåt väggarna att inte berätta vad man skjuter in i folk.

Är detta verkligen sant!?

Ja helt sjukt. Visserligen har man förlängt / dragit ut på informationen vad man får för vaccin tills man sitter med armen bar & sprutan är uppdragen tydligen. Idiotiskt, detta kommer ju ändå få folk att bli förbannade och inte gå dit. Frågan är hur många som nekar vaccin pga att region Stockholm kör utpressningstaktik. Man kanske tom får betala (för tidsbokningen) om man nekar när man sitter framför sprutan?

Citat:
Patienten får alltså inte veta detta förrän de sitter framför sprutan.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in